התפרסם בתאריך:

14/09/2021

להאמין בגלל הרוגע הנפשי שזה נותן לי

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה .
שמי מנדי . ראשית תודה על כל המיזם הקדוש הזה, תזכו למצוות.
ידוע שכל מה שקורה איתנו ובעולם בכלל הוא לטובה ועל הכל יש השגחה ( מה שנקרא "השגחה פרטית")
כלומר כל מה שהיה , כל החלטה וכל מעשה שהוא בגדר העבר הוא בהשגחה פרטית והוא רצון ה ' והוא לטובה .
ומה שוא בהווה ובעתיד הוא ביכולת הבחירה שלנו ושם יש לנו בחירה חופשית וגם הוא לטובה .
אבל ופה יש אבל גדול , יש תנאי שבשבילו אפשר להגיד שהכל לטובה והכל מהקב"ה וזה שעשינו ה"שתדלות",
כלומר עשינו מאמץ סביר בגשמיות בכדי לפתור את הבעיה או לעזור לעצמנו וכו כל מקרה לגופו ..
ופה אני נתקע, מפני שאני מתקשה להגיד ולהחליט על המקרים והבעיות שקורות לי ביום יום שעשיתי כל מה שאני יכול או שעשיתי השתדלות.
ואני מרגיש שלכן אני מתקשה ביום יום לחיות יותר באמונה ושהכל לטובה.

שנית : אני חושב שזה שאני מתעניין באמונה וביטחון בה' מפני התועלת הגשמית שבדבר וזה רוגע ושלווה נפשית .
האם זה בסדר ? האם אני צריך להגיד לעצמי שאני עושה זאת מפני סיבה רוחנית יותר ?
ואם העשה זאת מסיבה רוחנית, זה יכול לעזור גם בגשמיות מפני שאני עושה זאת מסיבה רוחנית ולא מפני רוגע נפשי ואז אני לא מחפש את הרוגע והוא מגיע לבד ולאט לאט .
( אני חסיד חב"ד)

תודה רבה .

תשובה:

למנדי היקר.

בשאלתך אתה קושר בין שני הנושאים שהזכרת, מהי ההשתדלות הנכונה בכל נושא שמתעורר, ומה שבפועל קרה בסוף, ואתה מבין שאם לא 'קלעת' להשתדלות המתאימה כנראה שיצאת מכלל ההשגחה, ומה שקרה לך אינו בהכרח לטובה. בנוסף, קישרת לזה גם את הבחירה החופשית, שגם היא תלויה בהשתדלות שעשית.

אומר לך את האמת, הנושא הזה קצת עמום, ואני מרשה לעצמי לבחון מחדש גם דברים שהצגת כידועים ופשוטים.

האם הכל לטובה? האם כל מה שקורה לנו הוא בהשגחה ממרומים? ומה בכלל הפירוש שהכל מושגח? האם זו סיבה שדברים רעים לא יקרו? הלא הם קורים כל הזמן! האם תמיד הבחירה שלנו נכונה? האם אף פעם לא טעינו? ואם טעינו, האם העולם מוכן להכיל את הטעות שלנו ולהמשיך הלאה, או שזה יגרום "תקלה במערכת", אולי נחזור לתהו ובהו.

כל אלו שאלות קשות מאוד, ואני לא יכול לתת לך יותר מאשר כיוון מחשבה.

לשם כך אני אשתמש באירוע הרצח הראשון בהיסטוריה.

התורה מתארת שקין קם על אחיו הבל ורצח אותו. האם זה טוב? פשוט שלא. האם זה היה ממרומים? ודאי שלא, קין נענש על כך. האם הבל היה מושגח באותה שעה? לא יודע, אולי לא, אחרת, איך הוא נרצח? אבל אם כן, למה הקב"ה הסיר ממנו את ההשגחה?

אז איך יתכן שקרה דבר כל כך רע, שאינו ממרומים ובלי השגחה?

לכן אני חושב שבודאי שהבל היה תחת השגחה באותה שעה, ולא רק הוא, אלא גם קין ואדם וחוה וכל העולם היו מושגחים באותה שעה, רק לא באותו אופן של השגחה.

ואני אסביר.

מה היה קורה אם קין היה רואה את מה שקרה ונבהל והולך והורג גם את אביו ואימו, ולבסוף מתאבד, וכך היה המין האנושי כלה סמוך מאוד לבריאת העולם. האם זה יתכן? האם היה משהו שיכול היה למנוע את זה? לדעתי כאן נכנסת ההשגחה, ואומרת שהעולם אינו מופקר גם בשעה של אסון, כי קין היה בנסיון האם לרחם על הבל או להתאכזר אליו, והוא כידוע בחר באפשרות השניה. אבל הוא כלל לא היה בנסיון להתאכזר להורים שלו, זה כלל לא היה אפשרות בשבילו, ולכן העולם כולו היה מושגח ובטוח שלא להנזק מקין, רק הבל היה בסכנה, וזוהי בדיוק ההשגחה שהיתה עליו, להיות מוטל לרחמי אחיו. ואם קין היה מתגבר, היה הבל ניצל וזו היתה תכליתו, וכעת שהוא נהרג, יש תכלית אחרת לעולם.

המעשה של קין בודאי היה נורא באותה שעה, אבל האם הבחירה שלו הביאה את העולם למצב שהוא לא היה ערוך לו? לא, שהרי אדם וחוה הולידו את שת וממנו יצא כל העולם, וזרעו של קין נכרת לבסוף במבול.

אם כן, מה ראינו כאן? ראינו השגחה שלא מחייבת בחירה טובה, וראינו בחירה רעה שלא מחייבת חורבן, וראינו השגחה חלקית לאדם אחד ובאותו מעשה השגחה מוחלטת לאדם אחר.

עד כה לא דיברנו על השתדלות, אבל כבר ראינו שהאחריות שלי על התוצאה איננה רחבה כמו שאתה חושש, אלא האחריות שלי לבחור נכון ולהביא טוב לעולם היא מצומצמת במידה מסויימת, וממילא גם היכולת שלי לגרום נזק היא מצומצמת, כי חלק גדול מהפאזל של המציאות אינו בשליטתי.

וזה דבר ברור, משום שאם כל השתלשלות האירועים שקבע הבורא תלויה דוקא בכך שכל הנוגעים בדבר יבחרו נכון, ולא רק פעם אחת, אלא כל תקופת ההתרחשות, סביר להניח ששום דבר שנקבע בשמים לא היה יוצא לפועל, כי בפירוש, לא כולם בוחרים נכון. רק כנראה הקב"ה נותן לנו את הניסיון אבל משאיר אצלו את הפיקוח על מהלך העניינים, ולכל היותר מי שבחר לא נכון מאריך את הדרך שבה ישתלשלו העניינים עד שרצון הבורא יגיע למימושו בעולם.

וכעת זה כבר יותר קל. ולכן אומר במענה לשאלתך, שאצל כל אדם יש חובת השתדלות אחרת, כל אחד לפי מעלתו ודרגתו, והכלל הוא להתבונן באנשים כמוך, ולשער מה הם היו עושים, זוהי ההשתדלות שלך. כי יש צדיקים שדי להם בהשתדלות קטנה כדי להיות בטוחים בישועת ה', ואם יעשו יותר מזה- זה יחשב להם לחסרון בבטחון (כמו יוסף הצדיק שביקש משר המשקים שיזכיר אותו לפני פרעה ונענש), ויש אנשים שאם ישדלו כמו הצדיקים יחשב להם חסרון בהשתדלות. אז איך נדע? נתבונן באנשים בערך שלנו, או לחילופין נראה איזו פעולת השתדלות מרגיעה אותנו, מה שהטבע שלנו מכוון אותנו לעשות, בלי יותר מידי חקירה ודרישה, זו היא ההשתדלות שלנו.

כמו שכתב בעל חובת הלבבות (שער הביטחון פרק ד):

ראוי לו להתעסק בסיבות (כלומר הוא צריך לנהוג בהשתדלות שמתאימה לתוצאה שהוא רוצה), ואל ירפה מחזר עליהם, כשהם ראויות למדותיו ולגופו ולאמונתו ולעולמו, כאשר קדמתי, ויבטח עם זה על אלהיו, שלא יעזבהו ולא ירפהו ולא יתעלם ממנו.

ולגבי שאלתך השניה, הקב"ה מצוה אותנו לבטוח בו, וזה מה שהוא רוצה, שיהיה לנו רוגע נפשי, זו בדיוק המטרה. ויש לזה סיבה חזקה. תחשוב על בן של מלך גדול, או נשיא מעצמה. איך יגיבו אנשים אם הבן יחיה בפחדים, מה יהיה איתי? מאיפה יהיה לי כסף? אולי יגנבו ממני? אולי יהרגו אותי?

מי שישמע אותו מדבר כך יחשוב אחד משני דברים, או שהוא לא מכיר בערכו של אבא שלו, או שאבא שלו באמת לא כזה כל יכול. כך שבחששות שלו הוא בעצם פוגם בכבוד אביו.

זהו ענין הבטחון, הקב"ה רוצה שנחיה חיים רגועים מכח הבטחון שלנו בו, כי זהו הביטוי הבסיסי להכרה שלנו בעוצמת הכל יכול שלו.

אני מקוה שמצאנו נתיב רגוע בתוך סבך מאורעות החיים.

בהצלחה

נועם ש

שתפו בפייסבוק, באימייל או הדפיסו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב print

גם לך יש שאלה מציקה?

הגיע הזמן שיקשיבו לך!

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"אקשיבה שלום, איך אפשר לקבל עדכונים ותשובות נוספות?"

תשובה: בכל דרך שרק תרצו!

באימייל? הזינו את כתובת המייל שלכם!
בוואצאפ? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם? לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בפייסבוק? לחצו על לייק לדף!
פופאפ צ'אט
דילוג לתוכן