לא רק היהודים טוענים שהייתה להם התגלות המונית
יש גם עמים נוספים שטוענים זאת
מה התשובה של היהדות?
לא רק היהודים טוענים שהייתה להם התגלות המונית
יש גם עמים נוספים שטוענים זאת
מה התשובה של היהדות?
שואל יקר ,
בתשובתי זו אינני מייצג את עמדת היהדות באופן מוחלט בנושא שעליו שאלת כי אולי לאחרים גדולים וחכמים ממני יהיו תשובות שונות אבל בכל אופן אומר לך דברים מתוך ידיעותיי והבנתי בנושא ואתייחס לשאלתך בשני אופנים.
ראשית לחלק ההגיוני שבה ,שהתגלות המונית לעם שלם אינו קריטריון לשלילת אמונות ודתות שונות מכוון שגם אצלם היו התגלויות המוניות ואין זה ייחודי לעם היהודי בלבד ושהמסירה של הדת והאמונה מדור לדור בלי הפסק קיימת אף היא באותם הדתות ואם כן במה שונה הדת היהודית?
ראשית אומר שבוודאי אין בהנחות אלו כוונה לסתור דתות אחרות ולהוכיח על אי אמיתותן. בזה אין היהדות עוסקת ואין לנו עניין במה מאמינים שאר אומות העולם,ואין אנו באים לשלול את אמונתן או להוכיח את שקרן.
באים אנו אך ורק לחזק את אמונתנו באותו מאורע היסטורי שבו החלה בנייתו של העם היהודי ובו הוגדרנו לראשונה כעם ה‘ וקיבלנו את תורתו הקדושה שבכתב ושבע”פ והגיוני מאוד לחשוב שאם את אותותיו של אותו מאורע היסטורי והשלכותיו יכולים אנו לראות בימינו אלה ומאותו זמן מאז ועד היום ובהתחשב בכל המאורעות שעברו על עמנו בהיותנו סחופים ודחופים בגלויות במדינות שונות בעולם, עדיין נשמרה אותה התורה ואותן המצוות והמאמר האלוקי עודו חי ופועם בקרבנו כבאותו זמן קדום ,דבר זה בוודאי מוכיח לכל בר דעת על אמיתות העניין. יתכן שבדתות שונות בעולם ישנם אמונות על היתגלות המונית ומסירת דת וחוקים מאת אותו הכח שהתגלה אליהם וגם יתכן שאותם החוקים קיימים באותם אומות גם היום ואע”פ שלא חקרתי באותם הדתות ואיני מונח בכל הפרטים בכל אופן נראה שאפשר יהיה להסכים על כמה הבדלים :
א. שזמן ההתגלות לעם היהודי היה קדמון ביותר ולכן הרציפות והמסירה מדור לדור קשים ומסובכים הרבה יותר.
ב. תוקף הרדיפות והגלויות של העם היהודי לאורך ההיסטוריה לא משתווה לשום אומה בעולם ואם היו אומות נרדפות כמו אומתנו בוודאי שלא היה נשאר מהם ומתורתם שום זכר.
ג. מסתבר שהפוקרים והאפיקורסים שהיו במשך הדורות ואותם המסיתים והמדיחים שקמו מתוכנו כדי לקרר ולאבד מאיתנו את שורשי אמונתנו לא ימצאו בשום דת בעולם כך שגם בזה אפשר לומר שלא ישבנו בשקט ושלווה ומסרנו את תורתנו בנחת מדור לדור.
ד. ולמרות היותנו מהקטנים והמעטים שבדתות העולם , מעולם לא יצאנו למסעות צלב , שכנוע וגיוס מאמינים לאמונתנו ואדרבה אנחנו דוחים ומונעים מלקבל גרים עד שנראה שכוונתם שלמה.
ה. התורה שנמסרה לעם היהודי היא המפורטת והמורכבת ביותר מכל תורה שקיימת עלי אדמות בהתייחסה להנהגת האדם עד לפרטי פרטים .ב613 מצוותיה שלכל אחת תנאים מרובים ומסועפים דבר שמקשה מאוד על המסירה באופן מפורט ומדוייק.
ו. עוד אומר שאין אלו ה “קריטריונים ” היחידים לאמונתנו אבל אין כאן המקום לפרט מפני אריכות הדברים ואע”פ שלא חקרנו בזה בכל אופן עדיין אין מקום להשוואה.
כעת הייתי רוצה להתייחס לשאלתך מפן אחר לחלוטין והרשה לי לצלול למים עמוקים בתקוה להעלות מרגלית אחת.
קודם אבהיר שהתברר לנו במעמד הר סיני שה’ רוצה מאיתנו מעשים ולא רק כוונה
ישנם שאלות וחקירות שמטרתם להביא את האדם לבהירות מסוימת על דרכו וליצור אצלו שקט נפשי בהבנתו ובהגיעו לבירור הספקות שבתוכו וכלשון רבותינו :”אין שמחה כהתרת הספקות ” .
ומאידך ישנם חקירות שמטרתן לסתור ולהטיל ספק בלבד והשאלה האם מתן תורה היה או לא היה הוא מסוג השאלות שמטרתן להשאיר את האדם בספק ובכך למנוע ממנו להתקדם .
במעמד הר סיני גילה לנו האלוקים שרצונו הוא במעשים ולא רק בכוונה ולכן בעומקם של דברים הספק אצל האדם הוא לא אם מתן תורה היה או לא היה אלא האם הוא באמת מסוגל להכיר ולקבל עובדה זו שהקרבה לאלוקים מצריכה עשיה או הימנעות ממעשים מסוימים .ויותר מכך,ככל שיגדל הדיוק במעשים אלו כך יתרבה שכרו על עבודתו ותגדל נשמתו ויתגלו לפניו כל נפלאות ונסתרות הבריאה כי בעצם דבר זה הוא שורש האמונה במעמד הר סיני במסירת התורה לעם ישראל(נעשה ונשמע) .
וכעת נעמיק יותר ונראה שהספק בשאלה זו הוא ספק באמונה ביכולותיו של האדם בעצמו, האם הוא מסוגל להיות אדם הדבק באמונתו וכשהוא מטיל ספק בכוח האלוקי בעצם הוא מטיל ספק בכוחותיו שלו ובאמון שלו בעצמו.
חששותיו אלו הם שאינם מניחים לו להתיר את הספק כי בעת התרת הספק יהיה מחוייב לנוע ולצאת מאזור הנוחות שלו (האיזור המוכר,) לכיוון של פעולה ,עשיה,הגשמה ומימוש עצמי וע”י כך להשתמש בכוחותיו וביכולתיו שבעצם הוא עדיין לא מספיק מאמין בהם.
ויתכן מאוד שאדם מעסיק את מוחו ומתמקד בספקות רחוקים שקשה ליישבם כדי שיוכל להישאר באזור המוכר והחלש ללא הגשמת האני כי יודע הוא בעומק שברגע שיותר הספק יצטרך להתמודד עם חולשותיו ,פחדיו ומחשבותיו ולכן בוחר בספק שכדי ליישבו אנו זקוקים למעשה אליהו בהר הכרמל. ויתכן שגם אם יתיר ספק זה מוחו ימצא ספק חדש.
וכל זה כי אינו מאמין שמסוגל לעמוד במה שהוא וגם ה’ דורש ממנו.
ומכוון שאיש המבקש אמת אתה בוודאי לא תסתפק בתשובתי זו ואבקש ממך להתבונן בשאלה הבאה ולענות עליה בכנות :והיה אם תתיר את הספק ותמצא שמתן מתן תורה הוא אמיתות מוחלטת או להפך האם אז באמת תהפוך למאמין גדול או אדם המסתער על העולם כאילו שאין דין ואין דיין או שמא תמצא ספק אחר להיתלות כדי להישאר במקום בו אתה נמצא כעת.?
נקודה למחשבה.
אני מקווה שהדברים שכתבתי חידדו והאירו לך את העניין,
אם יש לך שאלות נוספות אתה מוזמן לשאול ולחקור.
בברכה
ליאור
lior7675@gmail.com
יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:
תגובה אחת
נקודה למחשבה: כל הדתות מצביעות על התגלות המוניות של דמויות ספציפיות ולא אלוקים כל יכול שאינו מוגבל בהגבלות הזמן והמקום [ישות טראנסצנדטאלית].
למשל התגלות מריה בזיתון.
מי שיתכחש לכך שנראת שם דמות, הוא שקרן.
זה היה לעייני אלפי אנשים עיתונאים ואנשי מחקר.
אך מי אמר שזו היתה מריה? מישהו ראה פעם את מריה כדי להצביע שזו היא? יכול להיות מלאך, או מזיק אחר..