גדלתי על האמונה ביהדות- אז איך אדע שזו האמת? The Butterfly Button
גדלתי על האמונה ביהדות- אז איך אדע שזו האמת?

שאלה מקטגוריה:

אני בחור יהודי טוב מאמין שסהכ לא חווה חויה רצינית של אובדן הקבה או אובדן הזהות הדתית שלי. ביומים האחרונים אני מתחיל להתבלבל ,אני מנסה לברר לעצמי האם אני בצד הנכון של המפה הדתית ,קשה לי עם כל מיני עובדות ,למשל עם כך שהאם אמונה זה רק פשוט חינוך בכך שאדם נולד למשפחה יהודית ומלמדים אותו בגן, ובבית הספר שהתורה שלו היא אמת ושל אחרים שקרית ,והוא עובד את הקב”ה בצורה נכונה ואחרים לא ,ואת אותו חינוך של אל אחר מקבל ילד מקביל בחינוך מקביל ומשוכנע במאת האחוזים שהוא צודק ולא מקבילו היהודי,איך דבר זה נותן כוח לאמונה אם היא רק תלויה בחינוך הספציפי שאותו קיבלת.
דבר זה מתבטא בכך שלכולנו יש בבית ספרים תורניים שמראים לנו כיצד אנו צודקים ודת משה היא אמת ,אז איך לא נשתכנע ? שאנחנו מכניסים אלינו הביתה רק את מה שנוח ? איך זה בדיוק מאמת את דברינו שכל מה שאנחנו לומדים הוא רק מצדד בעמדתינו ? איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שדרכנו היא דרך האמת אם אף פעם לא התמודדנו מול משהו אחר באופן אמיתי וישיר?
דבר נוסף
במציאות היהודית של ימינו יש שתי הגדרות בסיסיות:
דתי וחילוני
העולם שלנו מלא בדתות אין ספור שמאמינות בצדקת דרכן מדוע יהודי שמאמין במציאות האל בעולם חייב לקבל את תורת משה מסיני ,למה כל האנשים או דתיים יהודים או חילונים?
כולם בטוחים שיבנה בית מקדש שלישי?
כולם משוכנעים בצדקת דרכם יותר מהדתות האחרות הפרוסות ברחבי תבל? או שפשוט זה מחזיר אותנו לנקודת ההתחלה שזה פשוט בגלל חינוך ,שהגדירו להם בדיוק מיהו המאמין הדתי ומה עליו לחשוב ואיך הוא צריך להתנהג ומתוך כך הם פעלו וזה לא נותן כח אמיתי לאמונה שלהם אלא סתם כי בחברה המסוימת שלהם זהו הדתי, המאמין בתורה במצוות ובשכר ועונש ובתחיית המתים כלומר יש משוואה או שמאמינים באלוקים עם כל הנספח הנלווה של היהדות או שלא מאמינים ,אין אופציה ג’.
באופן אישי אני אוהב את היהדות ומוקסם מהעומק ותבונה שלה אבל זהו תהליך אינדבדואלי ואני די בטוח שאחרים חווים אותו בצורה שונה ממני ונוגעים בהם דברים שונים ממה שנגעו בי, אבל בסוף אני למדתי רק את היהדות ואכן אני מאמין שיש בתורה הרבה אמת, אבל זה מחזיר אותנו לכך שזו אכן התורה היחידה שזכיתי ללמוד ולכן אני משוכנע שאם הייתי במקום שונה אם חינוך שונה לא הייתי כך ,ולכן שאני מסתכל סביבי ורואה את כל חברי הדתיים ,האמונה שלהם ניראת קצת חלשה בעייני מכיוון שהיא רק נובעת מחינוך וגם להפך שהכפירה רק באה ממקום שמתנגד אותו חינוך ספציפי כאילו אין אופציה אחרת, ולכן זה מטיל מום קצת באמונה שלהם,למרות שאני יודע שזה מגיע ממקום אמיתי.
אשמח לתשובה
תודה רבה

תשובה:

שלום חבר יקר,

קראתי את שאלתך וראיתי בה חיפוש של אמת. רצון כנה ל”אמונה אמתית”, לאמונה שאינה בבחינת מצוות אנשים מלומדה.

אנסה לשתף אותך במה שעלה בי בעקבות השאלות הרבות שהעלית ובדרך בה אני רואה את הדברים ואני תקווה שהדברים יפתחו בפניך דרך חדשה להבין את נושא האמונה ותיתן לך מענה לשאלותיך.

אפתח בכך שאני מסכים עמך ש”אמונה” שמושתתת על סיפורי גן ואמירות סתמיות, רחוקה מלהיקרא אמונה. אני נתקל לא מעט באנשים טובים המקפידים על קלה כבחמורה שמעולם לא עסקו ב”אמונה”, באותו אימון שבלעדיו אין האדם נכנס בגדר אדם המאמין.

בתפיסה הרווחת ניתן לראות כאלה שסבורים שהסיבה להאמין היא מכיוון שזו אחת המצוות או שהיא המחזקת את התפיסה הדתית. בעוד שבאמת האמונה היא הבסיס למצוות כולן ולדרך הדתית בכלל.

בשפה המשומשת נעשה עוול נורא למילה אמונה. כשאני אומר על משהו שאני לא יודע שאני “רק מאמין”, זה מכיוון שהפרשנות העכשווית ל”אמונה” היא סוג של השערה פלוס לפעמים משאלת לב. או במילים אחרות, ידיעה לא שלימה. בעוד שבאמת אמונה אינה סוג של ידיעה ואינה מבוססת על הוכחות. אמונה היא משהו שונה בתכלית, משהו הרבה יותר עמוק.

אצטט מדבריו הנפלאים של החזון איש בתחילת “אמונה ובטחון”: מדת אמונה היא נטיה דקה מעדינות הנפש. אם האדם הוא בעל נפש, ושעתו שעת השקט, חפשי מרעבון תאוני, ועינו מרהיבה ממחזה שמים לרום, והארץ לעומק, הוא נרגש ונדהם…

גם כשמדברים על “אמונה פשוטה” הכוונה אינה לשינון של מילים וסיסמאות. מדובר בתחושה פנימית שמגיעה מהבסיס הכי פנימי ונקי בנו ו”יודע” שיש בורא לעולם. שלא ייתכן שהעולם חסר תכלית ומשמעות. שלא ייתכן שאין באמת הבדל בין טוב לרע. זו היא ידיעה פנימית חזקה אפילו יותר מידיעה שנקנית על סמך הוכחה.

חשוב גם לדעת שהאמונה הבסיסית שבה מחויב כל בן אנוש על פי התורה היא האמונה בהיותו של בורא ושליט לעולם ובכך שמעשי בני האדם הם משמעותיים עבורו. על פי התורה, אדם שאינו יהודי שיאמין בכל אמונה או דת שתמלא את האמונה בא-ל אחד ויחיד, הוא שלם בתפיסת האמונה שלו.

אבל כאן אתה שואל שאלה נוספת, גם אם אני מאמין בהוויה האלוקית, אולי אותן הדתות הרבות הקיימות בעולם הן האמת גם עבורי. האם די בכך שאתה מרגיש טוב עם היהדות בכדי שלא תבדוק אפשרויות נוספות? האם ייתכן שאילו נולדת במקום אחר האמונה שלך הייתה כל כך שונה? אם כן, מי אמר שזו אמת?

ראיתי פעם בספר העיקרים [לר”י אלבו] שמעמיד את השאלה שלך כפרדוקס. מכיוון שאמונה היא מצב של וודאות פנימית, לא ייתכן שאצטרך לבדוק אותה, עצם הניסיון לבדוק את אמונתי מול אמונה שונה היא מעשה של חוסר אמונה [כי אמונה היא למעלה מספק]. ואם כך איך ייתכן ששני בני אדם יאמינו באמונות שונות לחלוטין ולכל אחד נאמר שאין צורך לבדוק את אמיתות אמונתו.

אני לא רוצה לעבור לשיח פילוסופי, אענה בצורה בה אני מבין את הדברים.

חלק מההבנה שישנו בורא שאחראי לכל מה שקורה פה, היא ההבנה שגם אני ואיפה שנולדתי הם חלק מהתכנית האלוקית. אדם אינו ניטראלי ואובייקטיבי, אדם שאוהב את הוריו לא צריך לשאול את עצמו, הרי אם הייתי נולד להורים אחרים, הייתי אוהב אותם יותר, אז אולי אני טועה. כמובן שבאותה מידה כלפי ילדיו ואפילו כלפי בת זוגו. אמונה היא חיבור ומכיוון שזה החיבור שלי, אין זה נכון לבדוק ממקום של השוואה לחיבורים אחרים. השאלה מה הייתי חושב אם הייתי נולד במקום אחר אינה רלוונטית, מכיוון שאילו הייתי נולד במקום אחר, לא הייתי אני.

זה נכון לא רק לגבי אהבות. ברור שאם הייתי נולד בשבט פרימיטיבי, הרבה מהתפיסות התרבותיות והמוסריות שלי היו שונים. האם זה אומר שאולי אני סתם טועה? כשברור לי לדוגמה שקניבליזם הוא רע או שיש ערך לחירות אישית ולשוויון, זה לא יהיה נכון לערער את תפיסות העולם המוצקות שלי רק מכיוון שאילו נולדתי בזמן אחר או במקום אחר, הייתי חושב אחרת.

אני לא חושב שספרים שמדברים על אמונה באו להוכיח לי את אמונתי, כפי שאלבומי תמונות הילדים שבביתי לא נועדו להוכיח לי שהילדים שלי יפים וחמודים. כשיש לי אמונה אני שמח בה וגם אוהב לחזק אותה ולהשתעשע בה. כשאני רואה את נפלאות הבורא, את חסדיו שעשה עמנו, את הדרכים בה הוא מתגלה אלינו וכו’ אני מתענג ומחזק את אהבתי אליו כשם שכשאני רואה את פני ילדיי באלבום, אני מתמלא בעונג ומחזק את אהבתי אליהם.

מסיבה זו אפשר להבין מדוע על פי היהדות אין שום עניין לשכנע אדם שאינו יהודי להאמין בדת היהודית, אלו לא ה”ילדים” שלו. כמובן שעצם האמונה בא-ל אחד היא אכן אובייקטיבית ומיועדת לכל הנבראים.

מקווה מאוד שהדברים יתיישבו על לבך המחפש ויהוו פתח להמשך החיפוש והדיוק.

מנחם ס.

<mns10300@hotmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. תשובה יפה.
    אבל עדיין לא נענתה השאלה מה אם התפיסות שלו, כן, אלו שהן בעקבות הנתונים איתם נולד (בדת, באמונה, ביהדות)- שגויות, או לא האמת היחידית. אם ברור ש”אם היה נולד בשבט פרימיטיבי, הרבה מהתפיסות התרבותיות והמוסריות שלו היו שונים”. מה אם כרגע הוא בשבט פרימיטיבי? בגלל שזה מה שהכיר ונולד יאמין ב”קניבליזם”? (ויש מה שאפשר לראות כרע גם בחברה שלנו!) היינו מצפים הרי מבן אדם שנולד חילוני לחקור לאמת, ולמה, הרי לכך נולד ואף יתכן שיש לו תפיסה ברורה בעיניו, ולא רק- סתם אני חי ככה, לא כל חילוני הוא סתם חסר עול. ולדברי המשיב עצמו: “זה לא יהיה נכון לערער את תפיסות העולם המוצקות שלי רק מכיוון שאילו נולדתי בזמן אחר או במקום אחר, הייתי חושב אחרת.” אה, כן? אז אנו לומדים מזה שאין אמת, רק נתוני חיים מוכרים שמיושבים כי מוכרים. ובכך חזרנו לדברי השואל. לדעתי התשובה לא עונה לשאלה הספציפית הזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...
לא מצליחה להרגיש ביטחון כמו שאני רוצה להרגיש
תודה רבה על האפשרות לכתוב מהלב. התשובות מעמיקות ומכבדות וניכרת מחשבה והשקעת זמן רב בכתיבתן. לשאלתי, מאז ומתמיד האמנתי בהשם. לפני 5 שנים חליתי והתחלתי לקרוא ברכות השחר. מפרוץ המלחמה התחלתי בהתקרבות משמעותית שכוללת שמירת שבת מלאה, תפילות שחרית ושמע שעל המיטה, כיסוי ראש ובגדים צנועים, הקפדה על שעות הפרדה...
האם ביטוח חיים סותר אמונה?
אני סוכנת ביטוח במקצועי. רואה יום יום מקרי ביטוח לצערי, ואנשים שמקבלים מחלות לא עלינו, מתוקף התפקיד שלי אני מפיקה ביטוחי בריאות וחיים לאנשים שמעוניינים. המשפחה שלי נגד ביטוחים, והבנתי שיש כאלה שחושבים שזה נוגד את האמונה, ושאם חס וחלילה אעשה ביטוח בריאות- אצטרך בהקדם להשתמש בו, ח”ו מעוניינת לשאול:...
מתי נזכה לקבל נבואה?
תודה רבה על התשובות שכבר עניתם לי. אתם פשוט מצילים את העולם, יישר כח! מתי נזכה לקבל נבואה? בתקופת בית המקדש כמעט כל אדם בישראל, גם הפשוט ביותר, זכה לקשר עם ה’. בחורבן פסקה הנבואה ולצערנו רוב העם התרגל למציאות הזאת, וכשאני מדברת על נבואה מסתכלים עלי כמישהי שחולמת חלומות...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן