The Butterfly Button
הסתכלות חיובית על עצמי והעולם

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה,
אני בחורה בת 18 מתחזקת ב”ה.
כשאני רואה חילונים אני (לצערי) נוטה לדונם, וכועסת על איך שהם ניראים/מתנהגים, באשמתם או שלא באשמתם..
וקשה לי עם כך, כי לא רק שאיני יודעת כרגע לקבל את אלו שאינם שומרי מצוות, (למרות שלפני שהתחזקתי, גם אני הייתי אחת מהם..) אלא, אני גם לא מקבלת את עצמי, אני יורדת על עצמי, מוכיחה לעצמי שאין בי כלום , לא יצמח ממני שום דבר ומה ישאר ממני??? בקיצור, את התביעות על החילונים אני עושה על עצמי ביתר שאת.. איך משנים את ההסתכלות עליי ועל הסביבה? יש לציין, שהכוונה היא לא רק לחילונים אלא לכל אדם במצבו הרוחני/ גשמי כרגע.
תודה מראש!

תשובה:

שואלת יקרה מאוד,

אני חייבת לומר לך שהתפעלתי עמוקות משאלתך. היא מבטאת עומק וחשיבה, והמון מודעות ויושרה. אלו תכונות שגם אנשים מבוגרים ממך היו שמחים להתברך בהם. לא פלא שהספקת לעשות בחייך שינויים מפליגים. להתחזק, לעזוב מסגרות, וללכת בדרך חדשה.

בשאלתך הבעת כאב מאופן ההסתכלות שלך על העולם. התחלת מהמעגל החיצוני ביותר – זה שבעצם עזבת, ועליו יש לך ביקורת מרובה, והמשכת בעצם לגעת בלב העניין – ההסתכלות שלך על אחרים לא יכולה להשתנות אם היחס שלך לעצמך הוא נוקשה ומלא ביקורת.

לאחר שהבנת שהבסיס בעצם טמון בך, שמת לב שבעצם הביקורת היא לא רק הדרך אותה עזבת, אלא על כל אדם באשר הוא, הן ברוחניות והן בגשמיות.

תהליך כתיבת השאלה שלך הוא בעצם, וייתכן שלא שמת לב לכך, תהליך הריפוי. וזה מדהים בעייני. איך האינטואציה שלך בריאה כ”כ, ויודעת לענות ולעזור לעצמך. סדר הדברים יהיה מלב העניין כלפי חוץ.

אז מהי בעצם ביקורת? מאיפה היא נובעת, ואיך מתגברים עליה?

ביקורת – היא הדרך שלנו לספר לעצמנו (ולאחרים) כמה אנחנו לא טובים, או בהמשך גם את מגרעות זולתינו. במקום בו נמצאת הביקורת אין אהבה. אין קבלה, אין רוך.

זה מקום קשה וכואב.

אם תשימי לב, אותיות השורש ב.ק.ר. הן אותן אותיות של השורש ר.ק.ב. – מקום בו יש ביקורת אין צמיחה, אין התעלות, אין גדילה. רק רקב מנוון.

ואת שמת לב לכל זה בעצמך. שמת לב שהביקורת הורסת אותך מבפנים. שמת לב שהביקורת כלפי חוץ נובעת מהביקורת שיש לך כלפי עצמך

וכפי שאת יודעת – הכרת הבעיה היא יותר מתחילת הדרך לפיתרון.

וכאן אני פונה אלייך, יקרה:

מה יגרום לך להפסיק לבקר, ולאהוב את עצמך? לראות את עצמך באור רך יותר?

האם תוכלי לעשות פעולות צמיחה שיניסו את הרקב? שיצליחו להצמיח בך ניצני אהבה, הבנה ורוך כלפי עצמך?

לביקורת העצמית הזו יש כנראה שורשים שמקורם אינו חשוב כרגע. מקומות בהם לא האמינו בך, ביקרו אותך, מקומות בהם איבדת את האמון ש”מגיע לך” משהו טוב ושאת כל כולך צלם אלוקים, ילדה טובה ואהובה שמגיע לה טוב רק מעצם היותה. בלי התניית התנהגות טובה כלשהי.

את מה שיכולנו לקבל בילדות בצורה פשוטה מאחרים, לא נוכל לקבל בבגרותנו. אמנם מילים טובות מאחרים יכולות לתת לך כיוון למחשבות אותן את רוצה לחשוב על עצמך, אך את החסר זה לא ימלא. פה העבודה היא עצמית.

העבודה עם עצמך היא למצוא בך את הנקודות הטובות.

דבר ראשן – לנסות ולהימנע ממחשבות מקטינות ומבקרות. להסתכל על עצמך, לראות איזה דרך מופלאה את עושה. כמה כח יש בך, כמה יופי. בכל יום למצוא עוד מעלה, עוד תכונה טובה, עוד נקודה לזכותך.

תעשי את זה בדרך המתאימה לאישיותך – אם לשתף מישהי קרובה בתהליך הזה ואם לרשום לעצמך בכל יום כמה נקודות טובות על עצמך (לא לישון לפני כן!)

הליך חיצוני שעוזר מאוד במיקוד כזה הוא “קאוצ’ינג” – אימון אישי. אם יש לך את האמצעים ללכת לסדרה של אימון, זו יכולה להיות דרך מצוינת.

ואיך אפשר בלי המחשבה על הקב”ה… האבא הגדול שלך שרק מחכה ומצפה לך מתי תגיע אל עצמך. מתי תראי את הטוב שלו משתקף בך. מתי תגלי את האור הגדול הטמון בך, ורק מחפש את הדרך לפרוץ החוצה ולהתחיל להפיץ אור במקום ביקורת.

עבודת ה’ אמיתית היא לגלות אותו בתוכך. הוא הרי מקור הטוב, ואם יש לנו ציווי “והלכת בדרכיו” הרי שיש לנו אפשרות כזו. שאנחנו רק צריכים לחפש אותו בתוכנו, לאהוב את עצמנו, ועל ידי כך גם אותו.

מכאן – ברגע שהרגשה זו של אהבה לעצמך, של הערכה ושל כבוד ימלאו אותך, הדרך החוצה כבר תהיה קלה הרבה יותר. ההסתכלות על המציאות כולה תשתנה, ותוכלי גם להכיל אנשים שונים ממך.

כשתאהבי את עצמך תסלחי לעצמך על טעויות ועל משגים בדרך. תראי את כל חייך כמסלול ארוך של התקדמות ועליה, כאשר סטיות קלות וטעויות מקומיות לא גורמות לתהליך להיפסק ולאבד מערכו

בכך תוכלי גם להבחין בדרכם של אנשים אחרים, להעריך אותם על מה שהם כן מצליחים לעשות, להאמין בהם. שהם, כמוך – נמצאים עדיין בדרך.

ורק בשביל ה”פוש” ההתחלתי – קראי שוב את המילים הראשונות שלי אלייך.

יש בך המון חכמה ומודעות. את מסוגלת להתחיל בעבודה הזו, עם הקושי והאתגר שטמון בה.

אני מאמינה בזה.

שלך לכל שאלה,

תרצה

tirzadar@gmail.com>

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

חוסר מימוש עצמי כשאני כבר לא עובד בחינוך
בעברי היתי איש חינוך . דברי היו נשמעים. כיום אני ללא עבודה ומרגיש מרוחק מהחברה והנורא ביותר אני מרגיש שלא ממש את היכולות שלי. אם בעבר עזרתי ויעצתי לרבים.כיום אין מי שרוצה לשמוע ממני. שאלתי. 1. מה לעשות בפועל.לחיות עם הגזרה…. 2. לחפש בכל דרך אפשרות להפיץ דעותי ולנסות לעזור...
איך להחליט נכון בלי להתלבט יותר מדי ובלי להתחרט על ההחלטה?
אני בנאדם שמתלבט על דברים כל כך המון וקשה לי להחליט החלטות אני יכולה להתלבט על משהו שעות ימים ושבועות וזה קשה לי ככה להתנהל בחיים איך אפשר להגיע להחלטה נכונה מבלי להתלבט יותר מדי ומבלי להתחרט אחר כך על ההחלטה? אני עושה רשימות של יתרונות וחסרונות ובודקת מה יותר...
כשאני בטוב אני לא מרגיש מתקדם
בעבר היה לי הרבה מצוקות רגשיות ועבדתי קשה כדי להגיע למקום טוב וב”ה הצלחתי כעת אני מרגיש שכיוון שאין לי איזה משהו מיוחד לעשות או לרפא אז משעמם לי ואני לא מרגיש התקדמות אני מרגיש באפס מעש למרות שאני לומד ומתפקד והסיבה לזה כי אני יודע שאני יכול הרבה הרבה...
כיצד אוכל תמיד להיות שמח וחזק?
מקווה שלא אראה כמוזר בעינכם,אך באמת אשמח לקבל תשובה מעמיקה ומחכימה…אז כך: כמו שציינתי לעיל,לגבי החיים עצמם – זכיתי להגיע לאמצע (42.5),והם כידוע עוברים במהירות הבזק,ואני לא הטיפוס המתרפס…אני תמיד מנסה להפיק מהם את המיטב – למרות כל הקשיים הרבים שיש לכולנו,בעקבות האפיזודות המורכבות בחיינו. זה בגדול,ובקטן יותר – למרות...
המשפחה של בעלי חשובה לו יותר ממני!
אני ובעלי ביחד 4 וחצי שנים, התחתנו לפני שנה, אנחנו בזוגיות מאוד טובה, בריאה, חזקה ועם תקשורת פתוחה אך עדיין יש משהו מסוים שמאוד מפריע לי, בכל פעם שיש סיטואציה שקשורה במשפחה שלו, אני מרגישה שלא משנה במה מדובר הוא תופס את המקום שלהם ומגן עליהם בפניי שלא לצורך, זה...
תקועה בחיים ומיואשת מעצמי
אני בחורה בת 22 , עד לפני חצי שנה הייתי מותק של בחורה, כזו טובה, עם הרבה אמונה וביטחון, משקיעה גם ברוחניות שלי וגם בקשר עם הסובבים אותי, בקיצור היה לי טוב… אבל לאחרונה אני מרגישה חוסר מימוש עצמי מטורף שגורם לי להרבה תסכול וחוסר ביטחון בעצמי, וגם לצערי קצת...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן