מאת:

התפרסם בתאריך:

10/10/2021

איך באמת בודקים יראת שמים של בחור?

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה
אני בחורה בשידוכים ולאחרונה הציעו לי בחור שנשמע מצוין מבחינות רבות.
אך ביר"ש אני קצת מסתפקת… כיוון ששמענו שהוא הלך להופעה (מעורבת) בזמן שאמור להיות בישיבה
וכן הולך לעיתים לקניונים וכדו'
אז ככל הנראה אינו מקפיד כלל על שמירת עיניים
וכפי שציינתי משאר הבחינות הוא בסדר גמור (במידות. בלימוד וכו'
איך באמת בודקים יראת שמים של בחור?
אשמח לתשובה בהקדם
תודה!

תשובה:

שלום וברכה!

קודם כל ברצוני להקדים ולומר שהשאלה שלך היא שאלה חשובה מאוד! בהחלט כל הכבוד שאת מתייחסת בכובד ראש לעניין של יראת שמים. זה דבר נכון מאוד לא להתעלם מהנקודות החשובות שהעלית במכתבך.

אולם בכדי לברר את הסוגיא הזו הייתי מציע להתבונן המושג "יראת שמים" ולשאול יראת שמים מהי?

אם היינו שואלים אנשים מהי יראת שמים? הם היו אומרים יראה היא דקדוק במצוות. או יראה זה לעשות את המצוות בכוונה. או אולי יראה היא פחד מגיהנום. אולם האמת היא שיראה היא דבר עמוק ביותר משהו שהוא בעצם מסור ללב. הרב וולבה בספרו עלי שור חלק שני מביא מספר מקורות מהתורה לעניין יראת שמים לדוגמא, הפסוק אומר "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלוקיך" ורש"י שם על המקום כותב "שהרי דבר זה מסור ללבו של עושהו שאין מכירו אלא הוא וכל דבר מסור ללב נאמר בו ויראת מאלקיך". מילים לו של "ויראת מאלוקיך" חוזרות על עצמם בתורה מספר בהקשרים שונים, באיסור ריבית, וכן בקללת החרש, וכן בהונאה. המכנה המשותף של כולם לפי פירוש רש"י הוא שזה דבר המסור ללב.יראת שמים היא בליבו של האדם.

אנחנו אומרים בתפילת שחרית "לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ומודה על האמת" מקומה של היראה היא בסתרי הלב הרוצה להגיע אליה מוכרח להיות מודה על האמת ודובר אמת בלבבו.אם אדם מסוגל לקבל ביקורת על דבר שהוא עשה שאינו נכון והוא מסכים ומודה הוא אדם שמסוגל להגיע ליראת שמים.

כך שבעצם שאלתך איך בודקים יראת שמים היא שאלה קשה כי זה דבר המסור ללב.

העלית במכתבך את אחת הדוגמאות העניין הזה של הליכה לקניון. זהו למשל דבר שאינו בהכרח משקף האם הוא פחות ירא שמים או יותר ישנם אנשים שלא ילכו בחיים לקניון אולם יראת שמים מהם והלאה. אולם ייתכן שאדם אחר נשאל אותו מה המחשבה שלך בעניין הליכה לקניון? והתשובה שלו תהיה למשל: אני חושב שזה מקום שאינו ראוי כל כך לבן ישיבה להסתובב בו, אולם כורח המציאות מכריח מידי פעם ללכת ואני עושה זאת שאני צריך אזי הוא דובר אמת ונמצא שיש בו יראת שמים. מצד שני אדם יאמר אני לא הולך בחיים לקניון אבל הוא אינו ירא שמים כי ייתכן שהוא אינו דובר אמת ואז מסתבר שיש לו חיסרון ביראת שמים.

הדוגמא שהבאת ששמעתם שהוא הלך להופעה מעורבת[קודם כל במאמר המוסגר צריך לברר היטב את המקור שאמר את הדברים שלא ניסו להכפיש ח"ו ושהדבר נאמר על ידי מקור מוסמך שאכפת לו ממך לא שמועות].לעצם הענין איני מיקל ראש בחשש שלך במידה וזה נכון אכן יש פה שאלה מצד שני ייתכן שהוא היה זקוק לאוורור או יציאה והוא מוצא זאת במוסיקה העובדה שהוא יצא מהישיבה אינה בהכרח חיסרון ביראת שמים [בחור זקוק לפעמים להפוגה וזה רצוי ובריא].וייתכן שלא היתה לו אפשרות אחרת האם זה בהכרח שהוא לא ירא שמים? לא. האם זה סימן שאלה? כן.

אם יורשה לי, הייתי רוצה להעלות נקודה למחשבה בעניין שידוכים בכלל ואולי זה יועיל להמשך הדרך. וזה העניין של סוגיית ההתאמה. ההשתדלות שלנו בשידוך היא בדרך כלל סביב העניין של הבירור האם זה מתאים לי כל סוגיית הבירורים [שזה הדבר כמעט היחיד ששייך לעניין השתדלות] סובב סביב העניין הזה לרוב אנחנו מבחינים האם הסוג הזה של הבחור\משפחה מתאים או לא הרבה פעמים אנחנו רואים שזה עניין של סגנון. וייתכן שסוג המשפחה הוא כזה שהולך להופעות או קונה בקניונים, ואין לזה הגדרה של חוסר ביראת שמים, אלא עניין של סגנון חיים. וצריך לדעת האם הדבר הזה נכון בשבילי. ולכן אם הדבר הזה צורם כי זה לא הסגנון אז צריך פשוט לומר זה לא בשבילי כי אני מחפש\מחפשת סגנון שונה. וזאת מבלי לקטלג את האדם או המשפחה ככאלו שאינם יראי שמים.

במכתבך העלית את השערה שככל הנראה אינו שומר על עיניו. אולי אמירה זו חזקה מידי, מכיוון שגם העניין הזה של שמירת העיניים היא עבודה פרטית של האדם, שאינה דווקא מופגנת בצורה חיצונית של האם האדם מסתובב במקום כזה או אחר.

[מסופר כל אחד מגדולי האדמורי"ם שהלך עם קבוצת חסידים ברחוב ולפניהם הגיעה אשה שאיך נאמר בעדינות, לא היתה לבושה באופן הולם. החסידים הסיטו את ראשם בבהלה כדי לישמר מהמראה האסור, ובזווית העין ראו את האדמו"ר הולך נכוחה ולא מסיט את עיניו, כך שהיה ברור שהוא לכאורה אינו שומר את עיניו. תהו החסידים בינם לבין עצמם היאך יתכן שמורנו האדמו"ר אינו עוצם את עיניו מראות ברע? בצר להם, עד שהעיז פניו אחד מפרחי החסידים ובפנים סמוקות מבושה פנה אל האדמו"ר ואמר, רבינו, מחילה מכבוד תורתו, אבל תורה וללמוד אנו צריכים. מדוע רבינו לא הסיט את עיניו כשהגיע המכשול הזה לפנינו? חייך האדמו"ר ואמר לחסידיו אתם היסטתם את עיניכם אל הקיר אבל חשבתם על האשה אני אולי ראיתי את האשה אבל חשבתי על הקיר וד"ל].

בכל זאת בפן הפרקטי עד כמה שאפשר כן לבדוק, עצה קטנה, במהלך הפגישות בין אם הבחור הזה או אחר יש מקום לראות משהו באופן של ההנהגה שייתכן אולי לזהות מידת יראת שמים [עד כמה שניתן].דיבור כנה, וחתירה לאמת. אדם ששם שמים שגור על פיו בצורה שנראה שיש עליו עול, כי בעצם ירא שמים לכאורה זה אדם שחי עם תחושה של אחריות ועול במובן הרוחני, כמה חשובים לו חיי הרוח על פני חיי הגשם, העיקר מול הטפל, וכן הלאה. וזה דבר שניתן בדרך כלל לזהות תוך כדי שיח שאלות פתוחות על דרך חיים וסגנון. בדרך כלל אדם שמשנתו סדורה ויש לו יכולת להתבטא יוכל להשיב על שאלותיך באופן ברור וגלוי ותוכלי ללמוד מזה פחות או יותר מיהו ובסופו של דבר צריך לזכור מה' אשה לאיש ולהתפלל להקב"ה שישלח את הזיווג הנכון שמתאים לנו.

בברכה שתזכי למצוא את זיווגך בקרוב בקלות, לבנות בית נאמן בישראל מתוך אושר ושמחה.

חננאל

שתפו בפייסבוק, באימייל או הדפיסו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב print

גם לך יש שאלה מציקה?

הגיע הזמן שיקשיבו לך!

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"אקשיבה שלום, איך אפשר לקבל עדכונים ותשובות נוספות?"

תשובה: בכל דרך שרק תרצו!

באימייל? הזינו את כתובת המייל שלכם!
בוואצאפ? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בפייסבוק? לחצו על לייק לדף!
פופאפ צ'אט
דילוג לתוכן