The Butterfly Button
ההורים שלי לא מקבלים את החיזוק שלי

שאלה מקטגוריה:

שלום אקשיבה, אני חייבת עזרה, אני משתגעת!.
אני לא מזמן התחלתי בתהליך של חזרה בתשובה, חיזוק באמונה וכן האלה. חשוב לי לציין שאמא שלי באה מבית דתי ואבא שלי מרקע חרדי, בא מבית שומר ומקפיד על תורה ומצוות וזו הדרך שאני רוצה ללכת בה ולחיות אותה אבל כמובן שאמא שלי לא מקבלת את זה. לא משנה מה ההתקדמות שאני עושה היא אומרת ” נו באמת איזה שטויות, בטוח מישהו דיבר איתך ושטף לך את המוח, איזה שטויות.” ככה כל הזמן.
כשאני אומרת לה שאני לא שוחה במעורב, שומרת נגיעה, הולכת בצניעות או כל דבר אחר שקשור לדת ולמה שאני אוהבת ורוצה לעשות- היא מתחילה לריב איתי ונוצר ויכוח קולני .
היא אומרת שהיא לא רוצה שאהיה חרדית, חסידה, דוסית וכאלה וכאלה..
ואני אומרת לה שבזה אני מאמינה וזה מה שאני ואני לא מתכוונת לשנות את זה בשום מחיר שבעולם אבל היא?- רק מגיבה בזלזול ובעצבים.
היא בן אדם עם פתיל קצר וקשה לה מאוד לקבל דבר שהוא קצת אחר ממנה.
אני אוהבת אותה ומאוד משתדלת להקפיד על כיבוד הורים אבל אני באמת מתחרפנת מזה.אני לא יודעת מה אני אעשה בעתיד, כשאני אכיר בחור דוס ואקים בית דתי ויהיה לנו אורח חיים דתי? אז היא לא תקבל אותי? המשפחה שלה לא יקבלו אותנו?
בבקשה תעזרו לי איך להגיב? מה לעשות?

תשובה:

בחורה יקרה ואמיצה

לא פעם כשאני שומעת על בחורות שמתחילות איזשהו תהליך של חיזוק, התקרבות לתורה, לאמונה, קבלת עול מצוות- אני עומדת וכורעת לפניהן ברך (ממש כך!) לעזוב תפיסת עולם, חברה, דפוסי חיים. להיפרד ממה שהיה נראה כ”כ יקר וחשוב ומענג ולצעוד לקראת דרך חדשה שדורשת לא מעט- זוהי נחלתם של אמיצים ויחידי סגולה,

ואת שייכת לליגה הזו!

אך הינה מעבר לקשיים העצומים מחוץ (חברה רחוקה וקרובה) ומבית (התחבטויות אישיות, חרטות, ספקות, רגשות מעורבים) מתווסף הקושי מהמקום האוהב והבטוח שלנו, מתוך הבית פנימה- ואת סובלת מאוד.

את מתארת קשר משמעותי, קרוב ואוהב עם אמא ועם המשפחה בכלל שהולך ומתערער. חשוב לך כל כך שאמא תקבל אותך כמו שאת (תהליך כ”כ נכון ובריא) והינה פתאום מגיע הזלזול, הביקורת, הדחיה- בחכמתך את לא רוצה לשבור את מערכת היחסים הסבוכה הזו, חשוב לך לשמר אותה אך תוהה איך תעמדי בזה.

אני חיבת לומר לך, זהו צעד בוגר שלא מעט נופלים בו. המוכנות שלך לנסות לקחת אחריות על הקשר הזה, מעוררת התפעלות אבל דורשת הרבה מאוד כוחות נפש ועבודה על המידות.

האם מוכנה את לצאת איתי למסע קצר לתוך ליבם של הוריך?

אני מניחה שזה לא קל, קשה להצטרף למסע זה כשהם משדרים יחס מרוחק ומזלזל כלפיך. קשה לנסות להבין לליבו של מי שלא מוכן להבין ללבנו. אבל נראה לי שכדי להצליח במשימה העצומה שהצבת לעצמך: לכבד אותם, לשמור על קשר- נהיה חייבות לצאת לדרך…

באופן טבעי הורה רוצה מאוד לראות את הילד שלו ממשיך את דרכו. ממלא את השאיפות שלו, מציב לו יעדים תואמים להשקפת החיים שהוא מנחיל. בשבילו זו כעין הכרזה על נאמנות, הערכה. אישור להיותו הורה טוב ומחנך.

כשילד בוחר בדרך אחרת זה עלול להתפרש אצל ההורה כפגיעה, כביקורת, כקריאת תגר, כמרד. וממילא ליצור אצלו התנגדות וריחוק. (שימי לב, דווקא הרצון של ההורים להיות קרובים לילד מביא לא פעם התנהגות שגורמת לריחוק. דוקא המקום שרוצה לאהוב מביא לא פעם שדר של דחיה כעס וזלזול)

כאשר הילד בוחר בדרך העומדת בסתירה מוחלטת ל”אני מאמין” של ההורה הקושי יהיה גדול עוד יותר כי מעבר לפגיעה ולביקורת מצויה הדאגה (גם כאן ההורה הדואג יגיב לעיתים בכעס, בסנקציות באופן שישדר לילד מסר הפוך ממה שהיה רוצה לשדר)

וכשילד בוחר אני מאמין משלו וההורה עדין לא שלם עם האני מאמין של עצמו ויש בין האמונות הללו סתירה הקושי הוא עצום…

את יקרה לאמא שלך, יקרה אפילו מאוד, אבל הצעד שעשית מפחיד אותה. היא מפחדת להיפרד ממך (לא פחות מהמידה שאת מפחדת מהפרידה ממנה) הצעד שלך מתפרש אצלה כקריאת תגר על דרך החיים שלה, על האמהות שלה- והיא כ”כ רוצה הכרה והערכה מהבת שלה. יתכן גם שהיא דואגת, האם יהיה לבת שלי טוב?

התגובות שלה אימפולסיביות כמו שכינית זאת: “יש לה פתיל קצר” וממילא הן לא פעם אגרסיביות. המילים קשות אבל מתחת מצוי לב של אמא אוהבת, דואגת ורוצה קרבה ואישור על היותה אמא טובה.

נראה לי שאם תצליחי בתוך שטף המילים הקשות שנשמעות לעברך להקשיב למצוקה שאמא נמצאת בה, לקושי. לקלף את האמירות הללו ולראות שם את הרצון לקשר, לאהבה ולהערכה- יהיה לך כח להגיב אחרת, לא להגיב למילים אלא להגיב למה שאת שומעת מתוכם.

לפעמים חיבוק אחד אחרי גערה כזו, מחמאה כנה אחרי שפע של ביקורת יעשה עבודה נפלאה (לא קלה אך אחראית ובוגרת!)

הרשי לי להאיר עוד נקודה.

ציינת שלשני ההורים שלך יש רקע דתי /חרדי. אינני יודעת לשם מה צינת זאת, אבל ברשותך, אנסה להציג כמה מחשבות שעשויות לחלוף בראשך:

“דוקא ממכם אני מצפה להבנה ולקבלה, באתם משם, אתם אמורים להבין את השפה הזאת, זה לא זר לכם”

או “אתם שיניתם דרככם מדרך הוריכם למה לא תאפשרו לי לעשות תהליך זהה בכיוון הנגדי”

או בסגנון קצת שונה: “אתם דוגלים בעצמאות, בליברליות. מה קורה לכם פתאום כשהבת שלכם מחליטה לבחור אחרת”

או “לא מספיק שמנעתם ממני את כל הדברים היקרים והיפים שאני מגלה עכשיו. אתם עוד מנסים לשים לי רגל בדרכי?”

אני מניחה שלפחות אחד מהמשפטים מצליח לדבר אותך…

האמירות הללו הן אמירות אמיתיות. אבל אולי דוקא לכן הן כ”כ פוגעניות.

אינני יודעת מה גרם להורים שלך לצאת לדרך אחרת, אבל אולי דוקא משום כך החזרה שלך לאותה הדרך נחווית אצלם כפוגעת עוד יותר, מערערת את מה שהם ניסו לבנות. אולי מציפה את הביקורת שקבלו הם כשפרשו. דורכת על אותן יבלות כואבות של ימי הבחרות שלהם וממילא מעלה חוויות קשות ותגובות עוקצניות מזלזלות ומכאיבות.

למה אני מספרת לך את כל זה-

כדי שתוכלי להגיד לעצמך קשה להם, זה פוגע בהם. כשאני מספרת להם על התחזקות במשהו אצלם צפה הביקורת/ חוית העבר/ רגשות אשם. גם אם אני לא אומרת להם את מה שאני חושבת יתכן מאוד שהם מרגישים במסר הזה ומתיסרים בשל כך. הם אולי אומרים איננו רוצים בך, אבל מתחת למילים יש קריאה: תרצי בנו. אנו מצפים להכרה שלך, להערכה שלך.

נראה לי שהבנה כזו יכולה לתת לך אפשרות לשמוע את הדברים באוזן סלקטיבית, האומרת: המרירות הזו לא קשורה אלי, היא מופנית אלי ברובד החיצוני אך בעצם מביעה את התסכול/ המרירות/ האכזבה שלהם מעצמם.

אין טעם בלהביא אמיתוייות, אין טעם בויכוח, בלהיות צודק – זה לא הנושא יש טעם בלענות להם לשיח שלא נשמע בתגובות מעריכות, אוהבות.

אני מאמינה כי תגובות מסוג זה ירגיעו אותם, הם ירגישו שאת לא מאימת, שאת לא מזלזלת. וממילא הם יעברו מעמדה של התגוננות לעמדה של תמיכה וקירבה כי הרי אוהבים הם.

כמובן שיש לזכור שאין לנו כילדים תפקיד להחזיר את ההורים שלנו בתשובה אלא רק ששם שמים יתאהב על ידנו.

וכמו תמיד, שינוי הוא תהליך. לא מיד אנחנו רואים את התוצאות בשטח אבל גם טפטופים קטנים ועקביים מצמיחים פרחים גדולים ויפים.

בשולי הדברים, לעיתים יש לשקול, ועדיף עם איש חינוך בעל הבנה רחבה (ואני מקוה מאוד שיש לך לפחות אחד כזה לצידך בתהליך שאת עוברת) להתרחק לתקופה קצרה מהבית באופן פיזי. ולחזור אח”כ עם כוחות חדשים. חשוב מאוד שהריחוק יעשה ברגישות ובתבונה כדי שלא יגרום חלילה להעמקת הקרע.

מאחלת לך הצלחה בדרך שאולי ראשיתה קוצים אך סופה תהיה סוגה בשושנים

בהערכה עצומה

יעל

(iaelfed@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

דברתי רע על אבא שלי ואני לחוצה מזה מאד
אקדים ואודה לכם.ן על עבודת הקודש שאתם עושים… עצם העובדה שאני עכשיו בפחדים ותהיות- יש לי לאן לפנות- היא מרגשת ומוערכת מאוד… תודה! אז ככה. לפני בערך 3 שנים דיברתי עם דמות שהכרתי (שהיא גם פסיכולוגית..) על קשריי עם אבי. דיברתי איתה לא במסגרת טיפולית, אלא כי סתם ככה הכרנו...
אמא שלי יורדת עלי בלי סוף
אני בת 31. נשואה + 1. מאז ומתמיד יש לי בעיות עם אמא שלי מהילדות שעוד גרתי איתה תמיד היא הייתה יורדת עליי בלי סוף, לא יודעת להכיל אותי בכלום, אי אפשר היה לספר לה שום דבר מבלי לקבל צעקות ממנה, לא אהבה שחברות באות אליי בתור ילדה כדי שחס...
השקפת העולם שלי שונה מזו של ההורים שלי
אני בחור ישיבה לומד בישיבה קטנה ולא כל כך מוצא את עצמי גם מבחינה לימודית וגם מבחינת חיבור לערכים החינוכיים. אני מבין שאני עוד צעיר ושלא הכל ניראה תמיד נכון אבל בכל זאת אני שואף לדרך חיים שונה ויותר מאפשרת. אני גם רואה הרבה שוני ביני לבין ההורים שלי מבחינת...
קרועה בין בעלי לאבא שלי
אני בת 30 נשואה שמונה שנים ויש לנו 6 אוצרות שמיים מתוקים ברוך השם…אני מאוד אוהבת את בעלי ובעלי אוהב אותי יש לנו את כל הכלים ברוך השם לבניית זוגיות מאושרת. מאז שהתחתנתי אבי לא סובל את בעלי הוא מדבר עליו לא יפה ומתנהג גרוע. בהתחלה זה היה רק מולו...
לא יכולה להעריך את אבא שלי ונקרעת בתוכי
אני בחורה בת 18 שמרגישה קונפליקט מאד גדול גם בתוכי וגם ביני לבין הסמינר. אני מבינתי רוצה להיות הכי צדיקה שאפשר אבל מרגישה שזה מסבך אותי שאבא שלי הרבה יותר פתוח ממני בהשקפות שלו וזה גורם לי ממש לזלזל בו. הפערים ביננו הם בהרבה תחומים אבא שלי חושב שזה ממש...
האם הצניעות שלי יותר חשובה מכיבוד הורים?
אני באה ממשפחה חרדית מודרנית ++ בתקופה האחרונה אני משתדלת להתחזק בצניעות כמה שאני יכולה. ובעקבות זה ,אמא שלי (שמאוד נרתעת מכל הנושא של ההתחזקות ,היא מפחדת שאני אהפוך לקיצונית) מתווכחת איתי הרבה על ביגוד, ואני רואה שאני ממש מאכזבת אותה. וכשאני רואה את האכזבה והעצב אני שואלת את עצמי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן