מאת:

התפרסם בתאריך:

13/01/2022

הלב שלי נשבר מהיחס של האשכנזים אלי

שאלה מקטגוריה:

שלום,
למה בציבור החרדי יש לי הרגשה שאני שווה פחות?
שבגלל שסבא שלי לא בא מאירופה אני לא ראוי?
מי החליט שהוא אלוקים בשביל לקבוע מי שווה ומי לא?
היו גאוני עולם מארצות המזרח, כמו רבי יוסף קארו ורבים רבים…
למעשה, רוב התורה התחילה מארצות המזרח.
הלב שלי נשבר מהיחס של האשכנזים אלי,
זאת תורה?

תשובה:

שלום לך, בחור יקר!

מתנצל על האיחור בכתיבת התשובה, האומיקרון וחבריו לא עושים לנו חיים קלים כאן..

קראתי את שאלתך הקצרה, והרגשתי היטב את הכאב הנושב ממנה, ואת העלבון והתסכול שהסוגיה שהעלית יכול לעורר, בייחוד בלבו הטהור של בחור צעיר שכל חפצו ומגמתו היא עבודת השם.

לפני שאשיב, רק אציין שלוש הבהרות;

א. בנושא ששאלת, אני אישית עוסק מזה כשלוש שנים באופן אינטנסיבי, ופועל רבות כדי ליצור פתרונות בנושא כמידת יכולתי המועטת, בעיקר תחת מטריית "איגוד עמלי התורה" בנשיאות מורנו הגרש"י זעפראני שליט"א.

ב. הדברים מבוססים על חוברת אנונימית נפלאה שהודפסה בעשרות אלפי עותקים בשנתיים האחרונות, וחוללה מהפכה תודעתית של ממש. קוראים לה "אריות קשורים בחוט", וניתן להוריד אותה מכאן. אני ממליץ לך מאוד לקרוא אותה ביישוב הדעת.

ג. אני ספרדי :)

והאמת שאי אפשר לענות על השאלה שלך תשובה טובה במאמר כה קצר, כי הנושא הוא ארוך ומורכב מאוד, אך אנסה ממש לגעת בקצה הקרחון ולתת מעין כיוון כללי.

למה יש אפליה כלפי מזרחיים?

הפלטפורמה כאן אינה מתאימה לתיאורים ההיסטוריים הארוכים שיסבירו את אופן היווצרות האפליה, אך המציאות כיום היא פשוטה.

בימינו, לדעתי, אין אפליה אמיתית כלפי ספרדים.

רוב ככל הספרדים שאני מכיר (ואני מכיר הרבה מאוד, ממגוון סגנונות), ודאי כיום, אינם מרגישים באמת "פחות שווים" מאחיהם הליטאים – בשום פרמטר אובייקטיבי. הייחוס שלהם רם המעלה נקי ומשויך לדורות של יראי ה' וענקי רוח, המורשת התורנית והרוחנית שלהם עשירה מאין כמותה והתרבות שלהם כוללת מעלות רבות מאוד.

מאידך – הציבור הליטאי, שהגם שיש לו יתרונות ללא ספק, יש לו גם את החסרונות שלו שאין כאן המקום לעסוק בהן. בנוסף, תמיד מתייחסים אל "הציבור הליטאי" כאל חטיבה אחת, אך בפועל מתכוונים לאחוז מצומצם ממנו, בעוד חלק גדול מאוד ואף רוב מורכב ממגוון אוכלוסיות שאינן נושאות את המעלות המיוחסות לו, וגם בזה לא אאריך.

אלא.. שאם תשים לב – הדיונים סביב האפליה נובעים כמעט תמיד סביב סוגיה אחת כואבת: סוגיית המוסדות.

ישנם מוסדות ליטאיים, ישיבות, סמינרים ותלמודי תורה, שככלל – נחשבים לטובים יותר מהמוסדות הספרדים.

נחשבים בעיני מי? בעיני הליטאים כמובן.

אבל גם ולא פחות – בעיני הספרדים!

מסיבה זו, בכל מוסד ליטאי יש לחץ גדול לקבלת ספרדים, ועל כל מקום פנוי יש כמות גדולה של תלמידים מהציבור הספרדי ששואפים להיכנס.

מנהלי המוסדות מצידם לא יכולים לקבל את כולם, כיון שאם יקבלו את כולם – יהפוך המוסד כולו לספרדי. ואז מה? זה אכן קרה בכמה מוסדות בארץ, ומה שקרה מיד לאחר מכן – שגם הספרדים לא רצו לבא, שהרי הם רוצים מוסד אשכנזי, ממילא יבואו תלמידים באיכות פחות גבוהה, וממוסד איכותי יהפוך המוסד לבינוני ומטה בלי שום סיבה.

אז מה אתה מצפה ממנהלי המוסדות לעשות? לקבל את כולם? לא לקבל בכלל?

"שלא יתייחסו למוצא בכלל!"

אבל רגע, לפני שאנחנו דנים באחוזים ומכסות – בא נשאל שאלה פשוטה: למה שלא יתעלמו לגמרי מהשאלה מי ספרדי ומי אשכנזי? זו הרי גזענות שטחית ופרימיטיבית לגמרי!

והתשובה שאני אומר, כספרדי, לאחיי הספרדים, היא פשוטה מאוד:

די, אל תיתממו!

אל תטענו שאין מקום לאפליה הזו, ושצריך לראות את כולם שווים בין שווים, כל עוד אתם גם לא רואים זה את זה כשווים בין שווים!

וכי בין החלקים השונים בציבור הספרדי אין הפליה?!

האם החאלבי לא מתנשא על המרוקאי, שמתנשא על הטוניסאי, שמתנשא על העיראקי, שמתנשא על התימני וחוזר חלילה?!

האם כולם יחד לא חושבים כל מיני "דברים טובים" על אחינו האשכנזים?!

האם ספרדי ממשפחה ספרדית מכובדת יהיה מוכן להתחתן עם משפחה אשכנזית?! (לא מדבר על אנשים נאורים ומתקדמים יותר, אלא על הציבור השמרן 'מהדור הקודם').

אי אפשר ביד אחת להאשים כל אשכנזי ב"גזענות" בילד אין, משל עצם העובדה שהוא אשכנזי הופכת אותו לגזען ממילא, וביד השניה לטעון כנגדה.

המציאות בציבור החרדי כי יש הבדל בין המגזרים, ויש הבדל בין העדות, ויארכו השנים עד שההבדלים הללו ייעלמו ויימחקו.

אבל אשמים אנחנו!

מכאן נבוא לשאול שאלה נוספת, מי אשם באפליה הקיימת? מדוע לא מקבלים את הספרדים למוסדות?

והתשובה גם היא פשוטה: אנחנו!

אנחנו הספרדים אשמים, אנחנו ולא אחר!!

אנחנו אשמים שאיננו קמים ומקימים מוסדות אליטיסטיים לעצמנו, אלא במשך עשרות שנים מכריחים את עצמנו להיתלות באחרים!

במקום לשבת ולהתלונן "אכלו לי, שתו לי" – קדימה, הבה נקום ונבנה! הבה נקום וניצור!

הרי בציבור החרדי כל קבוצה שסבלה מאפליה – קמה ובנתה את עצמה בנפרד, אם זה תלמידי החזון איש, אם זה עץ ואם זה קבוצות אחרות. כל חסידות שגדולה דיה – קמה ובונה את עצמה בנפרד. אז מה לנו כי נלין, אם אנו לא רוצים או לא מסוגלים לעשות את הצעד הפשוט הזה?!

עורי עורי כי בא אורך

והאמת היא שברוך ה' בשנים האחרונות ישנה התעוררות עצומה לנושא, וקמים מוסדות נפלאים שאיכותם עולה על כל מוסד אחר.

הקמת המוסדות הללו יצרה גל תהודתי אדיר והשפיעה על הרישום של כלל המוסדות הספרדיים.

וב"ה זכיתי ואף לי הקטן היה חלק פעוט במהפכה האדירה והמבורכת הזו.

אחד מהם הוא רשת הת"תים 'מוסדי עולם' בראשות ראש הישיבה הגר"ד אברהם שליט"א, שמקבלת אברכים מהמשפחות הטובות, השמורות והאיכותיות ביותר כפי שתלמודי תורה ליטאיים כיום אף לא חולמים לקבל, ומשקיעים באיכות הלימודים ברמה שטרם נראתה במגזר. לצידו ישנו ת"תים נוספים, בנווה יעקב בראשות הגר"י הלל שליט"א, ובשנה האחרונה בבני ברק, מודיעין עלית, עפולה, פוריה ועוד.

תלמודי התורה הללו הם סנונית, כי הגם שיש מוסדות נפלאים בציבור הספרדי, המוסדות הללו הם ברמה שללא ספק עוברת את הרמה בציבור הליטאי, ולכן אברכים ספרדים רבים שיכלו לשלוח למוסדות ליטאיים – העדיפו לשלוח למוסדות הללו לכתחילה.

גם בעולם הישיבות רואים מגמה חדשה בה בחורים שיכולים ללכת לישיבה גדולה ליטאית בוודאות – מעדיפים לכתחילה ישיבה ספרדית, ולא כי היא ספרדית – אלא כי היא פשוט טובה יותר.

הציבור הספרדי גדל בממדי ענק, והאיכות העולה וגוברת הופכת את המציאות הזו לברת קיימא.

את המציאות הזו צריך לעודד ביתר שאת, כי הפתרון לאפליית המוסדות – תלוי בה ורק בה.

חזון י"ב השבטים

ודע לך, שבעיני – אין שום דחף שהציבור יהפוך למסה הומוגנית אחת אחידה. זה בהחלט לא בעייתי בעיני אם יש קבוצות שונות בעם היהודי, חסידים, ליטאים וספרדים, וכל אחת משמרת את המנהגים, ההלכות וההשקפות שלה.

לציבור הספרדי יש יתרונות גדולים מאוד של הכנעה, ענווה, אמת, יראת שמיים טהורה, בריחה מכבוד ועוד. ערכים אלו לא קיימים בעוצמה כזו במגזרים אחרים, ומדוע שנאבד אותם? מדוע שלא נשמר אותם?

בעם ישראל מאז ומתמיד הייתה מציאות של שבטים, כבר בארץ מצרים ובמדבר. והיה זה יתרון! היה זה משהו שבלעם הרשע נתקנא בו, כשראה את עם ישראל "שוכן לשבטיו"!

זה לא הפריע במאום לאחדות, לאהבה ולאחווה בין חלקי העם! זה לא הפריע במאום לכך שהם עמדו יחד "כאיש אחד בלב אחד" בהר סיני.

אני יהודי חרדי ספרדי. (ספרדי רגיל. לא "נחיתי", וגם לא "גאה". פשוט ספרדי. וטוב לי עם זה מאוד). והעובדה שאני ממוצא ספרדי, ומנהגי אבותיי חשובים לי ולכן אני מקפיד למשל על בשר חלק בית יוסף כשיטת הספרדים – ממש לא מפריעה לי לכך שידיד נפשי הוא חסיד, שלובש שטריימל בשבת! מה הקשר?

החברותא שלי ליטאי, ואני ספרדי, וכשהוא מתארח אצלי הוא אוכל 'סחינה' מרוקאית, וכשאני מתארח אצלו אני אוכל גפילטע, מה הבעיה?! (אני צוחק, אשתו מכינה חריימה יותר חריף מאשתי…)

יש לי חברים וידידי נפש מכל המגזרים! ספרדים, וליטאים, ואתיופים וחסידים וזה נפלא בעיני!

הבעיה הגדולה והיחידה היא בעיית המוסדות. כשזה מגיע לאילוצים ומכסות, זה הופך לנמוך ומכוער, ואת זה – ורק את זה – צריך לפתור. ולא הם, לא מנהלי המוסדות הליטאים, ולא גדולי הדור הספרדים. אלא אני ואתה.

ואסיים בברכתו הקבועה של מורנו הגרש"י זעפראני שליט"א, מי יתן ו"אפרים לא יקנא את יהודה ויהודה לא יצור את אפרים… והיו לאחדים בעיניך".

בהצלחה רבה ידידי!

ואל תתעצל, תקרא את החוברת "אריות קשורים בחוט", לענ"ד זה יאיר את עיניך.

ישראל כ.

[email protected]

שתפו בפייסבוק, באימייל או הדפיסו

גם לך יש שאלה מציקה?

הגיע הזמן שיקשיבו לך!

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

19 תגובות

  1. זה לא רק מוסדות זה גם קשרי חיתון. חברויות בקיצור הפרדה בהכול

    1. מסכים איתך דוד לגבי קשרי חיתון, אך בשום אופן לא לגבי חברויות.

  2. שלום וברכה
    ותודה לרב המשיב שליט"א
    קטונתי מלחלוק על גדול ממני
    אבל אע"פ שהרבה דברים הבנתי והשתכנעתי, עדיין אני לא יכול להסכים כלל עם מכלול הדברים שנאמרו, לפי נקודת מבטי ומה שידוע לי.
    למעיישה, מה שאני רואה זה לא רק שנאת חינם, אלא ממש שנאת האח, בוז זלזול אדישות ופגיעה בציבור השני.
    במקרה זה מדברים על ספרדים, אבל כמו שכתבת זה גם בתוך עדות אשכנז והמזרח עצמם, הן לגבי עדות והן לגבי סגנונות ושיטות.
    המצב הזה של הסתגרות, קיטלוג קיצוני, חינוך מזעזע לביטול האחרים, וכל המצטרף בעווה"ר לאלו – הוא איום ונורא, ואני לא יכול לראות ולשמוע שמישהו מקטין את זה
    אין ספק שהנפגעים אם זה ספרדים או חרדים עובדים או חוצניקים או בעלי תשובה או מי שלא יהיה – לא יועילו לעצמם כלל בהתחפרות בעמדת הנפגע, אלא להיפך. ובדיוק כמו שכתבת על ידי שנרים את הראש, ונחנך חינוך גבוה, בסופו של דבר זה יותר טוב לכל מי שנפגע ולעדתו ולכל השאר.
    אבל עדיין אי אפשר להיות שווה נפש, זה חטא נורא, שאסור לשתוק עליו, וה' יכפר בעד עמו ישראל שכורת ולא מיין, ויתן בלבם להכיר אותו באמת וללכת בדרכיו.

    1. זכות היא שהרב שליט"א מגיב על דבריי.

      אני מסכים עם הרב שיתכן ובעולם אוטופי – ראוי שכולם יחיו זה לצד זה בלי שום משמעות למוצא.
      ברם עולמנו אינו אוטופי. ובמציאות זו – ודאי שנכון שלא להנציח את האפליה אלא ליצור פתרונות שיאפשרו קיום בלתי תלוי.

      עם זאת, אחדד כי לדעתי כי יש להפריד בין היבדלות לבין מחיקת האחר.
      אם אני נוהג במנהג מסוים, מתפלל בנוסח מסוים ומתלבש בצורה מסוימת – עלי לחנך את ילדיי כי השני שאינו חי כך, לא בהכרח שווה פחות ממני.
      הבעיה היא אינה עם השונות, אלא עם המחיקה ההדדית.

  3. תשובה מדהימה באמיתויות שיש בה ובשפה הישירה והכנה
    לך בכחך זה והושעת את ישראל

  4. קשרי חיתון לא קשור דווקא לספרדי [ליתר דיוק בני עדות המזרח אני למרות מוצאי האירופי אני ספרדי צאצא של האברבנאל], אצלנו בני העדה הגליצאנית לא מתחתנים עם פולנים או הונגרים למרות שכולנו אירופאים

    1. נכון , דבר שרבים טועים בו , הספרדים ברובם , דהיינו 80% או 90% יצאו מספרד ופורטוגל שבמערב אירופה לפני כ 400 , והגיעו חלקם לאימפריה העותמאנית – תורכיה , וצפון אפריקה – מרוקו בעיקר , מספר השנים שהספרדים שהו בין הערבים הוא כמעט זהה למספר השנים שאנשי ירושלים – ״ צ׳אלמער׳ס ״ ואנשי העליות הראשונות שהו בין הערבים ..
      מה שמעניין הוא שיוצא שברוב השנים יהדות אירופה , ובמיוחד יהדות מערב אירופה הייתה מאוכלסת ברוב של יהודים ספרדים , דהיינו בימי הביינים או בלשון היהודים – תקופת הראשונים , וכן בראשית תקופת האחרונים עד הגירוש , רוב היהודים באירופה חיו בספרד ופורטוגל , דהיינו במשך – 700 שנים בערך , וכן אח״כ קמו במערב אירופה קהילות מגורשים חשובות , כמו בהולנד , צרפת ואנגליה , וכן קמו קהילות ענקיות בדרום מזרח אירופה , ביון , בולגריה , רומניה ועוד.. , רובן המכריע של קהילות אלו נספו בשואה השם ייקום דמן .
      ומאז אחרי השואה , שהגיעו לאירופה יהודים ספרדים רבים , שהם כיום הרוב המכריע של יהדות צרפת כיום , שהיא הקהילה היהודית השלישית בגודלה בתבל .
      יוצא שהייחוס הבלעדי של יוצאי אשכנז ל-״יהדות אירופה״ הינו שגוי , ולא תואם לעובדות הפשוטות , שכל אחד יכול להיוודע אליהן תוך חיפוש קצר במקורות ההיסטוריים של עמנו .

  5. למה בכלל להגדיר ישיבות אשכנזיות וספרדיות ולא פשוט ישיבות שינהגו שם על פי רוב הבחורים בנושאי המנהגים והתפילות למשל למה לא יכולה להיות ישיבה שברובה בחורים ספרדים והצוות אשכנזי או להיפך ובכלל למה להגדיר ולהפריד פשוט ישיבה מקום שלומדים בו תורה ולא משנה כמות הבחורים מפה או מפה…

    1. יש ישיבות כאלה, משה.
      לישיבות שהצוות שהקים אותן אשכנזי אך רוב התלמידים בהן ספרדים קוראים בשם: ישיבות ספרדיות.
      והבעיה – שהספרדים הטובים לא רוצים ללמוד בישיבות כאלה.

  6. הרב לא התייחס לכך שגם מדירים אחד את השני מנישואין.
    בציבור הדתי תורני נפגשתי עם אשכנזיות והעדה כמעט לא נושא שם! (ומקפידים שם על ההלכות בלי חיפוף)
    כי יש אהבת ישראל.
    וביום שהותרו שבטים לבוא זה בזה, קבעו יום טוב! ט"ו באב. אז למה החרדים לא נוהגים כדעת תורה? הפלגנות הזו רעה ויוצרת ניכור. ובית שמאי והלל התחתנו זה בזה כדי להראות שאין ביניהם שנאת חינם.

    והמוסדות זה לא רק 'תקלה' אחת שהתפספסה, דבר כזה ענק לא קורה במקרה. זה מראה על עיוות פנימי בהשקפה.
    למה במקום שהישיבה תיקרא 'אשכנזית' או 'ספרדית', היא פשוט תשמיט את המאפיין הזה מהכותרת – ותהיה ישיבה גם להם וגם להם? מה הבעיה בדרך זו? זו הדרך האידאלית. שבשולחן שבת ישירו גם שירים אשכנזים וגם ספרדים. פעם חזן כזה ופעם כזה. מספיק עם הניכור.
    צריך לחנך לאהבה אמיתית גם אם האחר הוא קצת שונה בהלכות! "חבר אני לכל אשר יראוך". ורק אח"כ נראה נישואין ואהבה אמיתית, ושיווין במוסדות.
    התיקון לבהמ"ק הוא רק רק רק אהבת חינם!

    1. א' היקר.
      1. אתה צודק בעולם אוטופי, אך לא כפתרון פרקטי הנוגע לצורת חייו של הציבור החרדי כיום. אני מאמין כי אחרי דור אחד שבו יחיו בנבדלות ולא בתלות – האפליה תבוטל, ותאפשר אולי חיבור מחודש מתוך נקודת מוצא שווה.
      2. אני לא חושב שהמצב בציבור הדתי-תורני (מניח שכוונתך לציבור הדתי לאומי) נקי מגזענות. הוא ודאי במצב טוב לאין שיעור מהחברה שלנו, החרדית, אך עדיין – פגשתי את הגזענות גם שם, לפחות בקבוצות אליטיסטיות ספציפיות.
      3. אתה קובל על התיוג "אשכנזית" ו"ספרדית" המוצמד לישיבות, אך עליך להבין שהתיוג הזה משמש גם את הספרדים, הגם שהם מופלים במוסדות הליטאיים. איך זה הגיוני? למה זה קורה? מה יצר את זה? ובכן, אני ממליץ גם לך לקרוא את "אריות קשורים בחוט"…

  7. כמו שאר התשובות פה באתר –
    ניתוח נכון, מדהים, חף מפופוליזם, התלהמות, או שאר תופעות שנלוות לנושא הנפיץ הנידון.

    נהדר!

    אוסיף – גם לי, האשכנזי יש משימות:

    א.
    לעקור את הגזענות שינקתי מילדותי, בעיקר במוסדות החינוך, שלמרות הרצון שלי, היא חיה עדיין בתוכי, ולראות את כל בני האדם בסביבתי, על כל המורכבות שלהם.

    ב.
    לראות את החסרונות ש*בכל* מגזר,
    גם במגזר שלי.
    לא רק את החסרונות שבמגזרים השונים ממני, שאותם אני רואה תמיד…
    זה חשוב. כי מודעות היא לכל הצדדים.
    כך נוכל לתקן.

    ג.
    לראות את היתרונות שבכל מגזר,
    לא רק במגזר שלי, אלא לראות גם את היתרונות של המגזרים שהורגלתי לזלזל בהם.
    שלא ביושר.

    אנסה, אפילו קצת זה שווה.

    1. תודה אבי, מצטרף לדבריך!
      ומוסיף עליהם, שנזכה לראות בכל אדם צלם אלוקים, ולבחון אותו לפי מה שהוא ולא לפי תיוגים פרימיטיביים שהצמדנו לו בתת המודע עוד לפני שהוא פתח את הפה.

  8. קודם כל , כל הכבוד לרב על התשובה הברורה והרהוטה , איישר חילך לאורייתא
    אך אני חייב לומר שלעניות דעתי הדעה שהרב השמיע פה , היא דעה שמאוד נפוצה בציבור , ואותי מאז ומתמיד היא קוממה משהו ..
    ראשית כל אין להשוות את הזלזול בין אשכנזים לספרדים , לבין ספרדים לעצמם , שמיים וארץ … , עצם העובדה שרוב הספרדים מוכנים ומתחתנים עם כל העדות הספרדיות , רק מוכיחה שאם יש סטיגמות וזלזול זהו רק בצחוק על סטריאוטיפים של נחלת העבר , ולא באמת משהו שמשחק תפקיד מעשי בחיי המעשה והלך הרוחות כיום …

    מה שאין כן היחס בין האשכנזים לספרדים … כל מי שניחן באוזן קצת מחודדת לנושא , ושהה זמן מסוים בקרבת רוב אשכנזי , מודע לכך שרמת הדעות הקדומות והסטריאוטיפים היא מזעזעת וכמעט לא הגיונית ! , וכולנו יודעים שאני לא מקצין … , וזה כמובן מגיע מהבית ברוב המקרים , והרבה גם שהחברה מפרה את עצמה בגזענות , אם הייתי רואה מגמה של ירידה בגזענות במשך השנים , היית- מוכן לבלוע את זה ולהתייחס לזה כבעייה שתחלוף מאליה , ברגע שכולם ישתוו פחות או יותר …
    רק המצב כידוע רק מתחזק ( סליחה ״ מתמסד״ … ) , בתור אחד שגדל במשפחה מאוד מגוונת , חילונים , דתיים , ימנים , שמאלנים , ומה שביניהם…
    וכן גם הרבה ספרדים ואשכנזים מכל העדות , וגם תימנים… , וכשהגעתי לב תחילת הישיבה קטנה למוסד חרדי אמיתי , הייתי בשוק גמור ! , ועד היום אני לא מוכן להשלים עם הגזענות שרוב אם לא כל חברי נושאים
    הם בטוחים שכמעט כל הספרדים מחוץ לציבור שלנו הם ברברים תמימים מוכרי אבטיחים .. , שכל הסבתות צועקות באוטובוסים , שכולם עמכות שנימוסים והשכלה מהם והלאה , הם בטוחים שכל הספרדים הם מתעניינים כל היום באוכל ובשטויות , לא יודעים לשלוט בעצמם וליצור אווירה מכובדת , ושכל מקום שספרדים יושבים ואין אשכנזים ביניהם המקום הופך ל״פרענקיאדה״ בוטה ומשולחת רסן , הם בטוחים שכל הספרדים לא יודעים לשלוט בכעס וביצרים , ואם יש כאלו שכן , זה כי הם הושפעו מהאשכנזים , תדיר אני נאלץ לשמוע הצהרות חסרות בסיס מהבחורים , ״ אין ספרדים מתקדמים , אף אחד בשלטון כמעט הוא לא ספרדי .. ״ ו ״ אם היו בישראל רק שני אשכנזים , אחד היה חייב להיות ראש הממשלה ״ .. ,
    וגם לאחרונה לאור הגזענות הגואה בארה״ב , הם מצאו את המקום לומר שהאשכנזים הם ה״ לבנים ״ בארץ , ו״הספרדים״ הם השחורים … , וחלקם ממש משוכנעים שאם היינו עוברים לאמריקה זה היה המצב ! ! ( מה שכמובן תלוש מהמציאות לכל מי שמבין קצת את פוליטיקה הזהויות בארה״ב .. ) .

    תשאלו , למה אני מביא את דעותיהם של אנשים צרי אופקים , למה להתייחס אליהם בכלל ?! , אז זהו , שהם לא מיעוט , ואת יסודות החשיבה המעוותת הם יונקים מכל מקום אפשרי בציבור , עד כדי כך שכל ספרדי ״ טוב ״ שהם רואים הם משייכים למיעוט , ותולים ברוב שהם כנ״ל ! .

    ואחת אבני הנגף שקיימות היא , שגם אצל חילונים יש , וגם אצל דתיים לאומיים יש וכו׳.. , אז אוקיי , גם בשאר הציבוריים בארץ קיימת גזענות ודעות קדומות , אבל איך בכלל יעלה על הדעת להשוות ?! , א. רוב הגזענות שם זוהי נחלת הדור המבוגר יותר , שספג הרבה פחות את תרבות ההמונים וכור ההיתוך הישראלי , והמצב הוא שאנשים בגילם שולטים במוסדות חשובים , כמו מערכת המשפט וכולי.. כך כשהדור הבא יתפוס את המושכות , גם מה שקיים עדיין יחלוף כמעט כליל , ב. פרט לאנשים פופוליסטיים רעבי רייטינג , הנושא לא מדובר כמעט בחיי היומיום הציבוריים השוטפים , וגם אם כן הוא בצורת בדיחה גמורה כמו ״ ספרדים חמים , אשכנזים קרים ״ וכולי.. , ספרדים מתקבלים לכל מוסד בצורה שוטפת , וראו זה פלא באין ספור מהמוסדות יש מנהלים ומנכ״לים ספרדים ! , ג. יש אין ספור נישואי תערובת , כך שילדים ונערים רבים , גם אלו שלא ״ מעורבים ״ , לא מודעים כמעט ברמה היומיומית לנושא העדתי ..
    ד. ספרדים נמצאים היום בכל מקום אפשרי , גם בציבור החילוני וגם בציבור הדתי לאומי , ( פרט למשרת ראש הממשלה ונשיא העליון ) , ספרדים הגיעו ונמצאים שם , אז גם אם יש גזענות , התוצאות מוכיחות כאלף עדים כמה היא באמת משפיעה , וגם אם יש עדיין תחומים שספרדים מהווים מיעוט זה הוא כידוע עניין של זמן עד שהמצב ישתנה … כמו בשאר התחומים שעם הזמן השתנו במהירות יחסית , ד. הסקרים האקדמאים מהשנים האחרונות ,מצביעים על כך שספרדים תפסו את מקומם בעשירון העליון , כפי הכמות שלהם באוכלוסייה , ובעוד שנות דור הפער העדתי צפוי להיעלם כליל , ד. גם בקהילות החרדיות בחו״ל , לא קיימת הגזענות הזאת , לפחות לא כמו שיש בארץ , ככה העידו לי חברים מצרפת וארצות הברית , וזה די ידוע ..

    כל אלו דברים שאנו צריכים לשאוף להם , ולא להפנות אצבע לאותם מיעוט שולי בחברה הכללית ולומר ״ אבל גם הוא ״ … , אנחנו חייבים בתור חברה לדבר על זה בפרהסיה , לא לשתוק , וודאי שלא לפתח תקוות שהציבור שלנו יהיה מחולק לגמרי וסופית גם במוסדות החינוך ,
    האם לשם אנו שואפים ?? שאחרי שמונים שנה בארץ במקום לאחות את ההבדלים , אנו נבצר אותם עוד יותר ונכה בפטיש לחלוקה גמורה של ציבור שומרי התורה והמצוות בארץ הקודש ?!?!
    חובה עלינו להתריע על הדבר ולפעול נגד הגזענות משניי הצדדים ( !! ) , מה שלא נעשה עד עכשיו , ברגע שיהיה שיח חברתי על זה וכעס על הממסד , האנשים ששולטים במוסדות יוכלו וגם יהיו מוכרחים להתחיל שינוי , כן זה תהליך של שנים , כאלה דברים לא נגמרים תוך שבועיים , אבל אנחנו נדאג לזה שבדור הבא כבר המצב יהיה שונה לגמרי , ומי יודע אולי היה בכוחנו להוקיע את התופעה עוד מלפני עשרות שנים , וקל וחומר עכשיו !! , כדאי הוא האתר החשוב שדואג באמת לטפל בנושאים חשובים , לעזור גם בנושא הזה ולהוקיע אותו , וכך כל אחד ואחד שרוצה שלום ואחדות , ומואס בעוול ובשנאת חינם , ראוי שיעשה , לא משנה מה המוצא שלו .

    ״ עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן ״ .

    ( אני לא נוהג להגיב בדרך כלל , וודאי לא באריכות כזאת , רק אני יודע כמו רבים שזהו צורך השעה בצורה דחופה , אשמח אם תכתבו כאן גם אם אתם מסכימים , כדי שהדברים יקבלו את החוזק הראוי … ) .

    1. תודה לך, בחור יקר, על תגובתך המושקעת.

      אני מסכים איתך ברמה העקרונית והרעיונית, ואהבתי את ההגשה המפורטת שלך.
      אין חולק על כך שהספרדים אינם נופלים ביכולותיהם במאומה מהאשכנזים, ואם ישנו פער בתחום האקדמי – הרי זה דווקא תוצר של האפליה ולא גורם. ובשפה הלמדנית – סיבה, ולא סימן.
      בזמן שראשי הסוכנות האשכנזית שלחו את המרוקאים לקטוף תפוזים בפרדסי הפריפריה השוממת – שלחו את בניהם שלהם ללימודים בחו"ל, ולימים טענו בציניות "הנה, האשכנזים מלומדים יותר. עובדה".
      המציאות בשוק החופשי מצביעה על כך שהמזרחיים מצליחים בעסקים ובתפקידים ניהוליים לא פחות, והמקום האחרון לאמוד על ידו את ההצלחה הזו הוא כס נשיא העליון – אחד המוסדות הגזעניים יותר במדינה.
      חרף המציאות אשר מורכבת וקלידוסקופית מאוד כדרכה – העוול ברור וזועק.

      וכן, לא רק מצד הממסד המדיני, אלא גם מצד הממסד החרדי.
      האמירה שאני כספרדי דוגל בה "אבל אשמים אנחנו" – לא נועדה לטהר או להצדיק אפליה חמורה ומתמשכת שגבתה קרבנות רבים ומחירי עתק.

      השאלה מה נכון פרקטית.
      המציאות והסיבות לאפליה החרדית מורכבות מאוד, הפתרונות מורכבים עוד יותר, והמה והמה הובאו בקונטרס "אריות קשורים בחוט" בפירוט, שאני ממליץ גם לך לקרוא אותו.
      איך שלא תהפוך את זה, מדפיקה על השולחן והצהרות כי יש לבטל את הגזענות – לא תצמח הישועה במצב הנוכחי בציבור החרדי.
      לעניות דעתי, רק כאשר הספרדים ייבדלו, יבנו את עצמם בצורה שאינה תלויה באחרים ואינה כרוכה במכסות משפילות – ייפתח אולי הפתח לביטול האפליה ולשוויון אמיתי, כך שבדור הבא נראה יותר ויותר חיבור אמיתי ובר קיימא, חיבור בין אנשים שמתעלים מעל לשיקולים הפרימיטיביים של מוצא, ורואים באדם את מה שהוא.
      עד אז – הניסיונות לשנות את המציאות שווים לניסיון להילחם ברוח.

      ולא בגלל הליטאים.
      בגלל הספרדים.

  9. לאא.. , בתור מרקואית מעולם לא התנשאתי ולא שמעתי התנשאות על טונסאים או עיראקים או כל עדה אחרת . וגם אם יש , זה בד"כ בצחוק ולא התנשאות אמיתית שמגיעה מהשורש כמו האשכנזים לספרדים.

    1. אשרייך.
      אני מאמין שאם היית אשכנזייה – גם לא היית מתנשאת על אחייך הספרדיים, כמו הרבה מאוד אשכנזיים מתקדמים ונאורים יותר, שעקרו מלבם את המידה הפרימיטיבית הזו.

      אך עדיין, רוב הציבור – ודאי המבוגר יותר, כן מחזיק בדעות גזעניות של עדה זו כלפי חברתה ברמה זו או אחרת (ובדיחה גם היא גזענית לא פעם, שהרי יש סיבה מדוע היא מצחיקה).

      כמובן, כפי שנכתב לעיל – אין להשוות בין גזענות זו, לאפליה על רקע מזרחי שגבתה קורבנות רבים, בנפש ואף בגוף.

  10. במקום שאני גרה ישנה הפרדה במוסדות החל מהגן ועד לסיום הסמינר (א-ד), אבל בסמינר זה ערבוב… בכנס פתיחה שנעשה רק לנו- התלמידות מהמוסד הספרדי ענה המנהל לטענת תלמידות למה דווקא עכשו רוצים אותנו? אחרי שהיו שניסו להתקבל לסמינר (א-ד) ולא אפשרו להן, הוא ענה שזה בהחלטת רבני המקום, שיהיו מוסדות נפרדים. ובנוגע לסמינר הם החלטו שזה המקום "לשילוב". מה שלדעתי לא מוכיח את עצמו בפועל, יש הרגשה ברורה של אפליה, שמקבלים יותר את התלמידות האשכנזיות שבאו מבחוץ, והרבה פחות את הספרדיות שהצטרפו מתוך העיר. בהתחלה חשבתי שזה עיינין של זמן, ניסיתי ליצור שיחות עם כמה מהן, חלקם הפתיעו באמת והתגלו כחביבות אך אחרות… פחות… תגובה שזכורה לי במיוחד הייתה של בת לאחת המנהלות, שבשיחה על נושא הווארט והאירוסין אמרה שלספרדים לוקח זמן להבין את הווארט, ולכן פער הזמן בינו לבין האירוסין. באמת שלא מצאתי דרך להגיב על אמרה כזו, לא רציתי לרדת לרמה של בדיחות על עדות, ואני רואה איזה בני תורה יש לנו במשפחה… חתנים באמת מיוחדים והפתעה–כולם ספרדים!! בני תורה! לא חושבת שזה התגובה שתעזור למגר את האפליה.. ולכן פשוט הלכתי… אז השאלה היא איך מתמודדים עם גזענות כזו בפועל?
    תודה על העלאת הנושא למודעות, ועל האתר המיוחד…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן