The Butterfly Button
האם החרדים מזלזלים בהנחיות בנושא הקורונה?

שאלה מקטגוריה:

הקורונה בבני ברק

היי, צהריים טובים.
יתכן וכבר נשאלו השאלות שאני שאלתי , יתכן ונענו תשובות מסויימות באתר שלכם שהוא אתר באמת מקסים!
אבל! אף אחת לא הצליחה להניח את דעתי בנושא הזה.
אני אשמח בבקשה לתשובה. אחת. יחידה. ברורה. חדה בלי סחור סחור בלי אולי, ויתכן, וכמעט..
אני רוצה אמת.
הנושא מטריד אותי מאוד…
והוא: יחס החרדים לקורונה.
ידועים הדברים שנכון יש חלקים בציבור שפחות מקפידים על הכללים ויש שייותר, שמעתי גם את התשובה הזו שלא כל מי שניראה חרדי הוא באמת כזה, שלא כולם צודקים, שמלא פעמים התקשורת סתם מנפחת על החרדים ןכ וכ וכוכ… …..

הכל טוב ויפה.
רק –
“שאין עשן בלי אש”
אישית, הייתי בשכונות בירושלים שאין שם חצי הקפדה! על הכללים ועל שמירת חיי אדם, אבל מה שלא מובן לי וטורד את מנוחתי שאותם אנשין בשכונה הזו מקשבים לרבנים שלהם וזו ההוראה של הרבנים שלהם! וכאן השאלה למה????

בעיקר- אשמח שתתיחסו למה שאני שואלת כעת:
אציין תחילה אין לי שום כוונה חלילה לזלזל באף רב שהוא וודאי גדול וענק יותר ממני..
אין לי שום כוונה רעה רק להבין כי נורא קשה לי לשתוק כבר..
מה אענה לעצמי ?
שאני במקום הנכון?
אם ככ הרבה דברים לא מובנים לי?

כפי שפורסם לאחורנה גם בתקשורת החילונית ןגם בתקשורת החרדית וכן ניתנה הוראה
שלא לעשות בדיקות קורונה בישיבות הגדולות..

עכשיו, אפשר לומר זה לא בדיוק התקשורת ממציאה אולי זה נאמר זאת רק לחלק..
אבל לא בטוח שככה הם הדברים..
כי שוב אין עשן בלי אש..
וממה שאני שומעת מאחי בישיבה כן זאת ההוראה…
והדברים קשים לי מאוד…
כי אני לא מבינה ! לא מבינה איך אפשר לסכן ציבור שלם? איך אפשר שכל הבחורים ידבקו וידביקו את המשפחות שלהם? איך אפשר לצוות על ציבור שלם למסור נפש?
אח שלי לדוגמא נמצא בישיבה מת.מפחד וממש לא רוצה להידבק או להדביק אותנו !

אז נכון, התורה היא ערך עליון היא חשובה! ונאמר עליה תורה מגנא ומצלא!
אבל בפועל למה.. מלא חרדים נפטרים למרןת זאת???
ולמרות המסירות נפש הזאת?
ולמה זאת ההוראה של הרב?

אני מקווה שמותר לי לשאול את כל זה..
אבל נןרא קשה לי..
אני רוצה אמת אחת, מוסרית, ישרה לא מגמגמת..
זה נורא טורד את מנוחתי.
ולא מצאתי תשובה ברורה לשאלה זאת.

בהזדמנות זאת , אני באמת רוצה להודות לכם על האתר המקסים הזה, שהוא מפעל חשוב מאין כמותו!! וכן אני בטוחה שהוא הציל.נפשות רבות…

תודה?

תשובה:

שלום לך,

השאלה שאת שואלת מטרידה לא רק אותך אלא רבים. מדוע קיימת נטייה בקבוצות חרדיות מסויימות לא להקפיד על הנחיות משרד הבריאות שנוגעים לריחוק חברתי עקב התפשטות נגיף הקורונה? הרי מדובר לכאורה בחובה דתית ומוסרית של “ונשמרתם מאד לנפשותיכם”, בעיקר כאשר מדובר לא רק בסיכון עצמי אלא בסיכון אחרים!

לפני הכל חייבים להבין משהו בסיסי. לא כל דבר שאנשים חרדים עושים נובע מאיזו שהיא שיטה מעמיקה והשקפת עולם ממוסדת. גם חרדים הם בראש ובראשונה בני אדם, מתנהגים כבני אדם ויש להם חולשות אנוש כמו לשאר בני אדם. בני אדם מטבעם משועבדים להרגלים וקשה לשנות אותם. הדרישה לשמור על ריחוק חברתי ולחבוש מסיכה בכל מקום ובכל עת היא דרישה לא קלה לאף אחד, ואנשים רבים מכל המגזרים מתקשים לעמוד בדרישה הזו. אני מסתובב בכל מיני מקומות ורואה אנשים שלא בדיוק מתרחקים, שנוסעים באוטובוסים עמוסים, שלא מכסים את הפה והאף במסיכה, שלא שוטפים ידיים בסבון בחזרתם הביתה וכך הלאה. חרדים, חילונים, דתיים, ערבים, צעירים, מבוגרים, אתיופים, רוסים, ימניים, שמאלנים, כולם.

המציאות הזו לפיה קשה לשנות הרגלים ולנהוג בדרך נכונה איננה מתבטאת רק בהקשר של נגיף הקורונה. די שנראה כיצד אנשים מעשנים, אוכלים מאכלים לא בריאים, משמינים ולא עושים פעילות גופנית. זה לא שהם לא יודעים שהדברים הללו אינם בריאים, אך כוחו של ההרגל והעדפת הנוחות העכשווית הם כנראה גורמים רבי השפעה על התנהגותם של בני אדם. כך לגבי שמירה על חוקי התנועה ועל איכות הסביבה. זה לא טוב, אבל זו המציאות. אנשים לא נמנעים מהתנהגות מזיקה כאשר הנזק איננו ברור ומיידי.

גורם שעשוי להביא אנשים להקפיד על הנחיות משרד הבריאות למרות הקושי הוא רמת אמון גבוהה במערכת. לצערי קשה לומר שמובילי המאבק בנגיף הקורונה זוכים לאמון גבוה מצד הציבור לאחר שרשרת החלטות שקשה להבין את ההגיון שבהם, מחלוקות בלתי פוסקות בקרב מקבלי ההחלטות ותקשורת לקויה עם הציבור. רק היום קראתי מסמך מנומק ודי משכנע שעליו חתומים אנשים רציניים מאד, רופאים וחוקרים בכירים, הטוענים שמדיניות המגבלות רק מרחיקה את קץ המגיפה וקוראים להסרת המגבלות מעל אוכלוסיה שאיננה בסיכון (כמובן שמנגד רבים סבורים אחרת). אם נחזור לחברה החרדית, הרי שמכיוון שרמת השמירה על הנחיות משרד הבריאות קשורה לרמת האמון הכללית במערכת, לא מפתיע שהחברה החרדית שנוטה לפחות הזדהות עם מערכות השלטון נוטה גם פחות לשמור על הכללים. כאשר אנו בוחנים קבוצות חרדיות שונות אנו רואים שרמת השמירה על הנחיות משרד הבריאות אכן נמצאות בקורלציה ישירה עם רמת ההזדהות עם המדינה ומוסדותיה.

ויחד עם ההסברים המלומדים הללו, עדיין ההנהגה הנכונה היא לשמור על הנחיות משרד הבריאות. גם אם יש מחלוקת בעניין, עדיין מדובר בספק פיקוח נפש, ובנוסף אחריות וסמכות הולכים יחד ותמיד צריך לתת יותר משקל לדבריהם של הגורמים המופקדים על התחום מאשר לדעותיהם של אנשים שלא עליהם מוטלת האחריות. גם אם אדם איננו חושש לעצמו עדיין חובה עליו לנהוג בציבור על פי הכללים מפני שהשמירה איננה רק שהוא לא ינזק אלא שלא יזיק אחרים, ובזה אדם צריך להקפיד הרבה יותר.

קשה לי ללמד סניגוריה על רבנים ומנהיגי ציבור שמורים לעדתם שלא להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, אולם אני מזכיר לעצמי שבדרך כלל מדובר באנשים שמנהיגים קהילות של אלפי בני אדם באחריות, במסירות ובתבונה, וצריך להזהר לפני שחורצים את דינם לחובה. לפעמים גם קשה לדעת מהי באמת דעתם מכיוון שזו מגיעה אלינו על ידי מתווכים שלא תמיד נוהגים באחריות הדרושה. אני יכול לחשוב על הסברים שונים ומשונים לדרך התנהלות של מנהיגי ציבור שאינם מקפידים על ההנחיות אבל לא מרגיש שתמיד חייבת להיות לי תשובה. מותר להשאר בשאלה. מכל מקום אני נוהג על פי רוב מניין ורוב בניין של רבנים ומנהיגי קהילות המורים להשמר מאד ולהקפיד על ההנחיות, וסבור שכך נכון לכולם לעשות.

את מחפשת “אמת מוסרית אחת ולא מגמגמת”, אבל העולם מורכב יותר מזה. בתרגילים בפיזיקה מבקשים תשובה בהנחת העדר חיכוך על מנת להשאר בתחום הפיזיקה הפשוטה והטהורה, אבל בעולם האמיתי יש חיכוך, יש מורכבות והרבה מדרכי ההתנהגות שלנו אינם פועל יוצא של אמת ברורה וחד משמעית אלא יותר של התלבטות ושקלול גורמים רבים. כך הקב”ה ברא את העולם ובתוך המורכבות הזו הוא מצפה מאתנו להתנהל.

אני מאחל לך ולמשפחתך הרבה בריאות.

בברכה,

גרשון

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. “לפעמים גם קשה לדעת מהי באמת דעתם מכיוון שזו מגיעה אלינו על ידי מתווכים שלא תמיד נוהגים באחריות הדרושה”
    מה זה בעצם אומר על הוראות, פסקי הלכה, והנחיות המתפרסמות השכם והערב??

  2. שלום נחום,

    שאלה חשובה.

    הפתרון הוא “עשה לך רב”. אתה בוודאי מכיר לא מעט תלמידי חכמים ויכול למצוא ת”ח ירא שמיים שאתה מעריך את האישיות שלו, את שיקול הדעת שלו, שמעורב בדעת עם הבריות, שמכיר אותך, את הצרכים והיכולות שלך ושיש לו זמן ופניות להקשיב לך ולייעץ. הוא גם יוכל לתת לך תשובה מפוכחת מה לעשות כאשר מתפרסמים פסקי הלכה והנחיות בשם גדולי תורה.

    הרעיון של מנגנון שטוח שבו כולם מקבלים הוראות ישירות מראש הפירמידה הוא רעיון גרוע שמועד לטעויות ולפעמים גם מנוצל לרעה על ידי אינשי דלא מעלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה אנחנו לא עושים שירות לאומי?
יש לי ענין שמאוד מאוד קשה לי איתו כבר הרבה זמן, ועדיין לא קיבלתי תשובה שתספק אותי, אני בת 19.5 בלימודי ה ו בסמינר, ואני לא מבינה, למה אנחנו החרדים/ דתיים לא עושים שירות לאומי? אני מבינה את המורכבות שיש בצבא וזה ברור ומובן, אבל מה הבעיה עם שירות לאומי?...
הציבור שלנו צריך להתגייס?
תודה על האתר המחכים! אני בחור ישיבה ויש שאלה שמעסיקה כנראה הרבה בזמן האחרון. בנושא הגיוס ונשיאה בנטל. אני חושב שהתשובה שאנחנו בעיקר נותנים לצד השני שהיא, לימוד תורה לא פחות חשוב משירות צבאי יהיה אשר יהיה, כי יש עולם רוחני וגם בו צריך לפעול, ולכן צריך את שני הצדדים...
לאיזה זרם להשתייך?
קודם כל רציתי לומר תודה רבה על האפשרות שאתם נותנים להביע את הרגשות והשאלות דרך האתר עם מענה מקצועי ואדיב! וניגש לשאלה אנחנו משפחה עם חמשה ילדים שלא שייכת לשום מגזר לא למגזר החרדי ולא לדתי אנחנו שומרים תורה ומצוות וכשאן השאלה : לא פעם ולא פעמיים הילדים שלי שואלים...
הרב קוק וההתנגדות אליו אך לא למקביליו
יש לי שאלה שאני מנסה להבין בראי ההיסטוריה. הראיה קוק היה אדם גאון חרדי לאומי מחמיר שהייתה התנגדות אליו במיוחד בקרב העדה. שאלתי הראשונה היא נראה על פניו צביעות שכן הראיה קוק לא היה החרדי הציוני היחיד בדורו. המון היו חרדים ציונים כמו הרב אפשטיין,הרבנים מלצר,אדמורי רוז’ין,הרב כשר,הרב חרלפ,הרב פראנק...
אני יותר צדיק מאשתי
איך אוכל להרגיש קרוב לאשתי כשכל מה שמעניין אותי רחוק ממנה? ואסביר, אני אדם שעבודת הבורא הוא חלק הכי משמעותי בחיים שלי. אני לומד תורה, אני מתפלל, אני מקפיד בהלכה, אכפת לי כל כך להיות יהודי טוב ואשתי…… רחוקה מזה. עושה את המינימום בהלכה ולפעמים גם את זה לא. מתלבשת...
איך אני יכולה לאהוב את היהדות אם אני מרגישה חוטאת כל הזמן?
שלום אירגון אקשיבה ותודה מראש זו שאלה חשובה לי שלא נותנת לי מנח אני מבקשת שרב יענה לי על השאלה ולא רבנית זה מאוד חשוב לי תודה רבה אני בת 38 אמא ל: 8 ילדים בזמן האחרון אולי משבר גיל 40 אני מתחילה להרגיש שאני לא שמחה ביהדות פשוט נמאס...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן