The Butterfly Button
איך מאמינים באלוקים כשרואים שהצדיקים נענשים?

שאלה מקטגוריה:

אלוהים רצה שנאמין בו ונכבד את כל אשר הציב בפנינו ( כל אשר אני יודע שהעביר לנו אלה עשרת הדברות כל השאר פרשנויות ) עשה זאת באותות ומופתים ובעזרה כנגד אויבינו. מה שגרם לעם להאמין בו ובכוחותיו. הכל על פי מה שמסופר בתנך.
כאשר נעשה משהוא שהוא בניגוד לציווי שלו העניש את אלה שעשו זאת , סדום ועמורה , העגל בסיני וכנראה יש עוד שאיני מכיר.
כאשר אני שאיני מאמין או עובד את השם, אך יהודי כשר רואה שאלוהים מעניש ופוגע בעיקר בצדיקים העובדים את השם עושים כדברו הדתיים האמיתיים שמתפללים ומאמינים בו, לדוגמה כל הפרעות שפגעו בכל הקהילות היהודיות באירופה גרוש ספרד השואה, מבלי שנעשתה הבחנה בין מאמיניו לאלה שלא מאמינים בו זזה לא ניתפס.
דווקא אלה שלא מאמינים בו דווקא אלה שהחשיבה הרציונלית שלהם אמרה לברוח להסתתר נשארו בחיים וכל אלה שאמרו הכל מאלוהים הוא יצילנו לא נילחם לא נעשה דבר הלכו כקדושים לעולמם. תראו כמה הדבר נכון גם היום עם הקורונה מי הנפגעים העיקריים הדתיים וכמה שהם יותר מאמינים ומסתגרים באלוהים הם נפגעים יותר.

בבקשה תמצאו תשובה הגיונית ולא פילוסופית .

אני בטוח שאתם אם הייתם מעריצים רב או אישייות ציבורית כל שהיא או בכלל מישהו אפילו אבא אמא שהיו פוגעים בכם ומכניסים לכם סכין בגב הייתם מתרחקים מהם.
תודה

תשובה:

שלום שואל יקר

הצבת בפני שאלה לא פשוטה כלל, ולא בגלל שלא ברורה לי התשובה אליה, אלא כי חלק מהנחות היסוד שלך הן הדתיות והן העובדתיות לא מדויקות וחלקם גם לא נכונות, מה שמאתגר אותי לענות לך תשובה שתכלול את יסודות האמונה והתורה, בירור ההיסטוריה,

ומעבר לכל זה בקשת לענות “תשובה הגיונית ולא פילוסופית” מה שבהחלט מקשה מאוד על מתן התשובה, היות שבכל פעם שהתשובה לא תראה הגיונית בעיניך תאמר שהיא פילוסופית, שהרי לא קיימת הסכמה מוחלטת בדבר הגדרתו של המושג “פילוסופיה”.

בעיון קל תמצא שההגדרה המקובלת ביותר היא שהפילוסופיה מבהירה מושגים, המדען משתמש במושגים ואילו הפילוסוף מבהיר אותם. בני אדם מחפשים צדק, ואילו הפילוסוף שואל “מהו צדק”. פיטר סטרוסון מגדיר זאת כ”מיפוי עולם המושגים” (אנליזה ומטפיזיקה).

קאנט הגדיר את תפקיד הפילוסופיה כ’חקר גבולות התבונה’. וילארד קוויין טען ש’הפילוסופיה מחפשת את קווי המתאר של העולם’. ג’ורג’ מור הגדיר את תפקיד הפילוסופיה כ”תיאור כללי של כל היקום”

אז אם כן אח יקר, אמור נא לי מתי תגדיר את תשובתי כהגיונית ומתי כפילוסופית??? לדוגמא אם אסביר לך עכשיו את התהליכים (הידועים לנו) לפיהם בורא עולם מנהיג את העולם, האם תגדיר את זה הגיון או פילוסופיה? לי זה הגיון בסיסי! מה לך זה יהיה? ואולי בכלל עצם שאלה זו היא “פילוסופית” ולא “הגיונית” כהגדרתך?

ובוא ניקח עוד דוגמא ודווקא מתוך השאלה שאתה מציג כתבת: “כאשר אני שאיני מאמין או עובד את השם, אך יהודי כשר” – האם הגדרת יהודי כשר היא הגדרה ביולוגית בלבד המתייחסת רק לענף היוחסין של האדם (האם הוא בן לאם יהודיה) או שזוהי הגדרה שבנויה ממרכיבי יהדות שונים (לימוד תורה, קיום מצוות, אמונה, ועוד) לדעתי זוהי שאלה הגיונית מאוד שמצריכה עיון יתכן שלדעתך זוהי שאלה פילוסופית שלא מעסיקה אותך בכלל.

ולמה אני מתעכב מתוך שאלתך דווקא על המשפט הקצר הזה שכתבת כמעט בסופו של המכתב, כי לדעתי פה מונחת אבן היסוד והבסיס להבנת התשובה לדבריך, לכך אחי היקר פשוט נא מעצמך ולו לזמן קריאת תשובה זו את “מסננת הגיון או פילוסופיה” שאתה משתמש בה ונצא לסיור היסטורי ע”מ לנסות לקבל תובנות שיקלו עליך בהבנת החיים ולהשלים את ההגדרה של היותך יהודי כשר, ואני יוסיף אף למהדרין!

האמונה הבסיסית במספר יסודות עיקריים הם הפתח לכל הבנה, ומהם- מציאות הבורא, בריאת העולם, קיום העולם לפי רצונו של בורא העולם, מתן תורה, תורה שבעל פה, שכר ועונש, עולם הבא, תחית המתים, הם ורק הם יכולים להסביר לנו את מה שמתרחש בעולם על שלל היבטיו והתרחשותו, כל עוד קיים חוסר ביסודות אלו לא נצליח להבין את הסיפור ההיסטורי של העולם החל מבריאתו ועד למציאות שלנו היום,

המחשבה שנברא עולם בדרך כלשהי, וקיומו והמשך השתלשלות האירועים שהתרחשו בו הינם מקריים מלבד זה שמחשבה זו איננה הגיונית כלל, היא גם מובילה את האדם לשאלות זהות אישיות, שאלות קיום מהותיות, ולהתגמדות ערך החיים.

האמונה לעומת זאת מכניסה את האדם להבנה שהינו חלק אומנם זעיר וקטן אבל חלק ממערכת אדירה של בורא ונברא, יוצר ונוצר, של יעד לחיים ומטרה לחיים, להתבונן למה הגיע לעולם הזה מי הביא אותו, מה הוא רוצה ממנו, ומי נותן לו כל יום לב נשמה ונשימה.

אם כך הרי שאיננו עצמאיים בחיינו אלא אנו בובה בתאטרון בובות!

והשאלה שמיד קופצת היכן הבחירה החופשית של האדם אם הוא בובה בתאטרון? היכן מקום ההחלטה של האדם? על מנת להבין את התשובה לזה ננסה להבין מה זה תאטרון בובות:

תיאטרון בובות הוא תחום באמנות התיאטרון בו משתמשים בבובות להצגת הצגה. קיימים סוגים רבים של תיאטרוני בובות, ומגוון גדול של בובות המופיעות בהם. בדרך כלל, הבובות מפוסלות או יצוקות, לעיתים אלה בובות פשוטות ביותר ולעיתים יצירות מורכבות

מפעיל הבובות עשוי להפעילן ישירות על ידי אחיזתן בידיו, בעקיפין בעזרת חוטים, בעזרים מכניים אחרים ואף בשלט רחוק אלקטרוני. בובות-על-חוט מכונות בשם מריונטות,

ההבדל הכללי בין תיאטרון בובות לבין מופע בובות אוטומטי הוא בכך שהמופע התיאטרון מופעל על ידי בני אדם, בעוד שהמופע האוטומטי מתוכנת מראש.

אז איזה בובות אנחנו של תיאטרון או אוטומטי?

התשובה המעניינת היא שאנו גם וגם, מצד אחד בתוכנית האוטומטית של בורא עולם ישנה תוכנית עולמית כללית שמטרתה לשמר את הבריאה בצורה טובה לכל יושביה ללא קשר של יהודי או גוי וכאשר העולם נעשה מושחת ונפגם ישנה ענישה בהתאם בכדי לתקן את העולם, ואלו מובנות בהגדרתן התורנית כשבע מצוות בני נוח! שהם נועדו לשימור העולם.

לעומת זאת ההנהגה של הבורא עם בניו עם ישראל זו הנהגה של תאטרון בובות שכל בובה מופעלת באופן אישי על ידי חוט, הנהגה של השגחה פרטית מיוחדת לעם היהודי, הנהגה זו טומנת בתוכה תהליך שונה מכל הבריאה, תהליך של שמירה אישית מיוחדת, ניסים מופלאים ובעיקר מערכת של שכר ועונש וגמול המובטח לעולם הבא ותחית המתים.

בשונה מהתאטרון יחסי הקשר בין בורא עולם לעם ישראל ידועים מראש כאשר הקב”ה מספר למשה רבינו מה עומד להתרחש לאחר פרידת משה מהעולם הוא אומר לו את הדברים הבאים: בספר דברים פרק לא : וַיֹּ֤אמֶר ה’ אֶל־מֹשֶׁ֔ה הִנְּךָ֥ שֹׁכֵ֖ב עִם־אֲבֹתֶ֑יךָ וְקָם֩ הָעָ֨ם הַזֶּ֜ה וְזָנָ֣ה׀ אַחֲרֵ֣י׀ אֱלֹהֵ֣י נֵֽכַר־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר ה֤וּא בָא־שָׁ֙מָּה֙ בְּקִרְבּ֔וֹ וַעֲזָבַ֕נִי וְהֵפֵר֙ אֶת־בְּרִיתִ֔י אֲשֶׁ֥ר כָּרַ֖תִּי אִתּֽוֹ:(יז) וְחָרָ֣ה אַפִּ֣י ב֣וֹ בַיּוֹם־הַ֠הוּא וַעֲזַבְתִּ֞ים וְהִסְתַּרְתִּ֨י פָנַ֤י מֵהֶם֙ וְהָיָ֣ה לֶֽאֱכֹ֔ל וּמְצָאֻ֛הוּ רָע֥וֹת רַבּ֖וֹת וְצָר֑וֹת וְאָמַר֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא הֲלֹ֗א עַ֣ל כִּֽי־אֵ֤ין אֱלֹהַי֙ בְּקִרְבִּ֔י מְצָא֖וּנִי הָרָע֥וֹת הָאֵֽלֶּה: (יח) וְאָנֹכִ֗י הַסְתֵּ֨ר אַסְתִּ֤יר פָּנַי֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא עַ֥ל כָּל־הָרָעָ֖ה אֲשֶׁ֣ר עָשָׂ֑ה כִּ֣י פָנָ֔ה אֶל־אֱלֹהִ֖ים אֲחֵרִֽים:

רש”י מסביר: “והסתרתי פני – כמו שאיני רואה בצרתם” זאת אומרת שהסתרתו של אלוקים מעמו היא חלק מהקללה שהקב”ה לא יביט בנו,

אך מפרשים אחרים (כגון הרמב”ן, הרא”ש, והחזקוני) מסבירים שהסתר פנים הזה הוא הסתר פנים של רחמים, כמו אב המכה את בנו ומסתיר את פניו מכאב: “והסתרתי פני מהם זו היא דרך חבה כאדם שחטא לו בנו ואומר להלקותו שלא בפניו מתוך שאוהבו”.

ההבדל בין ההבנה הוא לדעתו של רש”י חוסר ההבטה ואי נוכחותו של הקב”ה באותם מאורעות קשים של הסתר פנים, היא חלק מהגזירה וחלק מהמכה, ואילו לדעת האחרים ההפך הוא הנכון, לו היה יכול הקב”ה כן להסתכל ולהיות נוכח הוא היה עושה זאת, רק שמרוב רחמיו הוא אינו עושה זאת, כך או כך היעדרותו של הקב”ה בזמן ההסתר פנים היא תחושה נכונה השאלה היא מדוע אלוקים בחר בכלל לתת את המכות שבגינם הוא נאלץ להסתיר את פניו???

וכאן צריך לעשות חילוק בין סוגי הפורענויות ההיסטוריים שפגשנו בתנ”ך או שבאו לאחריו- בהשוואה לסוגי התאטרון

ישנם פורענויות שהם על מנת לייצר עולם מתוקן שראוי לחיות בו, עם חיי חברה תקינים, ללא קשר לתורה וליהדות, לדוגמא בספר בראשית אנו פוגשים את סיפור המבול שבא לעולם בגלל שחיתות של הבריאה כולה, ובהמשך הפיכת סדום בגלל רשעות ושחיתות, בהמשך ההיסטוריה נפגוש את סיפור שליחת הנביא יונה לנינווה עיר של גוים בלבד, ואלוקים מתרה בהם דרך הנביא על דרכם הטועה, אלו הם דוגמאות מתיקון העולם- מופע בובות אוטומטי!

אך ישנם פורענויות המיועדות לעם ישראל במיוחד כחלק מהיחס האישי שלהם, החל מגלות מצרים, מגפות שונות המופיעות בתנ”ך, מלחמות, פרעות, ועד לעלילות דם פרועות במהלך ההיסטוריה עד לימינו אנו.

פורענות כללית היא על מנת לנתב את העולם לדרך הנורמלית דרך הישר, חיי חברה תקינים המאפשרים חיים הגונים, ומכך מגיע הציווי לכבד ולבצע דיני מלכות גם כשהמלכות איננה של יהודים וזה מפאת ישוב העולם וקיום ישיבתו באופן תקין (דיני שכנים, ארנונה, ועוד)

פורענות לישראל היא אישית ומיוחדת, אלוקים כביכול מעניש את בניו אהוביו! סיבות רבות יש ל פורענויות אלו, יש שנועדו להזכיר את מהות קיום החיים, יש שנועדו להעניש, יש שנועדו לחזק באמונה, יש שמטרתם לזכך את האדם מעוונות שעשה בשביל שיזכה בטוב המובטח לעולם הבא, אבל המכנה המשותף לכל אלו זה שהם מתוקף היחס האישי בין הבורא לעם ישראל- תאטרון בובות.

פורענויות שכאלו אינם תופעה מזדמנת או מפתיעים כל אלו הם תכניות מסודרות החל מבריאת העולם ועד לסיומו כמופיע בכתובים בתנ”ך בנגלה בנדרש ובנסתר,

ועל אותם מצבים ופורענויות וענישה סיפר אותם בורא עולם מבעוד מועד לנאמן ביתו משה רבינו טרם פטירתו, וגם אמר לו שזו תהיה כזו קשה עד שאנשים ישאלו האם יש בורא לעולם בכלל, מוכר לנו! ואת זה ידעו כבר שנים רבות לפני השואה, שיגיעו מצבים בהם האמונה תהיה קשה בעקבות אירועים שיבואו לעולם.

מתי הפורענויות היא מיוחדת לישראל? ומתי היא כללית? בדרך כלל ניתן לראות את סוג האירוע ולהחליט לפיו מה היעד שלו, ואם ברור שהוא אירוע המכוון ליהודים נטו נבין שזוהי פורענות לישראל, אך אם זה אירוע כללי אז נדע שייך לתיקון העולם הכללי.

אך ישנם אירועים מורכבים מאוד, בוא ניקח לדוגמא את השואה בעוד מספר הנספים היהודים מוסכם בדרך-כלל על החוקרים סביב ה6 מיליון , הרי שמספר הנספים הלא-יהודים שנוי במחלוקת, וההערכות לגביו נעות בין 9 מיליון ועד קרוב ל-20 מיליון, האם השואה היה אירוע יהודי? אירוע כללי?

פה מגיע שאלת היסוד באמונה, אם אני יהודי שמאמין בהנהגת בורא עולם המיוחדת לישראל אני מבין שהשואה כללה גם תאטרון בובות וגם אוטומטי, וההוכחה היא המכות הקשות שנחתו על עם ישראל אך גם על העולם כולו.

האם כוונתי לומר בדברים אלו שמי שנהרג בשואה היה חוטא? בוודאי שלא אלו כוונת דברי, כולם מבחינתי קדושי עליון, גם אם הם האמינו בבורא עולם ובין אם הם כפרו אין לי זכות בכלל לדון בקדושתם, אבל ברור ממעל לכל ספק שהייתה פה הנהגה מעורבת לעולם כולו ולעם ישראל יחד, ולכן זה גם גרם כזה דרמה מטורפת כל השואה וסביבותיה בגלל סיבותיה המורכבות.

בתוך שאלתך כתבת את הדברים הבאים:

“דווקא אלה שלא מאמינים בו דווקא אלה שהחשיבה הרציונלית שלהם אמרה לברוח להסתתר נשארו בחיים וכל אלה שאמרו הכל מאלוהים הוא יצילנו לא נילחם לא נעשה דבר הלכו כקדושים לעולמם”

ד”ר מיכל שאול בספרה אפר תחת אפר שראה אור בשנת 2014 כותבת כי עולם התורה הלך ונעלם עד לשואה, ולולא האסון הנורא שאירע לעם היהודי, ייתכן והחרדיוּת לא הייתה קיימת עוד בדורנו. בתחילת המאה ה-20 היה עולם התורה נתון במשבר עמוק, היא אומרת. החרדיות כמעט ונכחדה. תנועות ההשכלה, הציונות והסוציאליזם נגסו בה, והסחף היה אדיר. על פי הערכה, בתקופה שלפני המלחמה היו רק אלפים בודדים של תלמידי ישיבה, במזרח אירופה.

אין ספק חצרות שלמות נחרבות, ניחוחות יהדות נמוגו, אך לאמר שדווקא הם אלו שנהרגו בשואה זו טעות וחוסר ידיעת היסטוריה וגיאוגרפיה, וכך גם באירועים היסטוריים אחרים נהרגו יהודים שומרי מסורת ושאינם, מאמינים בבורא וכאלו שחושבים שאינם.

יחד עם כל זה גם אם נאמר כדבריך שאכן הלכו לעולמם אלו שהאמינו עד הסוף בה’ עבור יהודי מאמין נקודת העל הגבוהה ביותר היא לקדש שם שמים, והם בוודאי הגיעו לזה.

עוד שאלת

“תראו כמה הדבר נכון גם היום עם הקורונה מי הנפגעים העיקריים הדתיים וכמה שהם יותר מאמינים ומסתגרים באלוהים הם נפגעים יותר”

בתאריך ה01/04/2020 פורסם במאקו: אתמול התבשרנו כי ישראל דורגה במקום הראשון במדד המדינות הבטוחות ביותר מבחינה בריאותית ביחס לנגיף הקורונה. הדירוג נעשה על פי ניתוח נתונים של קבוצת Deep Knowledge Group – קונסורציום המאגד חברות מסחריות ועמותות ומנתח נתונים הנאספים ממקורות פומביים הכוללים את ארגון הבריאות העולמי, אוניברסיטת ג’ון הופקינס, קינגס קולג’ בלונדון, CDC.

במקום השני דורגה סינגפור, ואחריה סלובקיה, ניו זילנד, הונג קונג, טייוואן, הונגריה, אוסטריה, גרמניה וגרינלנד. את הרשימה סוגרת במקום האחרון הודו. מבחינת יעילות הטיפול בנגיף דורגה ישראל במקום ה-9 המכובד. בגרפים אחרים, לעומת זאת, כמו הגרף המציג את רמת הסיכון להידבק, לא מופיעה ישראל.

עם זאת מספר התחלואה והתמותה בציבור החרדי גדול יותר בתוך המדינה מסיבות של הדבקות המונית בבתי כנסת וכשל הסברה נחרץ של משרד הבריאות מול ציבור זה שממדר עצמו מאינטרנט ומאמצעי טכלנוגיה תקשורתיים שונים, ולכך מניעתם מההדבקות והחלת חוקי מניעת ההדבקות החלה אצלם בשלב מאוחר ביותר משאר המדינה, ובמקום הזה כבר אמרו חכמינו כיוון שנתנה רשות למשחית אינו מבחין בין טוב לרע.

אח יקר, אם קראת עד פה בנפש חפצה להשיג תשובת אמת לשאלותיך אני מעריך אותך! כי זה אומר שאתה מחפש את האמת.

טרם אסיים ברצוני לצטט לך סיפור על אחד מאותם דמויות ששרדו את השואה ועלה לארץ התגורר בנתניה התחתן בשנית (רעיתו נפטרה בפסח האחרון בגיל מופלג) והקים שבט שלם, וגם הקים שם קריה חסידית גדולה “צאנז” וגם הקים את בית חולים “לניאדו”

הרבי מצאנז זכר צדיק וקדוש לברכה היה אוד מוצל מאש, ניצול שואה, שהקריב על מזבח השואה את אשתו וי”א ילדיו היה דמות מופת בעצם אישיותו ובהתנהגותו, אך גם בתשובותיו הנפלאות פתח צוהר למתחולל בנפשו פנימה על אף ואולי בגלל השואה.

אחת מאותם אמרות מפורסמות ממנו: תחת גשם זלעפות בגטו ורשה, עמד הרבי ועבד בפרך על גג בניין, מול עיניהם הרושפות של שטני אס-אס. “רבי”, לחש לאוזנו יהודי שעבד לצידו, “האם תמשיך לומר ‘אתה בחרתנו’ ותשמח כבן לעם סגולה?”” ביתר שאת!”, ענה הרבי. “אלמלא ‘אתה בחרתנו מכל העמים’ אולי גם אני הייתי כמו הנאצים האלה”

אמירה מפורסמת נוספת ידועה בשמו של קדוש זה היא מיד אחרי שחרורם בדרשת יום הכיפורים: “’אשמנו?'” תמה ושאל. “‘בגדנו’? האם חלילה בגדנו באלוקים ולא שמרנו לו אמונים? ‘גזלנו’? ממי גזלנו באושוויץ ובמיהלדורף?… ‘מרדנו’? במי? מרדנו בך, ריבונו של עולם?… הוידוי הזה לא נכתב בשבילנו”, והוא סגר את המחזור “אבל” הרעים קולו מחדש… “חטאנו בחטאים שאינם כתובים במחזור … כמה פעמים התפללנו, רבים מאתנו, ‘ריבונו של עולם אין לי כוח יותר, קח את נשמתי, ולא אצטרך יותר להגיד בבוקר “מודה אני לפניך”‘… עלינו לבקש מריבונו של עולם שיחזרו אלינו האמונה והביטחון בשלמות. ‘בטחו בד’ עדי עד…’ ‘שפכו לפניו לבכם…’.

לסיכום של דבר- נקודת המוצא להבנת אירועי העולם והנהגת בורא עולם עם ברואיו מושתת על יסודות האמונה, לא ניתן להבין את התרחשויות העולם ללא הבנת יסודות האמונה לכל הפחות באופן בסיסי! והמאמין מבין!

אשרי העם שככה לו אשרי העם שה’ אלוקיו

אברהם ב.

a0507333664@gmail.com>

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...
לא מצליחה להרגיש ביטחון כמו שאני רוצה להרגיש
תודה רבה על האפשרות לכתוב מהלב. התשובות מעמיקות ומכבדות וניכרת מחשבה והשקעת זמן רב בכתיבתן. לשאלתי, מאז ומתמיד האמנתי בהשם. לפני 5 שנים חליתי והתחלתי לקרוא ברכות השחר. מפרוץ המלחמה התחלתי בהתקרבות משמעותית שכוללת שמירת שבת מלאה, תפילות שחרית ושמע שעל המיטה, כיסוי ראש ובגדים צנועים, הקפדה על שעות הפרדה...
האם ביטוח חיים סותר אמונה?
אני סוכנת ביטוח במקצועי. רואה יום יום מקרי ביטוח לצערי, ואנשים שמקבלים מחלות לא עלינו, מתוקף התפקיד שלי אני מפיקה ביטוחי בריאות וחיים לאנשים שמעוניינים. המשפחה שלי נגד ביטוחים, והבנתי שיש כאלה שחושבים שזה נוגד את האמונה, ושאם חס וחלילה אעשה ביטוח בריאות- אצטרך בהקדם להשתמש בו, ח”ו מעוניינת לשאול:...
מתי נזכה לקבל נבואה?
תודה רבה על התשובות שכבר עניתם לי. אתם פשוט מצילים את העולם, יישר כח! מתי נזכה לקבל נבואה? בתקופת בית המקדש כמעט כל אדם בישראל, גם הפשוט ביותר, זכה לקשר עם ה’. בחורבן פסקה הנבואה ולצערנו רוב העם התרגל למציאות הזאת, וכשאני מדברת על נבואה מסתכלים עלי כמישהי שחולמת חלומות...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן