כל השאלות

עמוד 147

קשר בין המינים בגיל הנעורים

לאחרונה נודע לי שלאחותי בת 15 בחורת סמינר יש חבר נכון שהבית מאד פתוח אך חבר זאת חציית גבול מסוים בלתי ניראה ואמא שלי חוזרת בתשובה ולא ממש יודעת איך להתנהג במצב כזה היא שאלה אותי מה לדעתי היא צריכה לעשות בעניין אז רציתי לשאול ולקבל תשובה מה צריך לעשות איך צריך להתנהג מה צריך לומר

לקריאת התשובה >

נפילות ונפילות ועוד נפילות

אני לא מצליח להפסיק עם החטא הנורא של שמירת העיניים ולהיכשל בשמירת הברית
גם אחרי שנתיים שאני מנסה ומנסה אני כל פעם נופל מחדש, אחרי שאני עושה את זה אני יכול להגיע עד כדי דמעות, אבל אני לא מצליח להפסיק, למדתי הרבה ספרים בנושא ובכל זאת אני לא מצליח להשתלט על עצמי,

לקריאת התשובה >

לוחצים עלי להתחתן

אני צעיר חרדי כבן עשרים ושלוש וההורים שלי לוחצים עלי להתחתן.
אך אני לא מעוניין בכך ולא רוצה להתחתן, מה כדאי לעשות?
יצויין כי אני והורי ב"קצר" תקופה ארוכה ואני כבר מיואש מכל המצב.

לקריאת התשובה >

קשה לי לכבד הורים

בזמן האחרון היחסים שלי ושל אמא שלי לא טובים ,לאמא שלי יש כל הזמן טענות כלפי הערות בלי סוף השפלות לפעמים .ואני כל כך רוצה לענות לה ולהגיד לה מה אני חושבת בדרך כלל אני ילדה די חוצפנית שלפעמים זורקים הערה לא במקום אני ישר עונה סוג של "מתגוננת" אבל פה מדובר באמא שלי ואני חושבת פעמיים עם להתחצף בחזרה ותמיד נזכרת במשפט "כבד את אביך ואת אמך" ונזהרת לא להתחצף ולפעמים אני מרגישה כמו בניסיון סוג של מבחן כזה ותמיד שואלת את עצמי מדוע ה" שאני יכבד את ההורים שלי אם לא מכבדים אותי ?

לקריאת התשובה >

איך חרדיה יכולה לחזור בתשובה?

ראית כל כך הרבה דברים בחיים שלי שאני רוצה לשכוח, יש לנו אינטרנט בבית חופשי ואני גלשתי עוד לפני שהבנתי מה שאני רואה. ראיתי סרטי עבה, אפילו היה לי קשר מסוים עם איזה בחור מאחת הישיבות הכי הכי נחשבות.
אין לי את מי לשאול!, מה אני אמורה לעשות? איך אני חוזרת בתשובה שלימה על כל חטאי ושוכחת? אני רוצה להתחתן, להקים בית על אדני התורה והיראה, אבל מי ירצה להתחתן איתי? כלומר- אני יכולה להציג יופי את החיצוניות המושלמת והמשפחה החשובה, אבל איזה בחור יקבל אותי כמו שאני באמת?
יום אחד, החלטתי שאני חוזרת בתשובה, מחקתי את כל הסרטים שלי (משהו כמו מאה ג'יגה) והחלטתי שזהו, נגמר!, אבל זה לא עזר לי לשכוח, אני זוכרת הכל ולא יכולה להוציא את זה מהראש שלי. אני צריכה שיעזרו לי לרצות לחזור בתשובה, ולהיות טובה יותר.
אני מרגישה מבולבלת, מצד אחד- יודעת שיש אלוקים ואוהבת אותו, מהצד השני- לא מסוגלת לקיים את דבריו כמו שצריך.
מה לעשות? איך חרדיה חוזרת בתשובה?

לקריאת התשובה >

מה המטרה שלנו בעולם?

לאחרונה נגעתי ולמדתי פילוסופיה מה שהוביל אותי לשאלה
מה המטרה שלנו בעולם?

שאלתי רב שאני מכיר
תשובתו היא שאנו כלים לעשות את רצון הבורא-"עבדי האל"

והתשובה שלו לא הייתה מקובלת על דעתי מכמה סיבות
1)שאנו בני אדם בפני עצמנו ולא עבדים של אף אל
2)אם הקדוש ברוך הוא כל כך נעלה למה שהוא ירצה עבדים
3)בהנחה שהוא רוצה עבדים על מנת לעשות להם ניסים טוב וכולי למה שהוא יהפוך אותם לעבדים בתהליך

הגעתי בעצמי לתשובה שלא כל כך מקובלת על הרב שלי והיא
שהמטרה בחיים היא למצוא את האיזון בין "קודש לחול"
בין אני למשפחה לחברה למדינה ולדת
ולדאוג גם להנאה האישית על שמירה על חוקי המדינה והדת

הרב לא הסכים עם תשובתי בגלל מה שיקרה במצב של התחככות
בין מעגל אחד לאחר(דוגמת מצב בו יש להחליט להקשיב למדינה או לדת וכולי)
בו יש לי באופן אישי עדיפות לגבי עצמי ומשפחתי על פני קיום מצוות

לקריאת התשובה >

מה היחס הנכון לביקורת המקרא?

שנים רבות למדתי בישיבה, במהלכם הייתי החברותא של רבניה הגדולים, ומעולם לא התוודעתי לביקורת המקרא למרות שאהבתי מאוד את התנ"ך והוא היה שגור תמיד על שפתיי. אך הפעם הראשונה שחשתי הבנה אמיתית של הטקסט שתיכף אציין – הייתה לאחר ששמעתי את הפירוש שלו לפי החוקרים. זאת הייתה הפעם הראשונה בעיני בה הטקסט פורש והובהר ולא פורשן וטולטל על ידי האנשים הסובבים אותו ודנים במשמעותו. ואפרט למה כוונתי:
על פי המסורת היהודית, משה כתב את כל התורה כולה כאשר שרתה עליו נבואה או רוח הקודש – מלבד שמונה הפסוקים האחרונים לפי חלק מהדעות – כלומר, התורה היא אחידה ואלוהית. לביקורת המקרא יש הרבה מה לומר על העניין אבל אנסה למקד את שאלתי בפרשה אחת, אולי החזקה מכולן, לצורך דיון ממוקד וממצה – היא הפרשה הראשונה בתנ"ך, פרקים א-ב בחומש בראשית.
החוקרים טוענים כי הפרקים א ו-ב נכתבו על ידי כותבים שונים במגילות שונות שהיו גם בעלי דעות והשקפות שונות. ומבססים את דבריהם על הבדלים רבים בין הטקסטים כדלהלן:
1. הפתיח: פתיחת הספר חוזרת שוב בפרק ב, ללא צורך.
2. שם האל: בפרשה הראשונה הוא אלוהים ואילו בשניה – יהוה אלוהים.
3. סדר הבריאה: בפרשה הראשונה האדם נברא ביום השישי לאחר הצמחים והעצים שנבראו ביום שלישי, ואילו בפרשה השניה קודם יצר יהוה אלוהים את האדם ורק לאחר מכן נטע גן והצמיח עצים. בנוסף, בפרשה הראשונה הבריאה מסודרת על פני שבוע ימים ואילו בשניה הכל באותו יום שהרי יש הקדמה של היום עשות יהוה אלוהים ארץ ושמים ולאחר מכן הפירוט של האדם והצמחים.
4. בפרשה הראשונה נבראו שני מינים שנקראו אדם זכר ונקבה וצוו בלשון רבים לפרות ולרבות כשני מינים עצמאיים, ואילו בפרשה הראשונה נברא הזכר בלבד ואילו הנקבה נבנתה מצלעו.
5. הפרשה הראשונה בעלת אופי דידקטי, מסודר ורציונלי בסדר של ימים הגיוני כשאלוהים נתפש כמצווה עליון, ואילו הפרשה השניה בעלת אופי אגדי דמיוני של גן עדן, נחש מדבר, אלוהים מעורב במציאות הממשית, והאישה נבנתה מצלעו של האדם.
שוב, אציין. כמעט לכל אחד מן ההבדלים הללו שציינתי ושלא ציינתי יש פרשנויות רבות, הלוקחות את הפסוקים למקומות שונים ומשונים. איני מתכוון לומר שהסתירות בין הפרשות אינם ניתנות לפיתרון פרשני, כל טקסט יכול להתפרש כמעט בכל אופן על ידי פרשנות הגונה. כוונתי שאם מביטים על שני האפשרויות המוצעות לטקסט; האפשרות המחקרית לפיה מדובר בכמה כותבים ועזרה הסופר ערך הכל יחד, לעומת האפשרות המסורתית שמדובר בכותב אחד רציף – האפשרות הראשונה נראית יותר נכונה ואמיתית מן השניה.
נוסף על כך, למה מעולם לא הוצגה לנו אפשרות הפרשנות השנייה, אפילו לא בתהליך של הצגה והפרכה. למה הישיבות מתנגדים ללימוד ראוי ושיטתי של התנ"ך, למה במקומות שכן נלמד – לומדים בעיקר את הפרשנות מבלי להתמקד בטקסט עצמו. ואחזור לנושא שבו פתחתי: למה לא לומדים את האמונה הדתית בצורה לוגית של ההוכחות לאלוהים והמשמעות שלו ורק "מחזקים" בדרשות את האמונה הקיימות מבלי להתחכות אחר טיבה ומהותה. למה כשהחלטתי בישיבה לברר ולהעמיק בנושא – הוכו הרבנים בתדהמה והיו בטוחים שתכף אצא בשאלה (מה שלא קרה, ממגבלות פסיכולוגית של מוחי ומחסור בחומרים מן העבר השני באותה תקופה).
הטענה כי האמונה פשוטה נורא להוכחה וכי הכופרים עושים זאת עבור הנאותיהם בלבד אינה נכונה לגביי – שאני ספוג בהרגל ציות למצוות וכפירה תגרום לי המון סבל משפחתי, חברתי ואפילו מצפוני ואישי עם תחושת בדידות וחוסר משמעות. באותה מידה אפשר לטעון בהיפך כי המאמינים עושים זאת כדי לחוש משמעות בחייהם, כדי להפיג את בדידות הנפש, כדי לחוש יכולת כלפי הגורל על ידי תפילה וברכה, כדי לרסן את יצריהם וכדומה. כך שעדיף עיסוק מהותי בתכנים ולא פסילה של צד אחד על בסיס פרסונלי.

לקריאת התשובה >
זוגיות

לדחות חתונה בעקבות מריבה?

אני מאורסת וכבר קבענו תאריך לחתונה.
הארוס שלי רוצה לדחות עכשיו את החתונה מכיוון שהיה בינינו ריב. אני הרמתי את קולי ופתאום זה לא מצא חן בעיניו אז הוא רוצה עוד לבחון את הקשר בינינו.
הוא הציע לי נישואין לאחר חודשיים של היכרות.
נכנסנו לויכוחים. כעת לא מדברים.
מה עליי לעשות? לדחות או לא? יש עניין של איסור הלכתי בדחיית חתונה?

לקריאת התשובה >

פחד מוות

אני בדיכאון עמוק אני כבר לא מחייכת כמה שנים בשנה האחרונה זה התעצם כי קראתי והתחדשו לי דברים על חיבוט הקבר ועל הדברים הנוראים הללו ומאז אני בחרדות כל הזמן אני בקושי יוצאת מהבית ולא עובדת ולא לומדת וההורים שלי חסרי אונים מולי עד לא מיזמן היה לי התקפות היסטריה בלילות וצעקתי ובכיתי וכל הגוף רעד באופן בלתי נשלט דמיינתי מה קורה איתי שמה ועל החוסר אונים הזה וחיי אינם חיים,, אגב אני נחשבת בחורה מאד נאה ופעם הייתי מתגאה מזה היום אם מחמיאים לי אני אומרת שקר החן והבל היופי מה זה שווה לי בכלל ומתכוונת לכך ירד לי כל האגו ,אני לא יודעת איך לחזור לחיי הנורמלים זה בלתי אפשרי אציין שלפני שהתעסקתי בזה הייתי מאד חכמה והגיונית מוקפת חברות שנונה ושמחה ומאז גם אין לי חברות כמו פעם ואיבדתי אמון בכולם אני מנסה להתקרב להקב"ה אבל משותקת מהפחד אני פשוט לא זזה ומזיזה כלום בחיים שלי,, אני גם רואה איך חברותי מתחתנות ולא יודעת אם אזכה לכך במצבי הנוכחי..

לקריאת התשובה >

לשנות את דרכי בגלל החברה?

פה בבני ברק מאד מקטלגים לפי דברים חיצוניים. אורך שיער, מספר הסנטימטר בחצאית ,
לפי סוג פלאפון ואפילו לפי מספר הפלאפון אם כשר או לא.
כל החיים השאיפה שלי היא להתקדם וכמה שיותר לעשות את רצון אבינו שבשמיים.
אך אני למדתי וככה עושה עבודת מידות , ביאור השקפה לימוד מעמיק של 13 עיקרים.
נכון. צניעות חשובה וגם שמירת עיניים לבנות זה חשוב. אבל אני צנועה ויש לי חסימה בפלאפון.
רק שזה לא על פי הכללים כאן.
והתבלבלתי…
מצד אחד, מבחינת השקפה ומטרה יש לי הרבה מן המשותף לאלו שעושים על פי הכללים.
והאחרות שנראות ועם פלאפון כמו שלי זה מגיע מכוון של היתמרדנות. לא פרקטיקה.
דווקא נתתי רקע מורחב לשאלה.
האם אני צריכה להתחשב בחברות ולכן להשתגע עם פלאפון קטן ללא הודעות?
ולהשתנות לדברים שאני לא מאמינה בהם?
אני באה מבית צדיק מאד אבל אין בעיה של סמרטפון מפוקח. נהיגה לנשים וכו
מה שלא נהוג פה.
האם יש לי עניין בשביל מראית עין לשנות????
חשוב לי להדגיש. שכל מה שאני יודעת שאסור אני נשמרת.
ויש לי קצת פחד על זיווג כי יכול להיות שיסווגו אותי אחרת בגלל דברים חיצוניים.
יש עניין להשתנות?
אני רוצה לדעת אחת ולתמיד מה לעשות!
ואיזה רב יש פה בארץ שמבין ואני יוכל לשאול עוד?
אשמח מאד אם תענו לי כמה שיותר ברור.

לקריאת התשובה >
פופאפ צ'אט
דילוג לתוכן