ייעוץ בנושא מדע

התחבטויות

מקצועות חול זה תורה?

היום היה לי ויכוח עם חבר על מהי חשיבות החשבון או כל מקצוע חול לעומת תורה. ואני הבאתי על הויכוח משל: האדם הוא כמו בריכה שהוא יכול למלא אותה בכוס של במים נקיים לשתייה שזה לצורך העניין גמרא או שולחן ערוך . אבל אני וחבר שלי התוכחנו לגבי אם חשבון או אנגלית וכו, נחשב תורה אז לגבי המשל אני אמרתי שללמוד חשבון זה כוס מים עכורים לא לגמרי אבל חצי חצי כזה. והוא אמר שללמוד חשבון זה כמו כוס של מים לא לגמרי מלאה אבל עדיין נקייה. תודה רבה על זמנך אשמח לדעת מי יותר דייק ולקבל את דעתך כמובן אשמח מאוד למקורת ואם יש אז לשני הצדדים תודה רבה

להמשך »

אתם הסיכוי האחרון לאמונה שלי!

אני חרדי, תלמיד חכם, הבקי היטב בתנ"ך על מפרשיו, ש"ס ופוסקים, וספרות המחשבה היהודית. מסיבות שאין המקום לפורטם וגם אינם משנות כלום, נחשפתי לתכנים שונים של שאלות על היהדות, ובעקבות כך חקרתי את הנושא. תמיד קיימתי את התורה והמצוות בשלמות כי הם האמת, והייתי חייב לוודא שאין אמת אחרת. האמת היא הדבר היחיד שמעניין אותי. חרשתי על ספרים רבים ותכנים לאין ספור, של ביקורת המקרא, מדע, ועוד ועוד, יחד עם ספרי אמונה ותשובות משלנו. אט אט התמוטטה תמונת העולם המושלמת שהיתה לי על אמונתנו, וגיליתי שכמעט אף אחד מיסודותיה אינו נכון. לא בריאת העולם, לא מתן תורה, לא המסורת, לא הנבואה, ולא התורה. הכל מלא סתירות כרימון, ועומד על כרעי התרנגולת. למען האמת, התרנגולת יותר יציבה. לא שיניתי את אורח חיי, מכיון שאין בכך טעם. יש לנו משפחה וטוב לי בחברה החרדית. אלא שאינני מאמין בכלום. התכתבתי בענין עם מחזירי בתשובה רבים, ולא קיבלתי תשובות מספקות. האמת חשובה לי, אינני מסתפק בתירוצים שיכולים "לישב את האמונה בדוחק". אשתי – שממאנת להשלים עם רוע הגזירה שבעלה אינו מאמין בכלום – שמעה על ארגונכם, ובקשה ממני ליצור קשר. ובזאת אני פונה אליכם. אם יש בידכם יישוב של אמת לקושיות הרבות – ואני מניח שאתם יודעים את חלקם, ארצה ללמוד מה שאינני יודע. בברכה ובחיפוש האמת

להמשך »

התמודדויות באקדמיה

שלום וברכה. אני עוקב מידי פעם אחרי שאלות ולפעמים נוגעות אלי ואני נהנה לקרוא. יש לי בעיה שלאחרונה אני מעט סובל ממנה. אני שנה שניה

להמשך »

כיצד מוכיחים את קיום האלוקים?

לאחר האזנה למאות הרצאות של מחזירים בתשובה , לימודי תורה וגמרא עדין לא קיבלתי תשובה לשאלה היסודית והבסיסית מכל.
כיצד ניתן להוכיח קיום של אל כלשהו ? (אם יש יצירה יש יצרן זה כשל לוגי כי המדע הוכיח שאקראיות יוצרת יצירות מסודרות)
כיצד ניתן להוכיח לוגית שהתורה אמת מבלי לעוות את הפסוקים כשיש כל כך הרבה סתירות פנימיות בתורה ?

להמשך »

מתן תורה-אני רוצה הוכחות!

קודם כל אני הגעתי למסקנה שיש ה׳ ואני מאמין בו באמונה שלימה , אך לגביי מתן תורה זה קשה לי מכיוון שאולי משה רבינו באמת עבד על כולם ועשה כישוף גדול וכולם היו חייבים להאמין ( לפי הרמב״ם אין דבר כזה כישוף , אבל לפי הרוב יש דבר כזה), נסיתי לתרץ בתירוץ שכמו שיש חוקים בפיזיקה למשל ואם אני עוסק בפיזיקה ואני עובר על החוקים האלו אז זה לא פיזיקה אז גם כן בני ישראל ידעו שיש חוקים לכישוף שאם עוברים על החוקים האלו אז זה לא כישוף אך עדיין נשארה לי השאלה אולי הוא עשה מעבר לזה מי אמר שאותו זה שברא את העולם הוא זה שנתן לנו תורה וחוקים אולי משה רבינו עבד עלינו …

להמשך »

התורה מעדנת את לומדיה?

1. ישנה שאלה- מי ברא את היקום? איך הכל התחיל?
היהדות (ועוד דתות) מציעה שהאל הוא זה שברא, ובכך פותרת את הספק. אך עדיין קשה מי ברא את האל? הצד השני בוויכוח טוען שתמיד היה משהו, מין יקום (או משהו אחר) קדמון שהתפתח, גם קשה להבנה.
הנקודה היא ששתי התשובות קשות להבנה באותה רמה, מחד אין לנו מושג מה זה אל; מתי הוא התחיל, האם הוא נברא, מהו בכלל, ומצד שני קשה לנו לתפוס איך יכול להיות משהו קדמון לגמרי, בלי התחלה בכלל.. לטובת הצד הלא יהודי, נוכל לקחת עובדות ברורות שאין לנו דרך לתפוס אותם בשכלנו, כמו למשל העובדה שליקום אין סוף והתחלה מבחינת המרחב.. קשה לתפיסה האנושית אך אנו יודעים שהוא קיים.

2. שאלה נוספת שקשה לי- הרי האל הוא מושלם. היהדות טוענת שהוא ברא את העולם מתוך מטרה כלשהי, להיטיב עם ברואיו או כל ניסוח אחר שנמצא לזה. מבחינה עקרונית "מטרות" הן כלי להשלמת חסר כלשהו. אם האל הוא מושלם, לא אמור להיות לו חסר מכל סוג שהוא, ומכאן שלא אמורות להיות לו מטרות!!! מה שמפיל את הבסיס היהודי כמובן..

3. ראיות מדילוגי אותיות אל תביא לי כמובן, אני מאמין שאתה מספיק משכיל כדי לדעת שזה לא מובהק סטטיסטית (בבדיקה שנערכה באוניברסיטה העברית. עיין ויקיפדיה)

4. כמובן שכל הראיות שכל אחד מוצא של סייעתא דשמיא מוכחת בכל צעד ושעל, הן משהו בין "אפקט מרפי" לתופעות פסיכולוגיות דומות- אנחנו רואים מה שאנו רוצים לראות אין שום דרך להוכיח. (דוגמה קטנה- אדם ששם תהילים ובמלחמה הכדור פגע בדיוק בתהילים והוא ניצל, הרואים אומרים כולם- "איזו סייעתא דשמיא" "התהילים שהציל" ועוד.. ומאידך בפיגוע בהר נוף, לא שמעתי אחד שאומר "תפילה לא מסוגלת להציל.." אנחנו בוחרים מה לחשוב ולהגיד על פי האמונות שלנו ולא ההיפך)

5. הגיוני מאד שאי פעם בהיסטוריה, קבוצת אנשים הקימה התאגדות כשלהי, בתקופתם האמינו באלים, בכשפים ובמה לא.. יתכן שזה גם קרה (הכשפים וכוחות על טבעיים..) אין לנו דרך לדעת כיום מה קרה לפני מליוני שנים.. יתכן שהתגבשה לה קבוצה של אנשים שהחליטה על דת, בדיוק כמו שקמו דתות אחרות (שזו דרך אגב ראיה לכך שדתות מחזיקות מעמד אלפי שנים גם בלי בסיס אמיתי) הדת מספקת לפרט מסגרת יציבה ותמיכה פסיכולוגית נרחבת, המעלות של הדת לא יסולאו בפז. מבחינה חברתית (לדוגמה- מוזמן לקרוא על תיאוריית ניהול האימה TMT, שהדת פותרת אותה)

6. העובדה שלדתות יש כל כך הרבה מאמינים, -וברור שכל דת סותרת את חברתה- ולמרות זאת רוב העולם דתי (כמדומני) מצביעה על כך שמספר עצום של אנשים מאמינים במשהו לא נכון, ולמרות זאת ממשיכים להאמין ולחנך לאמונה. זה מראה לנו את מה שהדת מספקת לאדם היחיד.

7. היהדות טוענת שבשונה מדתות אחרות, לנו יש 60 ריבוא עדים למתן תורה. בפועל היום אין לנו 60 ריבוא, יש לנו הרבה אנשים שמספרים על 60 ריבוא.. זה הבדל גדול. כשאנחנו דנים עם הכלים שיש לנו (וזה נכון לכל השאלות) אנחנו משתמשים בכלים שהקב"ה נתן לנו (בהינתן והוא קיים כמובן) והם הכלים הלוגיים.. בכלים אלו אני שופט את העולם (כמו אברהם בגיל 3, עוד סיפור שאני לא "אוכל") ובכלים אלו אני לא מצליח להגיע להחלטה שזה אכן קרה.

8. עוד משהו- ביהדות ישנם שאלות, שאסור לשאול, כמו "מה היה קודם" או מה יהיה אח"כ. בנוגע לזה- אם אני הייתי ממציא את הדת, זה הכלל הראשון שהייתי קובע- אסור לשאול שאלות…
ועוד משהו דומה- מי הוא המרומם ביהדות? זה שמאמין.. להאמין זאת לא מצווה בעיניי, זאת מציאות. אם אלוהים דורש מאיתנו לחקור, אז במייל זה אני מקיים מצווה מאד גדולה, אבל לא נראה לי שזאת הכוונה, אלא להאמין בצורה עיוורת. אני מצטער אבל יש צורך להיות תמים וקצת מפגר בשביל דבר כזה..

9. התורה מיושנת!! אין מה לענות על זה. היא לא מעודכנת, מאמינה בגזענות באופן חד משמעי (להרוג עמלקי בן שנה, עבדות, אנחנו מרוממים מהם..) האמירה היהודית/חרדית שאומרת- המוסר שלנו לא משתנה, הוא ברור וחד משמעי ולא מושפע ממצבי רוח, זאת אמירה שכוללת הנחה על פיה מוסר זה משהו אבסולוטי ומוחלט. מנין? אולי זאת תופעה אנושית שאכן משתנה מאחד לשני? מנין לנו שזה כלי מדידה נכון למדוד על פיו (כלומר שינוי/אי שינוי של ערכי מוסר)?

10. מבחינה סטטיסטית כשאתה רוצה לטעון לתופעה מובהקת והבדל בין קבוצות, אתה לוקח קבוצה א' (תושבי חולון) ומשווה אותם לקבוצה ב' קבוצת ביקורת (כלל תושבי הארץ לא מחולון) ובודק האם יש הבדל מובהק בין הקבוצות (למשל האם תושבי חולון גבוהים בממוצע מתושבי כלל הארץ) הניתוח הסטטיסטי מראה לך האם יש הבדל מובהק בין הקבוצות, ולא בין אנשים בודדים ובולטים בחולון, או בכל הארץ. ניתוח סטטיסטי זה עוזר לך להתגבר על זה שאתמול ראית שני תושבים מחולון גבוהים מאד.
והנמשל- היהדות אומרת שלימוד התורה מעדן את האנשים, בוא ניקח מספר מדדים למדוד זאת- שמירה על איכות הסביבה, ערכי מוסר לא תורניים כמו מעילות בכספי ציבור (חשוב לקחת מדד לא תורני, כדי למדוד התנהגות בתנאים זהים, כלומר שחרדי לא שמע מבטן ומלידה שזה נורא ואיום והוא בורא מלאכים שחורים..), וגם ערכים תורניים כמו גילוי עריות, ואונס (אפרופו המשגיחים הצדיקים האחרונים) אני בטוח שאם נעשה מחקר כזה לא תראה הבדל מובהק בין החרדי לחילוני, אתה יכול לראות בגדול מהאוכלוסייה (ואני מסייג את דבריי, לא ערכתי מחקר כזה) שין הבדלים גדולים, גם כאן וגם שם יש סיפורים. עבדתי בעבר עם מחלקת הרווחה בבני ברק והבנתי שפרופורציונלית מספר החרדים הפוגעים מינית בתוך המשפחה ובכלל הפגיעות בין גברים לגברים גבוה יותר מכלל האוכלוסייה. (מדבריה של העו"סית האחראית על התחום בעיריית בני ברק)
אם התורה אכן הייתה מעדנת את לומדיה, היינו אמורים לראות זאת.. וזה לא כך. יש בדת משהו מאד יצרי וברברי כמו אלמנטים של סקילה, ברית מילה ועוד..

להמשך »

האם המדע משנה את ההלכה

יש הרבה הלכות שמתבססות על הנחות שבדורינו הוכחו ע"י המדע כמוטעות. אני לא מבין למה ממשיכים לקיים אותם כמו בעבר.
למשל לגבי הלכות שבת בענין כינים הכינה לא פרה ורבה ?! ויש עוד הרבה דוגמאות כאלו.
אשמח פעם אחת ולתמיד להבין את העניין כמו שצריך.

להמשך »

סתירות בתנ"ך ובגמרא?

איך יכול להיות שבתורה האלוקית לכאורה מופיעות סתירות? לדוגמא, כתוב שעטלף זה ציפור בעוד שמדובר ביונק. כתוב שלאברהם אבינו היה גמלים בעוד שבאותה תקופה הגמלים בכלל עוד לא בויתו!

עוד שאלה- איך מתמודדים עם טעויות בגמרא? מה חז"ל החכמים כל כך טעו? לדוגמא- כתוב שכינה נוצרת מזיעה או מאדמה ולא בתהליך של רבייה זוויגית. יש עוד המון..

להמשך »

קשה לי עם הלכות שאינני מבין אותן

אינני מסוגל לחיות בשקט נפשי עם הלכות שאינני יכול להבין, שאין להם שום הצדקה בהמשך קיומם בתקופתינו. ואני סובל כי בכל בית כנסת יש דרשות ושיעורים על הלכות וגמרות שאין עליהן לערער או לשים בספק, וכשמוכיחים שהבסיס להלכה מסויימת לא עומד במבחן המדעי, רבות המקרים מקבלים את התשובה הניצחת "בטל הטעם, לא בטל התקנה"… אז אנו ממשיכים לקיים מצוות לא נחוצות ורבותינו ומלומדינו ממשיכים לפזר באוויר "קביעות מדעיות" לא תמיד נכונות ומבוססות על מה שחשבו לפני אלפי שנים… זה מרתיח אותי ולא נותן לי מנוחה ולפעמים בא לי לזרוק הכל ורוצה לתת כמה דוגמאות: סיר או תנור "שבולע ופולט" מאכלים…, שני ימי ראש חודש כי אז לא ידעו מתי זה נופלמבמדויק אבל יאללה, ממשיכם!… וכו' וכו' וכו'… לצערי, בגלל הדברים האלו אני היום לא מסוגל לשמוע דרשות או שיעורי הלכה או גמרא שבמסגרת ביקור בבתי הכנסת שאני הולך באופן קבוע בגלל אורך חיים הדתי שאני ומשפחתי מקיימים. אבל אני מתפוצץ על האי הדיוקים המדעיים הלפעמים "מצמררי שיער" ועל השקט והשלווה ושיוויון נפש של הקהל הדתי שאוכל הכל ללא שאלות מטרידות את מצפונם… בקיצור, אני לא יודע מה לעשות עם עצמי. אם לצעוק עליהם קבל עם ודעה "אתם טועים וטיפשים!" או"לברוח" מביה'כ בזמן השיעורים או להפוך לרפורמי (והאמת שאולי "לצערי" אני לא מסוגל לזה בכלל) או מה? האם עלי לגשת לפסיכולוג כדי שיעשה לי סדר בראש, לברוח לידיים הפתוחות של תנועות "מסורתיות" או להמשיך ולהתפוצץ מבפנים כל פעם מחדש בגלל חוסר יכולת של ההלכה, ברוב המכריע של המקרים, להשתנות בהתאם לרוח הזמן… (כי "מה שקבעו חכמינו הראשונים אין לשנות כי לך תדע האם הם ידעו משהו שאנו לא מודעים לו היום?"). וקיצור, אין אם מי לדבר.

להמשך »
דילוג לתוכן