שלום לך בחור יקר.
בשאלתך הוכחת כי הנך יודע לנתח נתונים בצורה יפה לכן יקל עלי להשיבך על שאלתך.
לפני שנגש לתשובה בוא ננסה יחד לנתח כמה מהנתונים שכתבת בשאלה
1. מציאת חן
2. קשר עין
3. התאהבות
4. שדכן
ואכן אלו הפרמטרים החשובים והעיקריים בבניית בית, ברשותך נעיין יחד במקורות המושגים הללו וננסה להבין יחד מה הם מלמדים אותנו.
“מציאת חן”
כאשר משה רבינו פונה להקב”ה הוא אומר לו:וַיֹּאמֶר אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲדֹנָי יֵלֶךְ נָא אֲדֹנָי בְּקִרְבֵּנוּ ומסביר הרמב”ן במקום : וגם מצאת חן בעיני – שיהיה מוצא חן, והוא דבקות הדעת. (רמב”ן שמות לד)
הרמב”ן מלמד אותנו שמציאת חן זה דבקות הדעת, דהיינו דבקות בין דעת האוהבים שדעתם שווה ברמה כזו שהם “דבקות”, ועל זה אנו מבקשים :ונמצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם” שנצליח לעשות את מה שהקב”ה רוצה ובני האדם רוצים.
“קשר עין”
חז”ל בהחלט נותנים במה חשובה לנושא קשר העין שיש בין הבחור לבחורה קודם שעוד הכירו, ועל זה נסובה הגמרא הידוע בעניין ט”ו באב
“אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים שבהן בנות ירושלם יוצאות בכלי לבן שאולין שלא לבייש את מי שאין לו כל הכלים טעונין טבילה ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים ומה היו אומרות בחור שא נא עיניך וראה מה אתה בורר לך אל תתן עיניך בנוי תן עיניך במשפחה (משלי ל”א) שקר החן והבל היופי אשה יראת ה’ היא תתהלל ואומר תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשערים מעשיה, תנו רבנן: יפיפיות שבהן מה היו אומרות – תנו עיניכם ליופי, שאין האשה אלא ליופי. מיוחסות שבהן מה היו אומרות – תנו עיניכם למשפחה, לפי שאין האשה אלא לבנים. מכוערות שבהם מה היו אומרות – קחו מקחכם לשום שמים, ובלבד שתעטרונו בזהובים.
קשר עין הוא חשוב מאוד ובסיסי ויש לו משמעות רבה, אבל קשר עין חייב לבוא ברצון שמיועד לכך, הבחורים והבחורות היו יוצאים לכרמים על מנת לייצור קשר עין שהיה מוליד גם שיח בעקבות אותו הקשר עין, שיח על מהות חיי האשה והאיש יחד, קשר עין חייב להיווצר קשר יש דעה ברורה של הצדדים לייצור קשר ואז העין היא אחת מהגורמים שמסיעת ביצירת הקשר, וסימנך: קודם יש קשר ואז עין!
“התאהבות”
כתוב במשלי: (יט) אַיֶּלֶת אֲהָבִים וְיַעֲלַת חֵן דַּדֶּיהָ יְרַוֻּךָ בְכָל עֵת בְּאַהֲבָתָהּ תִּשְׁגֶּה תָמִיד: ומבאר אבן עזרא: אילת אהבים – שהוא אוהבה והיא מוצאת חן בעיניו: אחרי שהסברנו מה זה מציאת חן מסבירים לנו שלמה המלך והאבן עזרא שמציאת חן מגיע רק שהוא אוהבה, התאהבות זה לא תוצאה של מציאת חן אלא ההפך, מציאת חן זה תוצאה של התאהבות, בין בני אדם רגילים קשר עין יכול להיות משהו חיצוני מאוד, אבל בזוגיות זה תוצאה של התאהבות, ומציאת חן היא עבודה גם לזוגות נשואים למצוא חן האחד בעני השני ככל האפשר.
אז מה זה אהבה (התאהבות) הרמב”ם בהלכות תשובה נותן לנו הסבר:
“כיצד היא האהבה הראויה הוא שיאהב את ה’ אהבה גדולה יתירה עזה מאוד עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה’ ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה, יתר מזה תהיה אהבת ה’ בלב אוהביו שוגים בה תמיד כמו שצונו בכל לבבך ובכל נפשך, והוא ששלמה אמר דרך משל כי חולת אהבה אני, וכל שיר השירים משל הוא לענין זה. (רמב”ם הלכות תשובה פרק י)
להתאהבות צריך לפי הרמב”ם לפחות את שלושת הנתונים הבאים:
1. כאילו חולה חולי אהבה
2. שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה
3. שהוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה
לסיכום ידידי:
שאלת איך תדע האם הבחורה התאהבה בך בעקבות המציאת חן והקשר עין, המציאת חן שקיימת בך הוא ריגוש כלשהו אך לא מציאת חן, מציאת חן זה משהו מעמיק משהו שמעיד על דבקות הדעת של שניכם, וכך גם הקשר עין שנוצר איננו מבטיח לנו שמדובר פה בתהליך כלשהו מעבר למציאות שאתה פוגש בה בכל יום, והתאהבות ודאי וודאי שאין פה.
המציאות גרמה לך לפגוש באופן קבוע בחורה, שאין לנו שום מיידע האם היא גם פוגשת אותך או שמא רק אתה אותה (אולי היא בכלל לא שמה לב) והתאהבות ודאי וודאי שלא נוצר מפגישת בחורה באופן אקראי.
גם אם תקבל מסר שהיא אכן פוגשת אותך כל יום, והיא שמה לב לזה שאתם נפגשים קבוע, חשוב שתדע שהמערכת שפועלת אצל הגברים והנשים בחשיבה ובכל שפת ההכרות והאהבה היא שונה לחלוטין, ולא הפרשנות שלך כהרי הפרשנות שלה למפגש שנוצר ביניכם, לדוגמא מה שאצלך יכול להתפרש כחיוך עם מסר ורצון ליצירת קשר אצלה יתכן והוא חיוך בושה שמשדר בדיוק ההפך.
“שדכן”
ומפה תבין את הצורך הגדול בשדכן/שדכנית בכל שידוך שמגיע ללא פרשנות שלנו לגילוי הסימנים השונים אלא נקודת המוצא היא שפגישה שנעשית בתיווך של שדכן מראש מוריד לנו הרבה כאב ראש וצורך להבין דברים נסתרים.
בסוף דברי יש לי המלצה קטנה עבורך כידיד, תמנע מלפגוש אותה בשעה הזו ובמקום הזה וזה יעזור לך מאוד להשתחרר מחבלי המחשבות המטרידות וכדברי חז”ל “איכא דרכא אחרינא”
אין לי אלא לברך אותך מעומק ליבי שתזכה להקים בית יהודי כשר ונאמן בישראל ותמצא את זיווגך הראוי על פי שורש נשמתך.
אברהם ב.
a0507333664@gmail.com>