ייעוץ בנושא שכר ועונש

התחבטויות

עבודת ה' מתוך הלב או עבודת ה' מתוך לחץ ויראת עונש וכפייה חברתית

. הכרתי לאחרונה שכל עבודת השם שלי נובע מתוך יראת עונש בזה ובבא, כולל חיובים מה"ת, מדרבנן, ענינים מנהגים וכו', והגם שאנו לומדים משך השנים גם על מושגי אהבת ה' ועוד, למעשה החינוך 'בין השורות' הוא בגלל שכר ועונש, ובכל אירועי הזמן / טרגדיות ל"ע / וכדו', הכל מגיע לקשר ישיר למושגי שכר ועונש, ולעשות תשובה בגלל זה.
– הבעיה שלי בזה, שכל היהדות הוא כמו משהו שמפריע לי, וצריך לסדר את זה בשביל הישרדות, ואין לה שום קשר ללב, וזה גורם לשני בעיות (חוץ מזה שזה 'שלא לשמה' וחסר פנימיות וכו'), א' גורם לשנאה וחוסר רצון לכל מושגי היהדות, ב' זה בכלל סתירה להרבה מצוות שהם כל כולו עבודה מתוך הלב, ומחמת אהבה.
– הגם, שאפשר ללמוד על היהדות ולראות שעיקר היראה הוא למצוות ל"ת ולא לעשה, וכל העונש מטרתו לטובתנו, וכל יראת העונש הוא דרגא פתוחה, ועוד ועוד, כפי שמצאתי קצת בראשונים ובספרי חסידות, אבל עם כל זה, 1. כולם מודים שצריך יראת העונש, ושום דבר לא מתחיל בלי זה, 2. ברגע שהמציאות הוא שיש עונש, איך אפשר להגיד להשתמש ביראה רק לזה, ורק במצב זה, המציאות הוא שיש עונש, ואם מאמינים בזה יש פחד שלא לעשות, ועושים מתוך כפייה, ולא קשור ללב כלל. זה כמו שכופין לאדם לאהוב מתוך פחד, וזה חסר כל בחירה וחסר פנימיות. אי אפשר להגיד "לא תתייחס לעונש, תתייחס לאהבה", כי אני מפחד להתעלם מן העונש. אין ברירה אחרת.
בקיצור, השאלה שלי: איך מפתחים קשר, אהבה, פנימיות, לדבר שאני מפחד מזה, ועושה מתוך הישרדות.

2. אני שייך לקהילה חסידי, ואני שומע הרבה פעמים המושג (לפעמים בגלוי ברמיזה, ולפעמים בסתר בפירוש) שאצלינו פועלים במכוון לגרום למצב הנ"ל, שתהי' כפייה חברתית, פחד פנימי, לכל מושגי היהדות בין למה שבאמת חייבים מה"ת ומדרבנן, וגם למנהגים, דוגמת תיקון ליל שבועות, נסיעה לצדיק, ועוד הרבה הרבה ענינים / מנהגים, והכל למטרה "להחזיק אידישקייט" כי בלי זה מי יודע, אולי לא ישארו חרד לדבר השם. ואני תמה ע"ז, 1. מה זה עוזר? זה גורם שכל היהדות תהיה מתוך כפייה והישרדות, וכנראה הוא היפוך המטרה האמיתי, להתחבר פנימית לאמונה, לאהבה ליראה וכו'. אני שואל גם על חיובים ממש, וכ"ש לענינים. 2. נניח שזה מחזיק יהדות, אבל היות שזה מדריגה התחתונה שיש, למה במקביל לא משקיעים בנו לפתח אהבה ופנימיות לכה"פ באותו מידה שמשקיעים להפחיד ולכוף.
3. אני רוצה עצה, איפוא אפשר למצוא כמו אדמו"ר / רב / דומ"ץ / משפיע – לעניני השקפה ולא לעניני הלכה או קהילה, מישהו ירא שמים, ירא ושלם, וגם בעל השקפה, להתייעצות בעניני עבודת השם. למה אני צריך לחפש באינטרנט מישהו שיענה לי בענינים כל כך עמוקים ורגישים.

לשאלה 1: אני רוצה איזה הכוונה להבין ולפתח נתיב ראוי לחיות בה, 2: היה ביטוי כאב, חשוב לשמוע לימוד זכות, 3: אני רוצה עצה למעשה ממש.

להמשך »
התחבטויות

מדינת ישראל קמה בזכות השואה???

יש לי שאלה שמעיקה עליי מאוד מאוד במיוחד בימים אלו. אני מרגישה שזה חונק עליי, מונע ממני לחשוב ומעוות לי המון דברים שאני באמת יודעת שאני מאמינה בהם וסומכת עליהם. הלוואי ובעז"ה תעזרו לי.
נכון אומרים שבזכות השואה קמה המדינה, וזה חלק מתקומת עם ישראל?
אז מה שזה ממש מנקר לי בראש, שכאילו היטלר ימח שמו וזכרו, הוא חלק מתקומת המדינה. וזה נורא לחשוב ככה. אבל אני לא מצליחה לשחרר את המחשבה הזו מהראש. זה מעיק עליי ברמות מטורפות, אני בוכה המון ומתוסכלת ממש.
כאילו איך ד' שכל כך אוהב אותנו ושומר עלינו, נתן כח כל כך גדול ללב אבן ולהרבה אנשים.. הרי זה לא היה יכול לקרות לבד בסופו של דבר.
עצוב לי לומר ובאמת לקח לי המון זמן לפנות לפה, אבל הגעתי למסקנה שאני חייבת, אפילו כל פעם שאני מכוונת בתפילה, בברכת המזון התמונה של הבן עוולה הזה עולה לי מול הפנים.
חשוב לי לומר שאני בן אדם מאוד רוחני ומאמין, מקפידה במצוות ואוהבת את ד'. כניראה בגלל זה עוד יותר מעיקה עליי המחשבה שזה יושב לי בראש ומפריע לי מאוד בעבודת ד'.

להמשך »
אמונה

למה יש אפשרות לבטל גזרות?

מצד אחד אומרים שהכל מאת השם יתברך וצריך להודות על הרעה כשם שעל הטובה. מצד שני, יש המון סגולות, תפילות, ברכות שאמורות לבטל גזירות, להמתיק דינים, לשנות גורל. זה נראה לי קצת סותר. אני הבנתי שהגזירות שאנו מקבלים אמורות לזכך אותנו כדי שנהיה ראויים לעולם הבא. ואם אנחנו אמורים לקבל באהבה את מה שבורא עולם נותן לנו, למה יש אפשרות לבטל/לשנות? ואם גזירה מתבטלת מעלינו, גם אם זה בזכות צדיק, זה לא עלול לגרוע מהזכויות שלנו או חס וחלילה להביא עלינו גזירה אחרת?
תודה רבה.

להמשך »

יש סיכוי שלא להענש על עברות?

התחלתי להתקרב לא מזמן ולהתחזק וראיתי שכמו בכל דת,
לפי היהדות, יש עולם הבא, גן עדן, גיהינום, גלגולים, היכלות, חיבוט הקבר ועוד שלל דברים לאחר המוות.
נראה כי לאף אדם רגיל אין סיכוי לא לעבור בכל המקומות האלו ולהימנע מהם, אלא לצדיקים גמורים.
אם כך, איך אפשר לעבוד את ה' בשמחה עם כל הדברים הנוראיים האלו שמחכים לכולנו לאחר המוות?

להמשך »

אני גרמתי לו לחלות?

לא מזמן יצא לי לשמוע על רבנים שסוברים שעין הרע זה דבר שקיים בצורה הבאה- בן אדם רואה כמה טוב יש למישהו וזה גורם לו לסבל שהוא לא נמצא במצב הזה, הקב״ה רואה את סבלו ולכן מזיק לאדם שטוב לו.
מאז ששמעתי את זה אני מרגיש רע עם עצמי. היה לי חבר שהיה לי הרבה מקום להשוואה בין שנינו , אני באמת הכי לא מגדיר את עצמי כקנאי אבל במקרה איתו כן יצא לי להעריך אותו בטירוף ובואו נגיד שלהשוות. לא יודע אם להגדיר קנאה אבל משהו קרוב לזה.
ויצא שגילו לו מחלה שהיא לכל החיים. אני ממש התפללתי עליו בתקופה שזה התחיל ומשתדל כשזוכר להמשיך ולהתפלל אבל מאז מה ששמעתי על העין הרעה אני ממש ממש מפחד שזה קשור אליי. זה הגיוני? ומה אפשר לעשות?
עכשיו אני באמת מבין עד כמה אנחנו צריכים לעשות עבודה עם עצמנו אפילו בתחושות וברגשות הכי טבעיים אבל מה שהיה היה. זה אפילו לא נשמע לי הכי הגיוני כל התיאוריה הזאת שהרי ברור לי שאם הייתה לי הזכות להחליט בחיים לא הייתי רוצה שיקרה לו רע אלא רק טוב ועדיין אני אוכל את עצמי.
בכללי כל העניין של עין הרע נשמע לי מוזר למרות שאני מאמין בו כי הוא מוזכר רבות בהקשרים תורניים. איך הגיוני שאדם יענש על צרות עין של אדם אחר??

להמשך »

חבלי משיח? האם יש יותר צרות מדורות קודמים?

אני לא יודעת מה המקור לזה בדיוק – אבל ידוע שכתוב שבדור שלפני ביאת המשיח יהיו צרות גדולות ורבות יותר מהדורות הקודמים.
שאלתי היא – נראה שבדור שלנו אנשים חיים הכי טוב שאפשר, יש שפע שכמוהו לא היה והתמותה ירדה בהרבה כי הרפואה השתכללה, אף אד לא רעב ללחם וגם מבחינה דתית אנחנו מקיימים את המצוות ללא פחד, בנינו ובנותינו פורחים ברוחניות ובגשמיות בארץ ישראל וברחבי העולם. ילדים משחקים ברחובות ללא פחד.
למרות שאומרים שיש היום הרבה יתומים ואלמנות – פעם היו פי כמה וכמה… נשים היו מתות בלידה, תינוקות וילדים היו מתים מכל עליית חום… מן הסתם אנשים היו רעבים יותר ללחם ואפילו יכולים למות בגלל הרעב… אלו צרות פרטיות, אך יותר מזה – בדורות הקודמים היו גם פרעות בקהילות שלמות של יהודים, היו רוצחים כפרים שלמים, היו גירושים והגליות של המוני יהודים לארצות אחרות כשבדרך אבידות רבות…
אז נכון שיש הרבה צרות גם בימינו, אבל בפירוש הרבה פחות מהדורות הקודמים.
איך זה מסתדר?

להמשך »

מקיים מצוות בגלל פחד מעונש

בדורנו דור עיקבתא דמשיחא (כך אומרים) רבו הצרות או בכל אופן אנו חשופים לצרות של הסובבים אותנו באופן נרחב בהרבה מהעבר (תוכלת החיים עולה מחד, מאידך מחלות שונות ומשונות מסיימות חיים של אנשים צעירים,) הצרות האלה הביאו אותי למקום של עבודת ה' מיראת העונש ולא מאהבת ה' זאת למרות אני מנסה להקנות לעצמי הבנה של הכרה במלכות ה' אבל כיום אני עובד את ה' כדי ש חס וחלילה לא לחלות או לא לאבד פרנסה או לשפר הכנסות או לא להיות מעורב בתאונה (אני חש זאת בכל עת שאני אמר תפילת הדרך אני לא אומר אותה מתוך הכרה במלכות ה' אלא כפעולת מנע לתאונת דרכים.) אני מודע לבעיתיות שבלחץ הזה ולכן מנסה לשחרר לחץ ואז אני מוצא את עצמי חש פגיע באדיקות הדתית למשל אם אחליט לוותר על תפילה במניין כי אני רואה ש"הטיפול" ארוך ומלחיץ,לצאת מהבית לחכות למניין שיאסף ואם זה בבוקר אז להיות כבול לשעת קימה למרות שישנתי מאוחר (אני קם לתפילה כוותיקין שוב לא מאהבת השם אלא כדי לעשות מצווה שתגן עלי
אציין שהלחץ אינו קיים רק כלפי נושאים דתיים אך בעוד עבור לחצים אחרים אני מרגיש שתוכנית ארוכת טווח תפתור את הבעיה ואני מפל בזה באשר ללחץ הדתי מבחינתי אין לי זמן

להמשך »
דילוג לתוכן