מאת:

התפרסם בתאריך:

20/01/2021

איך אפשר, והאם נכון להטיל ספק בתורה וברבנים?

שאלה מקטגוריה:

אני רוצה להקדים ולומר תודה על הבמה הנהדרת הזאת, יישר כוח!
השאלה שלי קשורה ביכולת להטיל ספק בתורה וברבנים, אם אפשר לקרוא לזה כך. כל התופעה ששמענו לא אחת על "הרבנים" שעשו דברים נוראיים והוליכו שולל אחריהם אנשים שהאמינו שהם צדיקי הדור, העמיקה לי את השאלה אפילו עוד יותר.
כל חיי שלמדתי אמונה, תמיד יש את ההסבר ההוא שהמוח האנושי מוגבל, ולכן הוא לא יכול ולא מסוגל לדעת באמת מה טוב ומה נכון, ובשביל זה יש את התורה והמצוות ובעצם השכל האלוקי, הוא הכי מוסרי והכי אמיתי ולפיו אנחנו צריכים ללכת. כאן גם נכנס עניין הרבנים, כיוון שלרב יש הסתכלות אחרת בזכות לימוד התורה והוא יכול להפוך למורה רוחני ולפסוק הלכות. ההנחה הזאת בשורש שלה בעצם מביאה ליכולת שלנו ללכת כמו עוורים ולא להטיל ספק, במיוחד בסוגיות ממש תמוהות בתורה (כמו אשת יפת תואר, ואישה סוטה וכו') כמובן שנחפש ביאורים ופירושים שיישבו את דעתנו אבל אנחנו לא נטיל ספק באמת. הסיפורים על "הרבנים" שהזכרתי בהתחלה התגלו בגלל שהשכל האנושי ראה ואמר סטופ משהו כאן לא תקין, וזה רק דוגמה אחת, אני יכולה לחשוב גם באופן יותר כוללני שגם התהליך המבורך בנושא זכויות ומעמד האישה קרה בכלל מהיגיון ושכל בריא של אנשים ולא מתוך התורה.
אחרי הסיפורים האלה ששמעתי פשוט נכנסתי למשבר, וכבר לא יכלתי להסתכל על הכתוב בתורה ובמאמרי חזל כדברים בעלי ערך כמו שהסתכלתי עליהם לפני. זה גרם לי לחשוב שאולי הכל שקר, אולי שטפו לנו את המוח שהתורה קדושה וחזל קדושים, וגם אם אנחנו שואלים שאלה זה צריך לבוא ממקום שאנחנו מבינים שהם קדושים ואנחנו בני אדם פשוטים, עם מוח מוגבל. ואם היינו באים בראש נקי (ללא "השטיפת מוח" ) אולי היינו מתפכחים ומבינים שזה לא כל כך מוסרי כמו שחשבנו..
כרגע לא יודעת במה להאמין, כנראה שאנחנו באמת בימות המשיח. אשמח להתייחסותכם, ושוב תודה.

תשובה:

שלום לך,

אומר זאת בצורה פשוטה ולפני כל דבר אחר – לא רק שמותר להטיל ספק ברבנים אלא אנו מחוייבים להטיל בהם ספק ולא לקבל כל דבר שרב אומר כאמת מוחלטת שאין לערער אחריה.

זו אמת פשוטה שמעוגנת הן בהדרכת התורה עצמה, הן בהיגיון הפשוט והן בניסיון.

אבל ההבנה שאיננו אמורים ללכת בעיניים עצומות אחרי כל אחד איננה אומרת שאי אפשר לסמוך על אף אחד. עם ישראל התברך בשכבת אנשי מעלה, תלמידי חכמים יראי אלוקים, בעלי תחושת אחריות עצומה ובעלי סברא ישרה שאנו יכולים ללמוד מהם ולהתייעץ עמם. אדם גם צריך להבין שלא כל החכמה נמצאת אצלו ושכאשר הוא מתלבט בעניין כלשהו לא תמיד יש לו את הכלים להבין ולהקיף את הנושא מכל צדדיו ולקחת בחשבון את מכלול ההשלכות.

יש רבנים שאינם ראויים ועושים מעשים לא ראויים ואפילו נוראים.

העובדה שמישהו יודע תורה ומלמד לאחרים איננה הופכת אותו לחסין מפני פיתויים, ונחשפנו לצערנו ללא מעט מקרים בהם רבנים נכשלו בענייני ממונות, בענייני אישות ובתחומים אחרים.

מטבע הדברים המקרים הללו זוכים לחשיפה חסרת פרופורציה שיוצרת תחושה כאילו כולם מושחתים ואי אפשר לסמוך על אף אחד. לא צריך להבהל מזה ולהחליט שמהיום לא נסמוך על אף אחד.

מה שכן צריך ללמוד מזה הוא שחובה לא לבטל את עצמנו בפני אף אחד ולהשאיר את עינינו פקוחות.

אדם שלמד תורה הרבה, שעבד על מידותיו, שהתברך בשכל ישר וששם את צרכיו של האחר לפני צרכיו שלו, יש מקום לייחס לדבריו משקל משמעותי ולבטל את דעתי מפני דעתו גם כאשר הדעה שלי נוטה אחרת.

אבל לא לכבות את השכל שלי וללכת בעיניים עצומות אחרי אף אחד.

התביעה מאתנו לא להשתיק את הדעה העצמית שלנו תקפה גם כאשר מדובר בתורה ובמדרשי חז"ל.

כאשר מדברים על מדרשי חז"ל צריך להבין קודם כל שמדובר באנשים גדולים בכל קנה מידה. אבל הבנת מדרשי חז"ל היא אחד המקצועות הקשים והמורכבים בתורה.

פעמים רבות אין להבין את מדרשי חז"ל כפשוטם ולא פעם אנו נתקלים גם במאמרי חז"ל שעומדים בסתירה למאמרי חז"ל אחרים.

צריך יישוב דעת גדול, יראת שמיים מופלגת והמון ניסיון על מנת לדעת איזה מאמר חז"ל נכון ליישם באלו מקרים. לצערי יש אנשים שאינם מבינים זאת ומגיעים למקומות נוראים.

כבר שמעתי צעיר אומר שהוא שמח על חיילים שנהרגים מכיוון שהם לא שומרים מצוות וחז"ל אמרו "מוטב ימות זכאי ואל ימות חייב"… זו דוגמה לאדם שכיבה את המוח שלו לחלוטין ולא מבחין כאשר כל נורות האזהרה מהבהבות.

אז כן, המוח שלנו מוגבל ונכון להתאזר במידת הענווה, לא לחשוב שאנחנו יודעים הכל ויכולים להגיע לתכלית כל עניין, אלא להקשיב לאנשים אחרים שאנו מעריכים אותם וסומכים עליהם.

כולנו עדים לאנשים שמגחיכים את עצמם כאשר הם מביעים דעות נחרצות בנושאים בהם אין להם שום ידיעה או הבנה. צריך לדעת להקשיב לאנשים אחרים ולסמוך עליהם, אבל לא לכבות את המוח שהקב"ה העניק לנו ומצפה מאתנו להשתמש בו.

בברכה,

גרשון

שתפו בפייסבוק, באימייל או הדפיסו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב print

גם לך יש שאלה מציקה?

הגיע הזמן שיקשיבו לך!

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. תשובה ממש יפה
    אולי הרב גרשון יכול להוסיף חפשתי לאחרונה את המקור לסמכות של רב (רגיל לא גדול הדור)
    וכמה דבריו מחייבים אותי כשהם נגד השכל הישר (לדוגמא בעניין הקורונה כמה רבנים פוסקים כנגד השכל הישר בנושא של עטיית מסיכה וריחוק חברתי- והדבר ברור שהם לא מודעים לסכנה של הקורונה)
    ועוד שאלה באותו הקשר רב רציני שאני יודע ברמה האישית שהאופי שלו בעייתי (זה לא דבר שידוע לציבור) בצורה חמורה האם מבחינתי הבן אדם בכלל נקרא רב
    תודה

  2. שלום רב
    מסכים לתשובתו של גרשון.
    אולי אוסיף משל מהחיים. קורה שאנו הולכים להיבדק אצל רופא שקיבלנו המלצות עליו ונראה לנו שהוא לא מבין לחלוטין את הבעיה ונותן לנו הוראות שאנו מרגישים שהם שגויות לחלוטין. האם בגללשהוא פרופסור ועם המלצות נעשה מיד מה שאמר לנו לעשות?
    כל בר דעת יודע שלא כך. אנו נלך לעוד רופא ועוד רופא עד שנרגיש שהגענו למישהו נכון. בעולם הגדול הדבר הזה נקרא: second opinion כלומר "דעה שניה". כך עלינו לנהוג עם הרבנים. התורה היא אמת. מדרשי חז"ל הם אמת. אנו צריכים מדריך טוב, רב נבון, שיוליך אותנו בדרך הנכונה.
    בעזרת השם תצליחי למצוא לך אחד כזה.
    התפללי על כך לקב"ה. הוא יעזור לך למצוא אחד כזה. השתמשי לשם כך כמה שיותר במח שלך ובלב שלך.
    שבת שלום
    אבשלום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"אקשיבה שלום, איך אפשר לקבל עדכונים ותשובות נוספות?"

תשובה: בכל דרך שרק תרצו!

באימייל? הזינו את כתובת המייל שלכם!
בוואצאפ? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בפייסבוק? לחצו על לייק לדף!
פופאפ צ'אט
דילוג לתוכן