ייעוץ בנושא לימוד תורה

שולחן חג השבועות לאברכים בלבד?

בעוד שבוע נחגוג את חג השבועות. בישיבות ועוד לפני כן, חונכנו שלחג שבועות אין כל משמעות מלבד היותו יום מתן תורה כשהפירוש הוא לימוד התורה. כאדם שיצא לעבוד, ומתקשה אף בקביעת עתים לתורה, קשה לי מאוד לחזור לאווירה הישיבתית שהעמידה על נס את לימוד התורה והתמדתה, זה דוקר ומצער אותי מאוד.
יותר מכך, אני מטבעי אדם תורני שמקפיד לדבר בבית דברי תורה מענייני פרשיות השבוע והחגים, על מה אוכל לדבר בשולחן החג בלי שנרגיש פספוס, שהחג הזה לא בדיוק קשור אלינו, אני ובעיקר אשתי שמצידה לא התייאשה ממני…?
אני מחפש מראי מקומות לספרים או מאמרים בהם אוכל למצוא הרחבה נאותה אודות החג בלי שאצטרך להיזכר במשגיח מהישיבה וברומנטיקה המחשמלת שנוצרה מתי שהוא על "יום הדין על תיירה". אבל אפילו הרמב"ם במורה מציין את חג זה כיום מתן תורה ולא כחג הקציר… אם כי פשוט שהכוונה לכל התורה כולל כל מצוותיה (והרי החג שייך גם לנשים…), אבל תורה היא ולמצוא אותה אני

להמשך »

רוצה שבעלי ילמד תורה

התחתנתי לפני חצי שנה, חשוב לי להדגיש שבבית בו גדלתי לימוד התורה הוא ערך חשוב ביותר, בפגישות דבר בעלי ע"כ שרוצה להמשיך ללמוד וכו' . יש לי אכזבה מכך שהוא בכלל לא לומד בבית אף פעם , לא נראה לי שהלימוד בכלל מעניין אותו הוא הרבה מחסיר ללכת לכולל ונשאר בבית, מאחר ללכת ומקדים לחזור… ומעבר לאכזבה הזו גם השהות הממושכת שלו בבית לעיתים גורמת לי לתחושת כבילות אני לא יוצאת עם חברות כשהוא בבית ובאמת לפעמים ממש משעמם לי .

אשמח אם תענו ע"כ כי ממש אין לי עם מי להתייעץ על זה

להמשך »

רצון להינשא מתוך בחירה נכונה

אני בן 24 . רצונותיי וחובותיי במחשובותיי ניתונים אך ורק ליישום משימה זו, ושוב אינני רואה צורך בכלום, עד ליישום משימה זו, הכל פשוט אינו רלוונטי, אך הגעתי למצב מייסר זה אשר כל מחשבותיי ניתונים אך ורק לרעיון זה.
אתחיל בכמה וכמה מחשבות אשר מסתבכות והופכות להיות מורכבות מרגע לרגע, אני שומר מצוות, בחיי הרגשתי דבקות וקרבה גדולה לבורא העולם, בתפילותיי, מחשבותיי, בתורתו הקדושה אשר מוציאה אותי ממוות נפשי לחיים מלאי זיו ואור, פשוטו כמשמעו, אך בחלוף הזמן ייצרי מעולם לא הפסיק ולו לרגע, תמיד רציתי ותמיד נמשכתי לבנות המין השני, סוקרנתי מהן, רציתי מאד, ולהפתעתי תמיד מצאתי מפלט בבית המדרש אל מול התורה, בכוחה היה לעלות אותי אל מול כל קשיי ורצונותי, מיותר לציין שאני נכשל רבות בשמירת הברית, אך ותמיד היה האך הזה, כי התורה בדרך פלאית לגמרי הייתה שם להבין את ליבי השבור, ובעידוני העידונים מאחה את השברים הרבים, וכך כל פעם כמעגל שאינו נגמר אני חי, בתפר הזה של שני העולמות.
ומכאן נובעת באופן טבעי השאלה הנדרשת, האם אינך רוצה להתחתן ולקיים מעשה זה אשר הופך למצווה של בורא העולם?
וכאן בדיוק אני חיי, אינני יודע, רוצה אשה, קשר אמיתי אשר אינו מבוסס על רגשות נעלמים, קשר המבוסס על אימון הנבנה אם השנים, קשר של אמת, אך ובצד השני, האם אני מסוגל להתחתן? האם רק משום שאינני רוצה או מסוגל מספיק לנצח את יצריי אצטרך להתחתן, הרי חתונה איננה אפיזודה שנגמרת בבוקר למחרת או בערב של אותו יום, זוהי בחירה לחיים, והאם רק משום שאני נופל ומתחרט במעגל שאינו נגמר אצטרך לבחור בחתונה, מה אגיד לאשתי, לא רציתי זאת אלא ייצריי אלצוני, האם חתונה איננה מגיעה ממקום אחר, מקום של בניית המשפחה מתוך אהבת אמת, או רצון אמת לקרבה של חיים, אשר אני מאמין כי קיים בתוכי אך איננו מופיע אל הפועל, האם יש בידי היכולת האמיתית של קרבה רק לאישה אחת, האם אהיה מסוגל להתחייב ולהשמר לאישה אחת ויחידה, הרי מכיר אני את ייצריי, ורצונותם שלהם, הם אינם מסתפקים רוצים ויירצו לטעום מכל העוגה ולהשאירה שלמה, ואולי ארצה לממש רצון זו עוד לפני החתונה וכך אדע ואטעם מכל העוגה?

להמשך »
כללי

משבר מהישיבה בישיבה

אני חרדי ולומד בישיבה חרדית, ואני עכשיו בתקופת "משבר", ואני מרגיש שכל מה שאני עושה בישיבה זה לחמם כיסא, אני לא לומד כלום, האם אפשר לומר לי איך לצאת ממצב כזה?

להמשך »

האם להחזיר את הילד לחיידר הקודם?

בתחילת השנה העברתי את הילד שלי חיידר כי גיסי אמר שהחיידר הנוכחי שלו לא טוב ושמבחינת לימוד גמרא זה מקום שלא מלמד מספיק טוב איך ללמוד גמרא כמו שצריך. הוא טען שאם נשאיר אותו שם יהיה לילד קשהלהשתלב בישיבה כי הוא יהיה בפיגור. העברנו את הילד לחיידר אחר וכל הזמן נותנים לנו שם הרגשה שלא מרוצים מאיתנו, גוערים הרבה בילד והילד לא כ"כ שמח ללכת בבוקר (בחיידר הקודם הוא היה קם בשמחה). מצד שני באמת רמת לימודי הקודש שם יותר גבוהה (ומתאימה לו כי הוא ילד חכם ובמקום הקודם הוא לא מימש את הפוטנציאל שלו).אני תוהה אם להחזיר אותו לחיידר הקודם ולוותר על מימוש פוטנציאל ויכולת לימוד גמרא בשביל יותר שמחת חיים או להמשיך בחיידר הנוכחי שם גוערים בו הרבה יחסית והוא לא הכי מסתדר חברתית, אבל הוא מפתח את החשיבה והיכולות לעתיד.

להמשך »

למה יש הרבה מחלוקות במפרשים?

אומרים שמשה קיבל את הגמרא, התלמוד וכל זה בהר סיני. אך איך זה הגיוני שהוא אכן קיבל את התורה שבעל פה ויש בה כל כך הרבה מחלוקות וקושיות?! נגיד אצל הגמל. חלק מהרבנים מפרשים שהגמל לא שוסע כהלכה וחלק מפרשים שהתורה התכוונתה לחיה אחרת לחלוטין. איך זה הגיוני שהכל באמת ניתן בעל פה ויש מחלוקות על כל פסוק וכל רב מפרש את זה אחרת??

להמשך »

מה לענות לקראים

יש לי משפחה גדולה של חילונים, חלק מהם קראים, כלומר מאמינים רק בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה. פעם אחת הם התקילו אותי בשאלה, איך אנחנו יודעים שכל ההלכות כמו לא לאכול בשר/עוף עם חלב זה מה שה' רוצה מאיתנו, הרי בתורה כתוב רק "לא תבשל גדי בחלב אמו" ועוד כל מיני הלכות , אז איך הגיעו לכך רבנים. אני לא ידעתי לענות , אני יודעת שחז"ל היו אנשים גדולים אבל לא היו נבואות בתקופה הזאת, אז איך ידעו באמת?

להמשך »

האם הנבואות מתגשמות?

אני בחור ישיבה סטנדרטי שקורא "שניים מקרא ואחד תרגום" מידי שבת ובפרשות האחרונות כי תבוא וכו כשאני קורא את כל האזהרות של התורה למי שיעשה עבירות, ואיך שהיא מונה את העונשים שיקבל ואז מתעוררת בי השאלה הקבועה למה זה לא קורה?? למה אנחנו לא רואים את כל העונשים האלו על הרשעים שחיים כאן?! ואז אני עונה לעצמי שזה מידת הרחמים וארך אפים וכו אבל אני לא משוכנע בזה כלל איך יתכן שהתורה כותבת עונשים בצורה מאד מפורטת, ומדגישה שגם היחיד לא יכול להימלט מזה, ושאם יאמר בשריריות לבי אלך וכו, לא יאבה ה לסלוח לו וכו כ"ז זה לא בלמעשה??
א"כ מה המשמעות של פרשת כי תבוא ודומיה?? מה זה המשחק הזה??
אשמח מאד לתשובה מניחה את הדעת כי זה מטריד אותי מזה זמן רב, ואשמח בהחלט למקורות בקדמונים שמדברים ע"ז.

ועוד נקודה שמטרידה אותי מעין עניין זה, איך יתכן שאין כל רמז בנבואות הנביאים לחלק זה של הגלות שניהיה בארץ ישראל תחת שלטון חילוני?! ומתעצם לאור שיטת הציונות הדתית שזה חלק מהגאולה ולא מהגלות.. איפה כאן הרמזים והנבואות שיש בתורה??

להמשך »

שאלות על תורת הקבלה

אנו קבוצת חברים הלומדים תורה ומנסים לגלות את אמיתה כפי שניתנה בסיני ונמסרה לנו במסורת חז"ל. בשנים האחרונות החלה פריחה של לימוד החסידות והשקפות רוחניות לגבי עניינים שונים בדת. כשתרנו אחר אבותיהם של הללו גילינו שכולם נובעים ממקור אחד, מעיין הקבלה ומיני אז התחלנו ללמוד אודותיה. לתדהמתנו הרבה גילינו שמדובר באוסף השקפות, אשר נולדו החל מהמאה ה- 12 למניינם וכולם ללא יוצא מן הכלל ללא מסורת. השקפות אלו, כמו גלגול נשמות, הספירות ותיאורים של האלוקות לא רק שאינם מופיעים בדברי חז"ל, הגאונים וראשוני הראשונים, אלא אף סותרים אותם ממש. כאילו מדובר בשתי דתות. אפילו ספר הזוהר, אשר חונכנו כאילו נכתב ע"י התנא רבי שמעון בר-יוחאי התגלה כזיוף מסוף המאה ה- 13 למניינם. שאלנו רבנים ומקובלים והתשובות שקיבלנו מכוונות לנקודה עיקרית אחת והיא שהתוקף לקבלה על רעיונותיה הוא האר"י הקדוש הרשאי לתקף דעות והשקפות גם אם אין להן שום מסורת. גילינו כי דמותו של האר"י היא יותר אגדה מאשר מציאות. כלומר, הוא לא כתב בחייו שום ספר ואורחות חייו טרם הגיעו לארץ אינן ברורות עד תום. שהותו בארץ הייתה קצרה מאוד, כשנתיים עד שנפטר וסיפורי המופתים, אשר נכתבו אודותיו נשמעות מביכות בגוזמותיהן ונשמעות כבדיה בעיני קורא כנה וישר. מתוך כך היה נראה לנו שהאר"י הנו דמות פיקטיבית (מציאותית אך שונה מהסיפורים אודותיה), אשר נועדה לבסס כמעט "דת חדשה" אשר קמה שנים אחר מותו. האין כאן שתי דתות? מדוע המאמינים בקבלה לא מכריזים על דת חדשה דת האר"י? נשמח לדעתך בנושא

להמשך »
כללי

קרוע בין התורה לפרנסה

אני מעוניין להמשיך במסגרות תורניות שבהם אני די ממצה את עצמי בהתמדה וידע, ומוצא בהם את סיפוקי. לאחרונה, עם התרחבות המשפחה, מצבי הכלכלי החמיר לפעמים כמעט עד כדי פת לחם. אני מרגיש קרוע בין הרצון לשבת באוהלה של תורה, לבין הלחימה היום יומית על בסיס קיומי. אציין, שרצוני להישאר בעולמה של תורה נובע גם ואולי בעיקר מהחינוך שקיבלתי שמגדיר את האנשים שעובדים כמחללי שבת לצורך פיקו"נ. דהיינו, חולה שאוכל טריפות לצורכי רפואה, ברור שזהו תפקידו וחובתו, אבל כולנו מייחלים לתפקידים אחרים. הנמשל לגבי, שבכך שאשתלב בשוק העבודה, ארגיש כ"פיקוד העורף" בצבא ד'. נצרך, חשוב, הכרחי, אך סוג ב'. קשה לי גם עם הסכנות הרוחניות שכרוכות ביציאה מהחממה, לצד חוסר השכלה שיגרום לי לבצע עבודות ש"קטנות" על יכולותי האינטלקטואליות והכלכליות. היו ברוכים

להמשך »
דילוג לתוכן