The Butterfly Button
הניסיונות שלי גורמים לי לחפש הוכחה שכלית

שאלה מקטגוריה:

שלום,
אני רווקה בת 28, חרדית ליטאית
רציתי לדעת האם ישנה אפשרות להיווכח באמיתות התורה באופן רציונלי.

חיפשתי פה באתר (ולא רק) על הנושא, וראיתי תשובות המבוססות על כך שהאמונה היא אמנות, רגש מבט וכו
נדמה לי שהבנתי את העקרון, שהוא אמנם יפה ונכון, אך לא יכול לעמוד מול השאלה “למה אני מוכרחה?”

אני שואלת בצורה הזאת לא מתוך חוסר הכרה ביופי היהדות, או בנכונות צורת החיים או כל ערך אחר,
אלא פשוט לענות לעצמי במקומות שכל שאר התשובות לא מספקות אותם…

כלומר – כשהחיים זורמים, אולי אפשר להסתפק ברגש,
אבל כיוון שאני נאלצת “להקריב” אני רוצה לדעת שאני מוסרת נפש על מציאות אמיתית.

דוגמאות:
אני לא יכולה לצאת עם בנים,
לא יכולה להתפרנס מתחומים שמאד מושכים אותי (אומנויות במה למשל)
לא יכולה לאכול בכל מקום ועם כל חברה,
לא יכולה להתלבש איך שאני רוצה,
ובעיקר – קשה לי מאד למצוא את הזיווג בצורה החרדית.

כשאני עומדת בנסיון מורכב, למשל – צמא מטורף לצרכים בסיסיים (כל ההבטים הרגשיים, נפשיים, ופיזיים הכלולים בנישואים),
אני מרגישה צורך לידיעה ודאית, שעליה אוכל לבסס ולהגביר את הרגש והאמונה שזה לטובה וכו’.
אבל אם אין את הבסיס השכלי, אז הכל מתערער, כי אולי הכל הבלים…

יכולות להיות הרבה תשובות –
אם למשל אדע להעריך את הצניעות, לא ארגיש “הקרבה” לתת בשבילה,
או כשארגיש את הקשר והברית עם אלוקים אז.. ועוד, כיד הדמיון הטובה,
אבל כל התשובות יכולות לעזור רק כשהבסיס ברור – ללא סימן השאלה המערער את כל המגדל –
מי אמר בכלל שזה נכון?

מאמינה שכלית שיש אלוקים, מסכימה שכנראה הוא טוב, נראה שיש תכלית.. כל זה עדיין לא מכריח את אמת היהדות.

תודה על האפשרות לשאול! תבורכו…

תשובה:

שואלת יקרה מאוד,

קוראת את שאלתך שוב ושוב, ולא שבעה מהעומק, הכנות והמודעות העצמית שעולה ממנה.

את מתארת מצב מורכב של רווקות המעמידה מעצם היותה קשיים ואתגרים רבים, או בשמם התורני – “נסיונות”. זהו באמת אחד המצבים הקשים והמאתגרים ביותר. הרצון והכמיהה לקשר אמיתי, לאהבה ולהקמת משפחה גדולים ומוחשיים, ולעומתם הפיתויים והאפשרויות “בחוץ” נראים קורצים ומפתים מאי פעם. ומול זה עומדת השאלה כפי שהצבת אותה בצורה הישירה והכנה ביותר – “למה???” למה שאקריב כל כך הרבה? מי אמר שזו אמת?

הייתי רוצה, לפני השאלה לגבי היהדות, אליה אתייחס כמובן בהמשך, לשאול אותך שאלה אחרת.

האם באמת היית רוצה לחיות חיים אחרים? האם היית רוצה חיים חפים ממגבלות ואיסורים, המאפשרים לך לעשות כל מה שאת רוצה?

תחשבי על המילה “הגבלה” אשר שורשה “גבול”, תיחום.

האם היית רוצה לחיות בבית ללא קירות? הגבולות הן אלו המגדירים את הפנים. נותנים לו את האפשרות להתקיים. ואני רוצה שתחשבי איזה סוג של זוגיות וחיי נישואין היית רוצה לעצמך. האם אלו חסרי הגבולות והרסן?

מעבר להכרה השכלית באמת היהדות, אני חושבת שכדאי לך לשבת עם עצמך ברגעי שקט, לקרא ולהבין ממה נובעות כל ההגבלות של היהדות, ומה המטרה שלהן בתחום זה של בניית בית. מהו בית יהודי, ומה התוכן היקר עליו התורה מגינה כל כך, על ידי הגבלות אלו.

את יודעת, ככל שקירות הכספת עבים יותר, כך אנו מבינים שערך התכולה גבוה יותר. היהדות מתייחסת לבית יהודי כאל הדבר החשוב ביותר. בו שורה השכינה, שם מגלים אנשים ונשים את כוחותיהם, חולשותיהם, את עצמם. את עבודתם הפנימית ועבודת ה’ שלהם. שם מגדלים את הדור הבא שיחזיק את העולם ויביא אותו לתיקונו השלם.

זוגיות בבית כזה צריכה להיות כמה שיותר קרוב למושלמת. חפה משקרים ובגידות, כאשר בני הזוג אוהבים אחד את השני ברמה הגבוהה ביותר. ההגבלות החלות על בני זוג טרם חתונתם באות בעצם לשמור עליהם טהורים ושמורים עד הרגע הנכון.

נכון, קשה להגיד את זה כשההווה קשה כל כך והעתיד כלל לא ברור. אולי לכן חיפשת את העוגן השכלי ביהדות. ולכן אני רוצה לומר לך למה אני מתפעלת כל כך משאלתך.

אני מתפעלת ממנה כיוון שאנשים רבים במצב דומה לשלך כבר לא שואלים את השאלה. אולי באופן חיצוני כן, אך נקודת המוצא שלהם היא הרצון לפרוק את עול התורה כדי להתיר לעצמם את התאוות, והשאלות נשאלות בלי רצון לשמוע ובאופן מתריס.

והנה את באה, ממקום טהור כל כך ושואלת בענווה ובחן. את רוצה להאמין, ומחפשת את העוגן השכלי שיתן לך את הכח בזמנים קשים.

כתבת “אני מאמינה שכלית שיש אלוקים”. האם האמונה בבורא עולם היא כן שכלית אצלך? כדאי שתשבי עם עצמך ותנסי להבין איפה בעצם הנקודה שלא ברורה לך. האם את רוצה הוכחות על קיום אלוקים? תורה מן השמיים? אמיתות התורה שבעל פה? על כל אחת משאלות אלו יש תשובות, הרצאות, ספרים, ועושר גדול של מקורות.

ואני רוצה לענות לך דווקא על השאלה שלא שאלת.

האם יש מקום ביהדות לחקירה שכלית? על מה בעצם מתבססת האמונה היהודית? על השכל או על הרגש?

הרב משה שפירא זצ”ל בהקדמה לספרו “רעה אמונה” מסביר לנו את מקומם של עיקרי האמונה.

הוא מסביר כי הקב”ה ברא את האדם בשלוש קומות – שלושה רבדים. מערכת הדעת בה נמצאת ההבנה וההכרה ושם הנשמה, מערכת הרצונות בה נמצאים האהבה והשנאה, ההערכה, ובעצם הכח המניע של כל פעולה, והרובד התחתון הוא כוחות המעשה, שם הנפש.

הוא מסביר כי כל פעולה שאדם פועל, נגרמת על ידי השכל והרצון – הנשמה והרוח, ומשם אל הנפש – כך מגיע לידי ביצוע בעולם המעשה. הגוף לא פועל שום פעולה לא ע”י השכל בלבד, ולא ע”י הרגש בלבד.

בהמשך דבריו הוא מסביר כי י”ג עיקרים של אמונה, מקומם במערכת הדעת. אדם צריך לברר בשכלו את האמת, את י”ג עיקרים אלו, ואחרי שהם מובנים ומאומתים אצלו יש להשית עליהם את האמונה. המח הוא המקום היחיד היכול לברר את האמת והשקר, ושם מתבררים נושאים אלו. רק אחרי שמתבררים העיקרים ומובנים בשכל, יש מקום לאמונה, ולפעולות הנדרשות מאיתנו בעקבותיה.

אני כותבת פה בקיצור נמרץ (ואכזרי למדי) הקדמה ארוכה ומפורטת, ומי אני שאומר, יפהפיה.

אני כותבת לך את זה כדי שתראי ותביני שהיהדות עצמה שולחת אותנו לבירור שכלי. “וידעת היום והשבות אל לבבך” מדבר בדיוק על זה. על הלב שמקבל את כוחו מהידיעה השכלית. כמו שהבנת וכתבת בכישרון – אי אפשר לצוות עלינו לוותר על כך הרבה, להתמסר ולהקריב, בלי שיש ידיעה ברורה שהמטרה היא נכונה.

ומי ששולח אחרים לבדוק אותו ולהאמין בו לאחר ידיעה וחקירה – כנראה יודע שיש לו תשובות…

תחשבי לרגע על כל אותם יהודים שמסרו את נפשם לאורך הדורות, על נסיונות קשים מנשוא שעבר עמנו לאורך השנים. יהודים אלו מסרו את נפשם על אמת מאוד גדולה שהם הבינו והאמינו בה.

אז לשאלתך – כן. אפשר ואף רצוי מאוד שתמפי לעצמך את הקשיים, תמקדי את השאלות שלך באמונה. תעברי על שלושה עשר העיקרים, ותראי מי מהם קשה לך, וכן הלאה.

ברגע שהשאלות הספציפיות יהיו ברורות לך, תוכלי למצוא תשובות במגוון ערוצים. אם תרצי לשתף אותי בשאלות המרכזיות, אנסה להפנות אותך לספרים מתאימים, הרצאות בעניין וכן הלאה.

מקריאת שאלתך, והצוהר אותו פתחת לעולמך, אני בטוחה שתיהני מאוד מהמסע הזה של המחשבה, בירור האמת והעמקת האמונה.

שלך,

תרצה

tirzadar@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...
לא מצליחה להרגיש ביטחון כמו שאני רוצה להרגיש
תודה רבה על האפשרות לכתוב מהלב. התשובות מעמיקות ומכבדות וניכרת מחשבה והשקעת זמן רב בכתיבתן. לשאלתי, מאז ומתמיד האמנתי בהשם. לפני 5 שנים חליתי והתחלתי לקרוא ברכות השחר. מפרוץ המלחמה התחלתי בהתקרבות משמעותית שכוללת שמירת שבת מלאה, תפילות שחרית ושמע שעל המיטה, כיסוי ראש ובגדים צנועים, הקפדה על שעות הפרדה...
האם ביטוח חיים סותר אמונה?
אני סוכנת ביטוח במקצועי. רואה יום יום מקרי ביטוח לצערי, ואנשים שמקבלים מחלות לא עלינו, מתוקף התפקיד שלי אני מפיקה ביטוחי בריאות וחיים לאנשים שמעוניינים. המשפחה שלי נגד ביטוחים, והבנתי שיש כאלה שחושבים שזה נוגד את האמונה, ושאם חס וחלילה אעשה ביטוח בריאות- אצטרך בהקדם להשתמש בו, ח”ו מעוניינת לשאול:...
מתי נזכה לקבל נבואה?
תודה רבה על התשובות שכבר עניתם לי. אתם פשוט מצילים את העולם, יישר כח! מתי נזכה לקבל נבואה? בתקופת בית המקדש כמעט כל אדם בישראל, גם הפשוט ביותר, זכה לקשר עם ה’. בחורבן פסקה הנבואה ולצערנו רוב העם התרגל למציאות הזאת, וכשאני מדברת על נבואה מסתכלים עלי כמישהי שחולמת חלומות...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן