The Butterfly Button
רוצה לרצות לעשות את רצון ה'

שאלה מקטגוריה:

שלום רב אני כל חיי יודע שיש בורא לעולם [ממשפחה חרדית] ואני רוצה לעשות את רצון ה” אבל עדין מרגיש עול תורה ומצוות אני יודע שהתורה אמת ושאין עוד מלבדו משתדל ללמוד תורה בכולל כל יום אני שמח בלימד כי יודע שזה בונה אותי ואני עושה רצון ה אבל בתוך תוכי לא הפסקתי לשאוף לדברים אסורים ,כולל מאכלות אסורת שבת כיפור הכל מכל כל פשוט לפרוק עול זה סוג של חלום שלי… אני כמובן יודע שאסור להגשים אותו אבל לא מצליח לוותר על השאיפה הזאת.
אני יודע שזה יצר הרע וכאלה ולכולם יש אבל אצלי זה מתבטא כבר מגיל 13 בערך הדרך להגשים את זה זה דרך האינטרנט אני בא הביתה ורואה דברים שאני יודע שבמציאות אסור לי להגשים וכו” רואה אוכלים מאכלות אסורות וסוג שמגשים את החלום שלי ,אני רוצה לעזוב את האינטרנט אבל כמו שאמרתי זה סוג של פורקן ,סוג של חלום שעדיין לא ויתרתי עליו רק שאני כביכול אנוס לבצע רצון בוראי אז שזה לא ממש ממשי אני מתיר לי את זה למרות שאני יודע שזה לא טוב..

איך אני יכול לגרום לעצמי להרגיש שהתורה היא כיפית היא חלום להגשים ולא לעשות אותה רק כי צריך כי ככה ציווה אותי השם אלא כי אני יודע ומרגיש שזה הכי טוב כמו גדולי ישראל

תשובה:

לאוהב ה’ היקר מאוד, שלום רב!

מה אומר ומה אדבר. התרגשתי לראות שיש יהודי שמגדיר את עצמו כאוהב ה’. והתרגשתי עוד יותר לראות את זה מבצבץ מכל שורה במכתב.

שים לב מה אתה עושה: אתה רוצה את כל ההנאות שבעולם. מה זה רוצה, רוצה מאוד מאוד. ולא עושה זאת, לא פורק עול. ולא מסתפק בזאת שאתה מקריב את הרצונות שלך יום יום ושעה שעה רק בגלל שהקב”ה אמר, אלא אתה גם רוצה להרגיש שהתורה היא הדבר הכי טוב ולקיים אותה מרצון!

מה הקב”ה אומר עליך? אין ספק שהוא אומר: “ראו בריה שבראתי בעולמי. לא אלמן ישראל, גם בשנות האלפיים פלוס יש אנשים שעומדים בגבורה בנסיונות יום יומיים, ועוד לא מסתפקים בזה אלא רוצים לתת לי גם את הלב”.

אתה מתאר שבעצם אתה סובל מקונפליקט: מצד אחד אתה יודע שהתורה היא אמת וזה מחייב לעשות מה שכתוב בה גם אם זה מאוד מגביל, כי אין מה לעשות, זו האמת. מצד שני אתה רוצה ליהנות מהחיים והתורה מפריעה לך, כל היום “אסור אסור אסור”. ממש “אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי”. מה עושים? זו באמת בעיה.

ננסה לחשוב מה הקב”ה אומר על הבעיה הזאת. הרי הוא זה שברא בך את הרצון ליהנות מהחיים ולא אף אחד אחר. הוא גם זה שנתן לך את התורה. הוא בעצם כביכול הכניס אותך לקונפליקט. מה הוא רוצה ממך?

לכאורה נראה שהוא רוצה שתדכא את הרצון ליהנות, כי הרצון הזה מתנגד לתורה שלו. אבל האמת היא שזה לא יתכן. בדיוק כמו שהתורה היא שלו כך הרצון שלך ליהנות הוא שלו. הוא הכניס לך את זה. הרצון ליהנות מהחיים ולא להיות מדוכא כל הזמן תחת פחד אזהרות ואיסורים הוא מובנה בעצם הנפש. ידועים לך דברי המסילת ישרים “האדם לא נברא אלא להתענג על ה'”. נפש האדם שואפת להנאה ולתענוג מעצם טבע בריאתה. האדם לא רוצה להיות תחת לחץ ודיכוי אלא רוצה להיות משוחרר ושמח. כך הקב”ה תיכנת אותו. ב”ראשית חכמה” שער האהבה סוף פ”ד כתוב כי האדם שאינו חושק בחשק אשה הוא כחמור ופחות ממנו. הרצון ליהנות הוא הכלי העוצמתי ביותר שבידינו להתקדם ולהתפתח.

אז מה הקב”ה כן רוצה?

ראשית כל אני שואל אותך: היכן כתוב בתורה שאסור ליהנות? כיום אפשר ליהנות מכל הנאות העולם מבלי לעבור על מצוה אחת. אתה יכול לאכול מה שאתה רוצה בהכשר, לנסוע לטיולים בכל העולם עם אוכל כשר (גם לנסוע לחו”ל מותר מעיקר הדין אם חוזרים אחר כך), מותר לעשות הכל. יש הרבה אנשים שחיים כך מבלי לעבור על עברה אחת.

מי אמר שהנאה מנוגדת לתורה? ממש לא. אולי זה דורש כסף, אבל אין קשר בין זה לבין מה שהתורה דורשת. בשביל ליהנות צריכים כסף גם אם אתה חילוני. ואל תאמר לי שאתה אברך ואסור לך לצאת לעבוד וממילא אין לך אפשרות ליהנות. כי מותר לצאת לעבוד בשביל להרויח כסף, ולא רק בשביל פרנסה אלא גם לצרכי הנאות. עיין היטב במו”ק פרק ואלו מגלחין בעמוד השני של הפרק.

אין סתירה בין הקיום הבסיסי של התורה לרצון ליהנות מהחיים. הקב”ה לא סגר אותנו בתוך חומות של אזהרות ואיסורים. חוץ מתרי”ג מצוות שאינן כה קשות לביצוע – אין הגבלות. גם חז”ל לא החמירו עלינו. תאכל טוב כמה שאתה רוצה, רק תיטול ידיים קודם.

אפילו ההנאה הגדולה ביותר, תאוות נשים, אינה מנוגדת לתורה. התורה בסך הכל מגבילה את היצר שלא ישתולל בחוסר מעצורים ובמנותק מהנפש, אלא שיבוא לידי ביטוי במקומות הנכונים, בבית. היסוד של היצר הזה הוא נפשי, רצון לאהוב ולהאהב, וכשעושים אותו בדרך זנות, ברמה של הנאה גופנית בעלמא, הוא מאבד את כל הטעם ומאבד מהאדם את כל שמחת החיים, כי בסך הכל האדם לא רוצה להתבהם. התורה מדריכה אותנו לעשות זאת בצורה הנכונה, בבית מתוך נאמנות ואהבה. אבל בבית – מותר לגמרי כמעט הכל.

אינני כותב לך דברים מליבי. כל מה שכתבתי עד כאן אלו דברים של המשך חכמה בראשית פרק ט’, וזה לשונו: “משפטי ה’ ודרכיו דרכי נועם, וכל נתיבותיה שלום, ולא עמסה על הישראלי מה שאין ביכולת הגוף לקבל. ומכל דבר האסור, לא מנעה התורה בסוגה ההיתר, כמו שאמרו פרק כל הבשר. ומשום זה לא מצאנו מצוה להתענות רק יום אחד בשנה, וקודם הזהירה וחייבה לאכול. וכן לא מנעה המשגל מכל בניה לבד ממשה רבינו, לפי שלא היה צריך לגודל מעלתו ולזהירות גופו. ויותר מזה, במלחמה, בעת הנצחון, לגודל החום והרחבת הלב, ידע א – ל דעות כי אז לא יתכן לעצור בעד הרוח בעת חשקו באשה יפת תואר, והתירה התורה יפת תואר אשת איש”. ובהמשך דבריו כותב: “ומדרך התורה לבלי לגדור הטבע, וכיוצא בזה אמרו דרכיה דרכי נועם'”.

התורה אינה ספר של דיכוי החיים אלא ספר הדרכה לחיים.

השאלה מתחילה רק בדרגות. יש ענין של פרישות, והוא תלוי בדרגות האדם. הרעיון של הפרישות הוא, שאדם מסוגל להזדכך לרמה רוחנית גבוהה שבה ההנאות שלו הינן יותר אציליות, והשאיפות שלו הן ליהנות משהו קצת מעבר להבטחות מוחמד למאמיניו. אם תרצה להגיע לשם בהחלט תוכל, אבל זו עבודה איטית וסבלנית של הרבה שנים. לאט לאט רוכשים הנאה אמיתית מלימוד, מתפילה, מעשיית חסד, מהקרבה עצמית למען מטרות נעלות, ואז מצליחים ליהנות מהחיים הנאה מזוככת הרבה יותר.

אבל לא זה האלף בית, ולא זו הדרגה המחויבת. הקב”ה לא שולל ממך את הרצון ליהנות מהחיים. בקוהלת כתוב: “שמח בחור בילדותך ויטיבך ליבך בימי בחורותיך והלך בדרכי ליבך ובמראה עיניך”. לך תיהנה! אף אחד לא אמר לך לא! אבל – “ודע כי על כל אלה יביאך האלוקים במשפט”. “משפט” אין פירושו עונש. אין עונש על דבר שמותר לעשותו, והפסוק הרי אמר שמותר. אז על מה ולמה עונש? “משפט” פירושו צדק ויושר. תיהנה, אבל תעשה זאת בצורה נכונה, מתוך אחריות ומחשבה על עצמך.

כתבת שאתה מסתכל באינטרנט לפצות את עצמך על החסר. אתה מבין לבד שזו שתית מים מלוחים. הסתכלות על פיצה לא משביעה אלא מגבירה את התיאבון, היא רק יוצרת תחושת אשליה כאילו “התחברת” קצת לפיצה, אבל באמת היא הרסנית.

כשאתה יושב ומסתכל במסך ויוצאות לך העיניים כשאתה רואה מה אחרים עושים, הקב”ה עומד לידך ואומר: “ילד שלי, אני כל כך אוהב אותך, למה אתה סובל? למה אתה הולך על הנאות דמה? אני אמרתי לך לא ליהנות?”

אם אתה רוצה ליהנות – תיהנה. לך למסעדות, למלונות, לאן שאתה רוצה. אם אתה מחפש הנאות בתחום האישות – אתה נשוי, מותר לך ואפילו מצוה. רק תעשה זאת מתוך אהבה וקשר נפשי ולא כבהמה. ואם אתה רוצה לעבוד על עצמך להיות איש קדוש – נפלא ביותר, אבל אולי לא זה הזמן.

זכור את דברי התורה: “ויצונו ה’ לעשות את כל החוקים האלה ליראה את אלוקינו לטוב לנו כל הימים לחיותנו כהיום הזה”.

הקב”ה לא עומד נגדך עם מקל ביד. הוא עומד מעליך עם יד על הכתף ומוכן ללוות אותך לכל מקום. רק תשמור על ההדרכות שלו, והן לא כאלה קשות.

בידך להגיע לדרגות גבוהות, של התמסרות מוחלטת לחיים של תורה ומצוות בלי צורך בדברים אחרים, אבל הבסיס של זה מתחיל בתנאי אחד – אם רק לא תדכא את עצמך. אדם מדוכא (לא מלשון דיכאון אלא מלשון דיכוי) הוא אדם נכה.

תקשיב לעצמך טוב, תחפש בשולחן ערוך מה מותר לעשות ותחפש בתוך עצמך מה אתה רוצה. תגלה שאין סתירה, ואולי אפילו תגלה שאתה רוצה קצת מעבר למינימום המחויב. הדרגות בוא תבואנה בהמשך, בעז”ה.

חזק ואמץ, ה’ איתך.

בהערכה רבה, יעקב

1880@okmail.co.il

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

התחתנתי, ועדיין הקב"ה רוצה עבודה כ"כ קשה?...
שלום. אני רוצה לשאול שאלה, אע”פ שבאתר יש תשובה דומה, זה לא סיפק אותי כ”כ. אני נשוי קצת יותר מחצי שנה. וב”ה לצערי הגדול, כל פעם שיש לי אפשרות, מחשב עם רימון הגנה גבוהה (אפילו שם! לא הכל חסום…), או ח”ו דברים יותר גרועים, אני נופל ונופל ונופל. אציין, אני...
בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
שאלות על קיום ה' ואמיתות התורה והבריאה
*יצא קצת ארוך, אשמח מאוד לתשובה בונה, לתשובות ועצות שיעזרו לי להמשיך את תהליך החקירה, הלמידה וההתחזקות באמונה. אני מתחזק מאוד בתקופה האחרונה. עם החיזוק גודל גם היצר הרע, האפיקורס שבתוכי, והשאלות על קיום השם, על אמיתות התורה ובריאת האדם. אני מוצא ויודע כל כך הרבה דברים בתורה הקדושה שאפשר...
לא מצליחה להרגיש ביטחון כמו שאני רוצה להרגיש
תודה רבה על האפשרות לכתוב מהלב. התשובות מעמיקות ומכבדות וניכרת מחשבה והשקעת זמן רב בכתיבתן. לשאלתי, מאז ומתמיד האמנתי בהשם. לפני 5 שנים חליתי והתחלתי לקרוא ברכות השחר. מפרוץ המלחמה התחלתי בהתקרבות משמעותית שכוללת שמירת שבת מלאה, תפילות שחרית ושמע שעל המיטה, כיסוי ראש ובגדים צנועים, הקפדה על שעות הפרדה...
מה המקום של אשמה ביחס לנפילות?
ראיתי הרבה פעמים בכל מיני ספרים שכשאדם נופל אז לפני הנפילה הוא צריך להילחם ולנסות וכן’ אבל אחרי הנפילה הוא צריך להאמין שזה משמיים ושאלתי איך זה מסתדר עם זה שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמים? וכל הבחירה הנתונה ביד האדם ואגב אשמח מאוד להתייעץ אם מישהו תורני בנושא הזה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן