התפרסם בתאריך:

18/05/2020

מי שלא השתכנע באמיתות התורה ייענש על כך?

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה,
יש שאלה שתמיד חשבתי עליה: האם אדם שמנסה לחקור ולברר את אמיתות התורה ומציאות השם (ואין לו תמיד את הכלים לבדוק את הנושא כמו שצריך) והוא לא הצליח לקבל תשובות שמתיישבות במוחו כראוי והוא לא ממש מצליח לשכנע את עצמו בדת היהודית ולכן הוא לא חוזר בתשובה/עוזב את הדת
האם הוא יענש על זה שלא קיים את המצוות?? הרי מבחינתו הדברים לא נראו נכונים וזה מה שהוא הבין בשיכלו… איך אפשר לבוא בטענות לאדם כזה? (ולצערינו יש כאלה היום ולא מעט לדעתי)

תשובה:

בס"ד

שלום וברכה

שואל יקר אני מצדיע לך על שאלתך מפני שהיא אחת השאלות שרבים חושבים עליה אך לא מעיזים לשאול אותה, והנך שליח יהודים רבים לשאלה זו אשר על כן אברכך בברכת יישר כוחך.

השאלה ששאלת לא רק שהיא שאלה יסודית באמונה אלא היא לב ליבו של האמונה, מי שלא יודע את התשובה לשאלה שלך הוא לא הבין מה זה "אמונה".

טרם נגש לגף השאלה ברצוני להתייחס לכמה יסודות מוצא.

"בדיקת האמונה- מותר או אסור טוב או רע"

רוב האנשים שנולדו וגדלו בתוככי ציבור שומרי תורה ומצווות, חיים עם יסודות האמונה כדבר המובנה מאליו, ובדווקא אמרתי המובנה מאליו ולא הברור מאליו כי לחלקם הוא כלל אינו מובן, ורוח קלה או סער וסופה יכולים להפוך בקלות את האמונה למבוכה, ולכך לאורך ההיסטוריה פגשנו בגדולי ישראל רבים שהקדישו חלקים נכבדים מחייהם בעסק זה, רבי סעדיה גאון בספרו "אמונות ודעות" רבי יהודה הלוי בספרו "הכוזרי" הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים, רבי יוסף אלבו בספרו "העיקרים", רבינו בחיי בספרו "חובת הלבבות" המהר"ל מפראג, החזון איש, ועוד ועוד מגדולי דורנו

הסיבה שבכל דור ובמיוחד ברונו ישנו עסק כל כך גדול בנושא זה, הוא הצורך שבכל דור ודור לתת את הסגנון המתאים לדור שלו בשפה המיוחדת לאותו הדור ומתאימה לו, הווה אומר בדיקת יסודות האמונה לא רק שזה שאלה של אסור או מותר אלא זהו פרי עיסוקים של ענקי הדורות לאורך ההיסטוריה, הווה אומר זוהי חובה!

"השאלות המודרניות באמונה"

לאור האמור לעיל שבכל דור ודור מתחדשים שאלות נוסח אופי הדור, בדורנו אם כן העיסוק בנושאיי האמונה נסוב בעיקר סביב ציר המדע המודרני, כי למדע העתיק כבר ניתן למצוא תשובות בספרים קדמוניים, בכל דור מתחדשים שאלות שמתאימות לאופי הדור ובדורנו יש להסביר ולעסוק בנבכי הזמן איך אין שום סתירה בין מה שהתורה מלמדת אותנו על בריאת העולם בששה ימים לפני קרוב לששת אלפים שנה, ובין מה שהמדע יודע על כך, כי לא כל מה שאנשי מדע מסוימים טוענים הן באמת עובדות שהוכחו, ובין תורת אמת ומדע אמתי אין סתירה!

"הכוח המיוחד שיש בידינו- יציבות"

אנו רואים את מציאות הבורא בין השאר מתוך קיום נבואותיו לעם ישראל מקבלים גם תורתו על מה שקדם לישראל ולכך פעמים רבות כאשר המחקר מוליד מחקר שעלול לזעזע את אמות הספים של היהודי רץ הוא אל עבר ההיסטוריה פותח ומעיין בהיסטוריית עם ישראל, בנבואות שהתגשמו, בחזונות על גלות וגאולה, ומתוך ספר ההיסטוריה העתיק שיש בידנו חודרת תודעת היציבות אל ליבנו, ואמת ונכון שיש לתת את הדעת על ואל המחקר אך הבסיס שלי כאיש המחזיק בידו תנ"ך הוא נקודת מוצא חזקה על כל מחקר.

וזאת לפני שהתייחסתי אל גופי המחקרים ויסודות המחקרים שבסיסם ונתוני המוצא שלהם גם צריך לימוד לא פחות מיסודות האמונה…..

האם התורה מאפשרת לנו לחקור אודותיה ואודות מציאות הבורא וקיום העולם?

טרם נשיב על נושא זה עלינו לצאת מתוך נקודת יסוד ברורה, אדם שהמציא פטנט הוא ישר רץ להגן אותו בחוק שלא יהיה מי שיעתיק אותו ובכך יאבד את הפאנטץ' העיקרי, עיין ערך קוקה קולה ששנים שומרת את הסוד שלה במסתורין, ככל שחברה שמייצרת מוצר ייחודי תשתף אותנו ברכיבי המוצר מתוך בטחון שהגם שיש לנו את הרכיבים לא נצליח להגיע לרמת המוצר שלהם, היוקר של שם החברה יעלה בעיננו, הייתכנות להיחשפות מלאה בלי פחד ממתחרה זהו העוצמה הגדולה ביותר! אם כנים דברנו ככל שהתורה תאסור עלינו להתעסק בבירור האמונה היא מששדרת פה פחד מבדיקת יתר של המאמינים בה, אם התורה תדרוש אמונה עיוורת עלינו לחשוש, אך אם היא תפתח ותכריז שהיא מאפשרת לנו לבדוק את יסודותיה או אז נדע שהיא תורת אמת ותורה אמיצה!

אז מה היא מה דעת התורה ללא פרשנות על נושא מחקר האמונה?

אומרת לנו התורה בספר דברים פרק ד'

לב כִּי שְׁאַל-נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר-הָיוּ לְפָנֶיךָ, לְמִן-הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים אָדָם עַל-הָאָרֶץ, וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם, וְעַד-קְצֵה הַשָּׁמָיִם: הֲנִהְיָה, כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה, אוֹ, הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ. לג הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ-הָאֵשׁ, כַּאֲשֶׁר-שָׁמַעְתָּ אַתָּה–וַיֶּחִי. לד אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים, לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי, בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה, וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים: כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה לָכֶם יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, בְּמִצְרַיִם–לְעֵינֶיךָ. לה אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת, כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים: אֵין עוֹד, מִלְּבַדּוֹ. לו מִן-הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת-קֹלוֹ, לְיַסְּרֶךָּ; וְעַל-הָאָרֶץ, הֶרְאֲךָ אֶת-אִשּׁוֹ הַגְּדוֹלָה, וּדְבָרָיו שָׁמַעְתָּ, מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. לז וְתַחַת, כִּי אָהַב אֶת-אֲבֹתֶיךָ, וַיִּבְחַר בְּזַרְעוֹ, אַחֲרָיו; וַיּוֹצִאֲךָ בְּפָנָיו בְּכֹחוֹ הַגָּדֹל, מִמִּצְרָיִם. לח לְהוֹרִישׁ, גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמְּךָ–מִפָּנֶיךָ; לַהֲבִיאֲךָ, לָתֶת-לְךָ אֶת-אַרְצָם נַחֲלָה–כַּיּוֹם הַזֶּה. לט וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם, וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל-לְבָבֶךָ, כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת: אֵין, עוֹד. מ וְשָׁמַרְתָּ אֶת-חֻקָּיו וְאֶת-מִצְוֺתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, אֲשֶׁר יִיטַב לְךָ, וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ–וּלְמַעַן תַּאֲרִיךְ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ כָּל-הַיָּמִים.

לפני שננסה להבין את ביאור הפסוקים, אם אנחנו אנשי אמת האמירה חייבת להאמר: התורה שלנו אמיצה, חשופה, קוראת לך לבדוק אותה ונותנת לך נקודות ציון עיקריות לאורך ההיסטוריה היכן ואיך לבדוק אם כי שאתה חופשי לבדוק היכן שתרצה,

"הסברים ופרשנות על מקורות פסוקי האמונה"

רבינו בחיי/ חובת הלבבות

רבינו בחיי שהיה אחד מהראשונים כותב בפירושו על פסוקים אלו: דברים פרשת ואתחנן פרק ד פסוק לט: (לט) והשבות אל לבבך. זה מצות עשה מן התורה בידיעת השם יתברך שנצטוינו לדעת אותו ולחקור על אחדותו ושלא נסמוך על הקבלה בלבד. והידיעה הזו היא מתוך פעולותיו ומעשיו הנוראים, ונבראיו העליונים והשפלים.

רבינו בחיי מחייב אותנו כמצווה לדעת ולחקור על אחדותו ולא לסמוך על הקבלה בלבד, אם רבינו בחיי מפרש כך את התורה, כנראה שהוא עומד מאחורי אמירה זו ואכן בספרו האחר "חובת הלבבות" מוכיח רבינו בחיי שהו עצמו קיים מצווה זו לחקור את יסודות האמונה, והוא גם נותן לנו כלים לכך "מתוך פעולותיו ומעשיו הנוראים, ונבראיו העליונים והשפלים".

אך בהמשך דבריו מאיר לנו רבינו בחיי הערה חשובה, נכון שיש מצווה לחקור את העולם ובריאתו וכו' אך דע לך שלא תוכל לחקור על הבורא עצמו, ולא בגלל חוסר אומץ שנחקור אותו, אלא שאין לנו את הנתונים הבסיסיים להבנתו ממש, בורא עולם עצמו הוא מציאות שאין לנו את היכולות הפיזית במציאותנו המוגבלת להבין דבר שאיננו מוגבל, אך לאחר שהבורא כבר איפשר ואף נתן מצווה לחקור אודות אמיתות התורה אנו ידועים ללא ספק שהוא אמיץ וחשוף, אם כן הנחת היסוד שאיננו יכולים להבין את מציאות הבורא תתקבל בלב הפיקח.

"הרש"ר הירש"

הרב שמשון בן רפאל הירש (כ"ד בסיוון ה'תקס"ח, 20 ביוני 1808 – כ"ז בטבת ה'תרמ"ט, 31 בדצמבר 1888) היה רב גרמני, מאבות הנאו-אורתודוקסיה במאה ה-19. במקביל לעמידתו בראשות המאבק ברפורמים ובפוזיטיבים-היסטוריים ולקריאתו לדתיים השמרניים לפרוש מכלל הציבור היהודי שזנח את שמירת המצוות, דגל בעצמו במודרניזציה ואקולטורציה מקיפות ובהשתלבות לשונית, תרבותית ואזרחית באומה הגרמנית בגדרי שיטתו, "תורה עם דרך ארץ"

הרש"ר בכתביו הנפלאים ובביאורו המתוק ותואם לדורנו באופיו וסגננו (יש שאמרו רש"י של הדורות האחרונים) פרק ד פסוק לב : אולם הכרת ההיסטוריה והטבע במסגרת הגבולות האלה איננה רק מותרת אלא היא רצויה בהיקף רחב ביותר, ודבר זה מוכח מן האמור כאן; שכן רק אם אדם סוקר את כל הזמנים ואת כל המקומות, יתברר לו הייחוד הגמור של מעמד ישראל בעולם.

בדבריו אלו הולך הרש"ר צעד קדימה ולא משאיר את זה כמצווה בלבד (כשיטת רבינו בחיי) אלא הוא מוסיף ואומר שרק אדם שיברר את האמונה הוא יכול להגיע לדרגת ייחוד הגמור של מעמד ישראל בעולם, מוסיף עוד הרש"ר ואומר חקירה זו נקראת ידיעה לא אמונה, אמונה מבוססת על סיפור שאתה מאמין בו, חקר ה' מבוסס על ידיעה (בשונה מדעת אחרים), ולכך מובן איפה הציווי האדיר של לחקור את ידיעת ה' מתוך העולם הקיים ולא מתוך סיפורים היסטוריים בלבד שהם ללא ספק האמונה שלנו.

(לה) את הראת לדעת. ה' לא נודע לך בכח אמונה אלא בכח ידיעה; וידיעתך איננה מבוססת על סיפור, אף אין היא מסקנה של השכל המבין דבר מתוך דבר, אלא ידיעת ה' שלך מבוססת על הוודאות של מה ש"אתה הראית": מה שכלל כל העם ראה בחושים בראייה עצמית ישירה ובו – זמנית. "אתה הראת לדעת": די היה במה שראית בעיניך כדי לדעת כי ה' הוא האלהים: שה' שנתגלה לך בשם זה, הוא האלהים האמיתי היחיד, ששאר בני אדם מבקשים אותו ומאמינים בו בצורות כה רבות של הבל ומעשה תעתועים. אין עוד מלבדו דבר שיש לו הווייה ומציאות עצמאית; הוא ההווה הנמצא היחיד, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו (השווה לשון הרמב"ם, הל' יסודי התורה פ"א ה"א).

"הפחד בלהאמין"

האם יש פחד בלב אדם להאמין או לדעת את ה' ? לכאורה ההפך, אדם חוקר ורוצה לדעת, להגיד שיש פחד להגיע למסקנה זה יראה קטנות או לא מקצועי, אבל חז"ל מגלים לנו פעמים רבות שאדם שבורח מהאמונה זה אדם שמפחד מקיום תורה ומצוות, ופעמים רבות המניע הוא הרצון לחופש מהתורה, והטיב להגדיר זאת הספורנו גם בפסוקים אלו: ושמרת את חקיו. וכשתדעהו תשמור את חקיו בלי ספק. ידיעת ה' יתברך ומציאותו תוביל אותנו למחייב לשמירת חוקיו, ויצר לב האדם לא יתן לו להגיע לאמונה זו, או בסגנון הדברים שאמרנו עד כה: התורה שלנו אמיצה לחשוף את עצמה וקראת לך – לכל אדם בעולם- לחקור אותה, אבל אתה לא כל כך אמיץ…. אתה מעדיף לא כל כך להתעסק בסוגיה זו שאולי תוצאותיה יחייבו אותך וישנו לך את החיים!

ואם נקפוץ שניה להרש"ר הירש בחזרה כדרכו הוא נותן לנו את יסוד זה במילותיו ואפילו עם טייפ מעשי: (מ) ושמרת את – חקיו וגו'. אולם זו תהיה התוצאה היחידה של ידיעתך את ה': בעולם זה, שהוא מלא כבוד ה' ורצון ה' שולט בכולו וכל יצוריו עובדים לרצונו, בעולם זה תכיר רק משימה אחת: לשמור בנאמנות את החוקים ואת המצוות ש"הגביל" בהם את רצונותיך ונתן להם "תפקיד"; שכן רק בדרך זו ייטב לך ולבניך אחריך; ולמען תאריך: רק בכך תלוי משך שהותך בארץ; כי ה' נתן לך את הארץ לכל הזמנים ולנצח נצחים היא תהיה ארץ ייעודך, אולם תוכל להחזיק בה רק בזמן שתהיה נאמן לייעודך.

התורה והמצוות תפקידם להגביל את הרצונות, ולתת להם תפקיד בחיים, האמונה בה' פוגעת בלב האדם הרוצה להיות חופשי וללכת אחר תאוותיו הבהמיות, ההכרה בבורא ובתורתו מכניסים לנו אלמנטים ויציקת תוכן לכל חיינו, ולכך ברור מדוע היצר נלחם בכל כוחו בנשואים אלו בכל כוחו.

ואסיים חלק זה בדבריו המופלאים והעמוקים של הרב אברהם ישעיהו קרליץ | חזון איש | אמונה ובטחון חלק א' שכל מילה בו פנינה הראויה לעיון וללימוד אך הדגש הוא על ה11 מילותיו הראשונים,

אם האדם הוא בעל נפש, ושעתו שעת השקט, חופשי מרעבון תאווני, ועינו מרהיבה ממחזה שמים לרום, והארץ לעומק, הוא נרגש ונדהם, כי העולם נדמה לפניו כחידה סתומה, כמוסה ונפלאה, והחידה הזו מלפפת את לבבו ומוחו, והוא כמתעלף, לא נשאר בו רוח חיים… כי מה לו ולחיים, אם החיים הנעימים האלו נעלמים ממנו תכלית ההעלם, ונפשו סחרחרה ואבלה וכמהה להבין סודה ולדעת שרשה והשערים ננעלו.

נחזור לשאלתך ונענה לפי כל פיסקה:

האם אדם שמנסה לחקור ולברר את אמיתות התורה ומציאות השם- אמרנו אדם חייב לחקור את אמיתות התורה וקיום העולם, מציאות השם הוא נושא יותר מורכב שניתן להבין למה לא ניתן להבין אותו

(ואין לו תמיד את הכלים לבדוק את הנושא כמו שצריך) אח יקר למה שמת את החלק העיקרי של שאלתך בסוגריים עגולות, זוהי הכותרת לשאלתך אין מקומה להיחבא בסוגריים, לרוב האנשים בעולם אין את הכלים לבד לבדוק נושאים אלו, ובגלל שכפי שאמרנו לא רק שזו ממש מצווה אלא יסודות הדעת והדת חובה עלינו ללכת לחקור לשאול ולבקש, האם חלילה בנושא בריאותי לא תלך לבקש את דעת הטוב שבטוב, אז איך זה שבנושא עיקר החיים לא תלך לחקור בטוב ביותר "כמו שצריך"

והוא לא הצליח לקבל תשובות שמתיישבות במוחו כראוי– אם הוא לא חקר במקומות הנכונים ולא יצא למסע עוצמתי של חקירה ודרישה כשל אדם הנאבק על נשמותיו האחרונות, מסע שכולל חוסר מנוחה, חקירה ודרישה, כבמלחמה ממש, שלא יצפה שיסודות האמונה יתיישבו במוחו באופן אוטומטי,

והוא לא ממש מצליח לשכנע את עצמו בדת היהודית אם נקודת המוצא של מסע חיפוש האמונה הוא לשכנע את עצמו בדת היהודית.. הוא בבעיה! אך אם הוא מגיע ממקום ניטרלי נקי וטהור לבדוק את הדת היהודית הוא לא יצטרך "לשכנע את עצמו" אלא התשובות ישכנעו אותו! (שאלה לעיון מדוע צריך לשכנע את עצמו יש לו פחד ממשהו?)

ולכן הוא לא חוזר בתשובה/עוזב את הדת האם הוא יענש על זה שלא קיים את המצוות?? שונה הדבר מאדם שמכיר את התורה והמצוות ויודע שיש לו חובה לבדוק את כל הדברים האמורים פה, לאדם שאיננו שומר תורה ומצוות כפי שמגדירים חז"ל: תינוק שנשבה! על תינוק שנשבה אין טענות, אבל אדם שעזב את הדת והכיר את התורה והמצוות ללא ספק המניע שלו היה הרצון להיות חופשי ולא מחוייב כדברי הרש"ר הירש שהתורה והמצוות תפקידם להגביל את הרצונות, ולתת להם תפקיד בחיים, האמונה בה' פוגעת בלב האדם הרוצה להיות חופשי וללכת אחר תאוותיו הבהמיות, ההכרה בבורא ובתורתו מכניסים לנו אלמנטים ויציקת תוכן לכל חיינו, ולכך ברור מדוע היצר נלחם בכל כוחו בנשואים אלו בכל כוחו .

הרי מבחינתו הדברים לא נראו נכונים וזה מה שהוא הבין בשיכלו… איך אפשר לבוא בטענות לאדם כזה? הטענה היא שהוא לא חקר מספיק, הטענה היא שמשהו בעולם השני קרץ לו, וסביב זה הוא יצר שאלות, הטענה היא שהוא לא אמיץ מספיק כמו שהתורה אמיצה וקוראת לך לחקור אודותיה ביסודיות, על זה הטענה! שאתה לא יוצא למסע חיפוש, מסע של בירור יסודות האמונה החשופים והידועים, על זה שאתה לא כנה כמו שהתורה כנה איתך!

(ולצערינו יש כאלה היום ולא מעט לדעתי)- שוב החבאת בסוגריים את הכותרת השניה והחשובה של שאלתך… ידידי היקר הבעיה שלנו זה שאנחנו חושבים שהעולם הומצא שלשום, הגלגל הוא ישן מאוד, וכאלו ששאלו שאלות (במקרה הטוב) או טענו שאינם מאמינים בלי לשאול (במקרה הפחות טוב) והמסקנה שלהם הייתה שאינם מאמינים זה כבר מדור הפלגה, ומדורו של אברהם אבינו, ולאורך ההיסטוריה כולה, אין חדש תחת השמש, רק שבדורנו דור האינסטנט שכל דבר עושים גוגל ורוצים להבין הכל כאן ומיד וברגע אחד מקבלים החלטות מטורפות, התחושה היא שהמצאנו את הגלגל, אך לאמיתו של דבר מציאות של מצהירים שאינם מאמינים היא תופעה עתיקת יומין ולא בכדי הדיבר הראשון בלוחות הברית התייחדו לאנכי ה' אלוקיך!

לסיכום: לצערנו ברוב הציבור לא משקיעים מספיק זמן ביסודות אלו שהם עיקרי החיים יותר מכל דבר אחר, צא למסע אמונה אמיתי כזה המוגדר: "אם האדם הוא בעל נפש, ושעתו שעת השקט, חופשי מרעבון תאווני" צא למסע ללא רעבון של תאווה, מסע אל חקר האמת, חקור ודרוש אל תפחד, דע את מי לשאול, אל תתן לעצמך להאמין לתירוצי סרק, אך תחקור עוד ועוד! אלתצא למסע לבד, צא עם מדריך טיולים מנוסה, ותן לדעת ולדת לשכנע אותך ואל תנסה לשכנע את עצמך!

אני ממליץ לך בחום ללמוד בעיון בעת המסע את הספרים הבאים:

לדעת להאמין – הרב יחזקאל סופר

אמונה ברורה- ראובן פיירמן

לא בשמים היא- הרב אהרון לוי

בהצלחה רבה!

אברהם ב.

שתפו בפייסבוק, באימייל או הדפיסו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב print

גם לך יש שאלה מציקה?

הגיע הזמן שיקשיבו לך!

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"אקשיבה שלום, איך אפשר לקבל עדכונים ותשובות נוספות?"

תשובה: בכל דרך שרק תרצו!

באימייל? הזינו את כתובת המייל שלכם!
בוואצאפ? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בפייסבוק? לחצו על לייק לדף!
דילוג לתוכן