The Butterfly Button
מתוסכלת מהשימוש שלי באינטרנט

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה,
אני בחורה בת 18 מתחזקת ב”ה, בביה”ס חרדי.
אולם כמו שציינתי אני בחורה מתחזקת, (סוג של בעלת תשובה רק מבית מסורתי-דתי) ובבית הוריי היקרים יש איטרנט פרוץ, פלאפונים לא כשרים וטלויזיה.
ברוב הזמן אני נמצאת לבדי בבית עם המכשורים למיניהם.. כיוון שהוריי עובדים ואחיי נשואים ב”ה.
כך שהניסיון גדל שבעתיים, כי לצערי נכשלתי בעבר במראות אסורים, ויש בי פחד להישאר לבד מול האיטרנט וח”ו להכשל ולמעוד…
חוץ מזה המקום הנקי שאני יכולה להמצא בביתי זה החדר שלי, שהוא סוג של “מקלט”, אבל לא קל לי להיות בו ברוב הזמן כי מחשב זה סוג של פורקן ובילוי בשוטטות רחבי האינטרנט במקומות כשרים כמובן.
בקיצור, אני מרגישה “חרדית” והשימוש באינטרנט ממש לא מתאים לרמה הרוחנית שלי ולמרות שהחיים החרדיים עדיין לא מתנהלים בבית הוריי, קשה לי ליישם את עניין הרחקתי מהאינטרנט (שגדו”י אסרו להשתמש בו) ואני “מתירה” לעצמי להשתמש באיטרנט לצורך שיעורי תורה, אתרי תורה וכו’. והדבר מרגיש לי סתירה, שאין זה דרכה של תורה ורצון ה’.
מקווה שהדברים מובנים וברורים.
תודה רבה על המענה.
יישר כוח!

תשובה:

שואלת יקרה!

אתחיל במילות הערכה לדרך שאת עושה ולמודעות הכל כך גבוהה שיש לך!! את יודעת להעריך את המקום בו את נמצאת, ועם זאת מכבדת כל כך את הוריך ומשפחתך! זו התחלה מצוינת להמשך חיים מלאים בעבודת ה’ אמיתית ולא מתלהמת או קיצונית. אני מרגישה מהאופן שבו את כותבת את השאלה, כי את בחורה שמסוגלת להכיל מורכבות. שאת בחורה שמבינה שהחיים הם לא ‘שחור לבן’.

אולי היה לנו הרבה יותר קל אם הכל היה כל כך ברור. יש טוב ויש רע. יש אסור ויש מותר. אבל בחיים האמיתים – יש הרבה בלבול. ותערובת בין הטוב והרע והחיים והמוות. ועדין עלינו לבחור בחיים.

את מספרת על חיים בבית שרחוק מהדרך שאת בחרת לעצמך, ומציב בפניך אתגרים כל הזמן. להיות מחוץ לחדר – ולהתפתות למחשב ולגלישה באינטרנט, ומצד שני להיות בחדר שלך לבד – ולהתמודד עם זה שמשעמם ובלי יכולת להשתחרר קצת.

אני רואה פה שני ענינים:

1- מציאת מקומות בילוי הנאה וכייף ופורקן לא במחשב. בדורנו היום שהכל כל כך אינסטנט, והכל צריך להיות בתוך כף היד, אז קצת שכחנו שיש אפיקי בלוי נוספים… לצאת לטייל עם חברה, ים או מדבר, לנסוע לכותל או לבקר חברה שלישית, לעשות תחביב שאת אוהבת (נגינה, ספורט, אומנות) או דברים שמעניינים אותך (הצגות, קונצרטים וכו).

אני מאמינה שכשתפתחי בעצמך את התחומים הנוספים בהם את יכולה להשתחרר ולהנות איתם – המחשב יתפוס מקום פחות משמעותי בחייך. את גם תהיי יותר עסוקה, וגם תראי שההנאות האמיתיות נמצאות בעולם האמיתי. והמסך הוא רק דמיון למה שקורה שם.

2 – היחס לטכנולוגיה הזמינה (אינטרנט, טלויזיה), וההתמודדות שלך איתה: רשת האינטרנט לא חידשה דבר בעולמנו ואין בה דבר שלא היה לפני כן. מה שעשתה רשת האינטרנט הוא להנגיש את כל מה שהיה קיים לפני כן. מאגרי ענק של ידע היו בנמצא גם לפני האינטרנט, אך היום הם נגישים לכל אדם בלחיצת כפתור. בזכות רשת האינטרנט אנחנו יכולים לדג’ להזמין תורים או לעשות פעולות מרחוק באופן שמקל מאד על החיים ביומיום, אבל יחד עם הדברים הטובים שיש באינטרנט הוא מאפשר גם שימושים פחות יפים: השחתת זמן, חשיפה לתכנים לא ראויים, הימורים התמכרות ועוד. (שגם היו בעולם מימים ימימה, אבל עכשיו נגישים לכל אחד בקלות וללא בקרה). בנוסף לבעיית התכנים, ישנן בעיות נוספות שמעורר השימוש וההתמכרות לרשת ולמחשב: חוסר פיתוח כישורים חברתיים, בזבוז זמן לא תכלית, בעיה להתרכז באופן רציף במשהו עיוני ועוד.

הזכרת בדבריך את האיסור של גדולי ישראל על השימוש באינטרנט. אכן, השימוש בו הינו מפתה מאד, והתורה שמכירה את טבע האדם ומדריכה אותנו להתרחק מנסיונות כותבת: “ולא תתרו אחרי ללבכם ואחרי עינכם” – לא ראוי לאדם להכניס את עצמו למקום שהוא עלול להמשך אחרי דברים שליליים.

עכשיו אני חוזרת אליך: בחורה רצינית ובעלת מידות, שחוזרת הביתה לים של פיתויים, ועדין חזקה באמונתה ובמידותיה, ומתפתה לשבת לשעה של ניקוי ראש על המחשב. זה הנורמה בבית, זה מה שהיא מכירה. הקושי ברור, ההתלבטות ברורה.

אז קודם כל – באמת כדאי ורצוי להפחית למינימום. אבל אחרי זה, אני חושבת על כמה עצות קטנות שאני יכולה לתת לך, כדי להיות יכולה להתחכם על הרצון לגלוש בלי חשבון וללא בקרה – ולהתחיל לגלוש בצורה מבוקרת ונקיה, שתוכל לתת לך בעזרת ה’ גם שחרור וגם לא לשבור את ההשגים הרוחניים שלך. 1. לשים רשת של הגנה (סינון) על האינטרנט, בו הקוד לא ידוע לך, אלא למישהו אחר מבני הבית. (את יכולה לשים את הסינון רק על חלק מהמכשירים כדי לא לכפות את הסינון על כולם), ככה את מגנה על עצמך מחשיפה לכל תוכן באשר הוא, ושומרת על עצמך מהסכנות הגדולות ביותר מהן מתריעים גדולי ישראל. 2. לגלוש דוקא במקום מרכזי בבית ולא בחדר סגור, כדי שכולם יוכלו לראות מה את עושה שם. זה הרבה פעמים נותן לנו עוד שמירה חיצונית כזו ‘מה ישאלו אותי אם יראו שאני גולשת באתר הזה’ 3. להגביל את הגלישה בזמן – לשים שעון מעורר לאחרי חצי שעה, להצמיד את הגלישה לחוג שאת חיבת לצאת אליו . 4. האינטרנט הוא מאגר ידע ענקי כמו שכתבתי קודם. סכנותיו רבות – אבל יש בו גם תועלות רבות. את יכולה לבחור לעצמך אתרים כשרים וראויים ‘להסתובב בהם’ כמו אקשיבה, הידברות ועוד. באופן כזה את משתמשת בזמן שלך ובכלי הזה באופן שגורם לך להתעלות ולא להפך.

כתבתי קודם שאת בחורה מיוחדת בכך שאת יודעת להכיל מורכבות. וזה לא קל. היה הרבה יותר קל לענות לך ‘אסור! תתגברי!’ ואני חושבת כי את נמצאת במקום אחר, גבוה יותר, שדורש בחירה שלך בכל יום מחדש- איפה וכמה ומתי ולמה להשתמש באינטרנט. את יכולה לקחת את השימוש בו ולקדש אותו ואת עצמך. כשתאמצי את העצות הקטנות שכתבתי- אני בטוחה שהגבולות שאת שמה יעשו לך הרגשה טובה יותר ובטוחה יותר.

את כותבת על דרכה של תורה – בנושא זה אני רוצה להפנות אותך לתשובתו הנהדרת של אחד המשיבים באקשיבה – על שאלת רב לגבי אינטרנט. בתשובה הוא מסביר בבהירות את הסיבה לשאלת רב ולאיסורים או התרים מרב. כאן

אני חושבת שאת נמצאת במקום מקסים ומאתגר של בחירה בדרך האמיתית והארוכה, ואת עושה בנחישות את הצעדים בעליה על ההר! אני בטוחה שעם כח רצון ואמת פנימית כמו שלך תזכי בקרוב לנשום את אויר הפסגות שנמצא במעלה ההר והמאמצים יהיו משתלמים!!

בהצלחה!

אודליה

(oporush@gmail.com)

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. הי,
    כדאי לך לנסות בכלל כמה שעות או אפילו יום או שתיים בשבוע שבכלל לא תעלי על המחשב.
    זה מדהים לראות כמה זמן הוא לוקח מהחיים בלי ששמים לב.
    ואני יודעת שזה קשה!!!!
    בהצלחה!!!!!!!!!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

יש לי נקיפות מצפון שאני גולשת באינטרנט בזמן העבודה
אני עובדת בהייטק. נחשבת לעובדת מוערכת. אבל יש ענין שטורד רבות את מנוחתי ואינני מעזה לשתף איש: במסגרת שעות העבודה אני מוצאת את עצמי שעות רבות מבזבזת בגלישה באתרי חדשות, מייל, רשתות חברתיות ותוכניות מענינות כמו הידברות וכו. (האינטרנט מסונן ואי אפשר בלעדיו לגמרי בעבודה) קשה לי להתרכז במשימות ובכל...
אם אני בונה אתרים באינטרנט אני מכשילה?
אני בחורה בת 20 לומדת באחד הסמינרים הטובים ביותר בירושלים לומדת במסלול גרפיקה. אחד מהדברים שאנחנו לומדות במסלול זה לבנות ולעצב אתרים לאנשים. בלימודי קודש אנחנו לומדות כמה הטכנולוגיה היא מסוכנת וכמה היא ממכרת בין היתר כמה היא אסורה. מה שקרה שנוצר לי ולחברותי דיסוננס נורא גדול בין מה שאנחנו...
מה המקום של אשמה ביחס לנפילות?
ראיתי הרבה פעמים בכל מיני ספרים שכשאדם נופל אז לפני הנפילה הוא צריך להילחם ולנסות וכן’ אבל אחרי הנפילה הוא צריך להאמין שזה משמיים ושאלתי איך זה מסתדר עם זה שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמים? וכל הבחירה הנתונה ביד האדם ואגב אשמח מאוד להתייעץ אם מישהו תורני בנושא הזה...
התחתנתי ועדיין יש לי ניסיונות...
אני נשוי טרי חודש פלוס וכבר קרה לי פעמים תוך השבוע אחרון רצון חזק להכנס לאתרים עם דברים אסורים אין לי מושג מה אני מחפש שם בבית יש לי אשה יפה מאוד טובה חכמה נעימה לא מבין למה זה ככ חזק הנטיה. והכי חשוב לי לדעת האם אם אני לא...
יש בעיה בלצפות בסדרות?
אני רואה כמעט כל ערב פרק או שניים מסדרות, אני נהנית לראות זה משחרר אותי בסוף יום ואני אפילו מחכה לזה. רציתי לשאול: זה דבר חיובי? מצד אחד זה משחרר אותי וכיף לי ואני עושה את זה אחרי יום עמוס בעשיה, מצד שני לפעמים יש לי ממש מצפון מרגישה שאולי...
הסמארטפון והמסכים משתלטים לנו על החיים!
רציתי לשאול ככה.. אני נשואה פלוס 3 יש לי סמארטפון וגם לבעלי… יש לי מחשב נייד לצורך עבודה בבית שכשהוא לא בעבודה הילדים צופים בו ביוטיוב בתכנים שאני מאשרת להם כמובן. או משחקים בפלפון של בעלי אם הוא בבית.. מאדדדדד מפריע לי שזה כמעט הדבר היחיד שהם עושים בבית פלפון...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן