The Butterfly Button
יש לי שאלות וספקות-מותר להתחיל כך שידוכים?

שאלה מקטגוריה:

 

ראשית כל מודה אני לכם על האתר, הוא ממש הצלה בשבילי.(ואף לאחרים כנראה).
סליחה  על האריכות של הדברים.

אני בחור בישיבה גדולה.

לא אאריך בכל מיני פרטים לא רלוונטיים, אך אומר בגסות כמה תכונות שחלקם לא בטוח שיש לי ואלי אני סתם ממציא ואולי מגזים:
שאני בחור די מוכשר שכלית, בעל חוש ביקורת (ואולי יותר מדי..), ובעל תכונת אופי,שכלית לראות את שני הצדדים של המטבע. וגם אוהב מדע,היסטוריה,כלכלה ואוהב ידע בכלל.

 

אמונה, זה הנושא שמפריע לי. (הערה – יתכן לומר שיותר נכון חתונה וראה לבסוף)
אני זוכר עוד שעוד לפני גיל בר מצוה ביו”כ שצעקנו והתפללנו לה’, והרבה דיברנו אליו ועליו, הרגשתי לפתע הרגשה מוזרה, שאני לא מאמין, הרגשתי לא קשור לכל ה”דתיים הללו”. לאו שיכלי משהו נפשי, ומהרה דחיתי זאת. אך זאת  הייתה רק ההקדמה לחיי. מפה לשם ככל “חוזר בתשובה”/מתחזק נחשפתי לרבנים שכאלו שענו תשובות, אך גם הציגו שאלות, ולמדתי להכיר במידה מסויימת) את האבולוציה,ביקורת המקרא ועוד..
בהמשך קפצו לי פתאום השאלות, -אולי הכל לא נכון, אני אולי סתם רוצה להאמין, הרי אפשר להסביר את העולם ע”י אבולוציה.. כעבור כמה ימים אמרתי לעצמי שלא, ברור שיש בורא לעולם והמשכתי הלאה,  ומידי פעם קפצו התהיות.
ותשקוט הארץ 3 שנים.
ובשנה הראשונה בישיבה , ליל שישי אחד, נתקלתי בספר של מדען על המוח, ופתאום קיבלתי זעזוע שבעצם הכל זה המוח, ואף הרגשות הדתיים, האקסטזות וכו’,אז אין נשמה?! מרוב לחץ ג”כ הקאתי באותו לילה (אולי זה היה התקף חרדה). ונמנעתי לבנתיים לדוש בדבר. והתעלמתי.
בשנה האחרונה זה חזר.
הייתי תוהה לעצמי על הבורא, מי הוא מה הוא וכו’.. על כך התגברתי כי הבנתי שאם יש ודאי שאין לי בו השגה.
איך יש דברים אחרים שמפריעים,
בריאת העולם- פחות מפריע לי. אני כן יכול להבין/להרגיש את דרך התורה ואיני מרגיש אף צורך להסביר את התורה בפרשנות האבולציה.
אך משא”כ:
השגחה-מצטער, אך אני לא רואה ממש השגחה פרטית ברמה של כלים סטטיסטים לא אצלי ולא אצל אחרים.אני פשוט אסביר זאת כחוק מרפי.(היינו,שבעולנו יש דברים שמהם משמחים אותי ויש שלא, כולם קוראים בכל מיני צירופי מקרים, ואי היה קורה אחרת אז הייתי מוצא צירופים אחרים- היינו אם נדמה זאת לזריקת כמה קוביות, בסופו של דבר יווצר צירוף שאותו אני רוצה, ובעולמנו יש אינספור זריקת קוביות של מצבים היכולים להסב לי שמחה/עצב). (אם נעשה ניסוי שניתן לכל עמ”י להתפלל על קבוצת גויים באיזה עיירה בגרמניה שיחלו, אכן נראה תוצאות?)
תנ”ך- ישנה את הגישה המינימליסטית, שמסבירה את התנ”ך שלא היה דוד ולא היה משה ולא יציאת מצרים. (ישנה גם גישה אחרת באריכואולגיה שכן מכירה יותר באמיתות התנך)
חז”ל- אוי חז”ל.. חז”ל אמרו המון דברים בלתי מובנים, נו אז פרשנו את חלקם שזה סוד ורמז, אך עדיין א”א לומר זאת על הכל, וגם אם כן, תכל’ס ישנה הרגשה שקוראים את חז”ל שהם פשוט אמרו דברים לפי הבנתם וחשקם.     וביותר מכך תיאור הטבע והעולם- חז”ל טעו בהמון מקומות, השתנו הטבעים?נו באמת.. עד כדי כך? והבעיה הכי גדולה שזה מגיע אף להלכות מעשיות- שבת נידה שחיטה. (כמדומני, ירון ידען יצא בשאלה עקב דברי חז”ל בהלכות שחיטה ובהתאמתם למציאות)

אני לא מבקש מכם תשובות עכשיו בדחיפות להכל. כי יש גם לי איכשהו תשובות.(כן אבל אשמח לדון בהזמנות דברים הללו)

אך הבעיה היא- אני לא מעוניין באותם תשובות, לדוגמא פרופסור מיכאל אברהם, יכול להיות שיש לו תשובות להכל, אבל כשאני גולש בפורום שלו, אז אולי הוא לא נוטה מעיקרי האמונה, אך זוהי אינה יהדות שאני רוצה להיות בה, זה מרגיש לי פלוסופי, חדשני, ובעצם לצעוד לבד בדורנו זה בלי תמיכת הרבנים בדרך זו – הרבנים שאני מעריך.

מה שווה לי אמונה שכזאת אם אין לי את אמונת העולם היהודי חרדי ואף הדת”ל (חוץ מזרמי קיצון של ליברלים גדולים כגון “גושניקים” “צוהר”),אמונת חכמי ישראל שהיו בכל מאות האחרונות!(חסידים ספרדים ואף מתנגדים) זה לא אמונה שאני רוצה.

ונערוך השוואה:
השגחה:
הם מאמנים בהשגחה פרטית בכל, שמבקשים לה’ ונענים, אני נאלץ לומר שבד”כ אצל הבינוניים שולט הטבע ורק אצל הדבקים ישנה השגחה פרטית, או לחילפון שה’ משגיח בכללי על קבוצות ורק לצדיקים אז ה’ משגיח בפרטי. אז איך אני יכול לבטוח בה’ שיפרנסני, אף בלי להיות אברך, איך אדע שאם לא ארבה בהשתדלות ואעבוד שעות סבירות ואקבע עיתים לתורה מ”מ אקבל את הפרנסה שאני צריך.? איך יהיה לי חשק להתפלל לה’ ג’ תפילות, וןאף לדבר איתו במשך היום ולבקש ממנו. איך אודה לו על מה שעובר עליי ביומיום, אי זה סתם טבע?!
תנ”ך:
הם מאמנים בהכל, עם כל פרשנויות חז”ל אף המוזרות והמוגזמות. אך אני? הכל יהיה אצלי בעירבון מוגבל, ואצטרך לומר לעצמי, ,,טוב זה לא כפשוטו”, ו,,זו גוזמא” וכדומה.
חז”ל:
יש מלא חזלים שמבטיחים דברים, ומסבירים את השגחת ה’ ואת דרכיו, הכל יהיה אצלי בעירבון מוגבל. וכן כל עולם ההלכה שלי יועמד בבעיה כאמור לעיל.

ולמה עכשיו היום זה כה מפריע? אני לא כל יום עדי כדי כך, ואף לא בחצי, דן עם עצמי בכך. אך כעת אני צריך לבחור. אני כבר הגעתי לגיל שידוכים, וחבריי כבר פניהם מועדים לשלב ב’. ואני מה? איך אבנה בית חרדי (שהוא בעיני, עדיין, חממה טובה לרוחניות. אף כל הצמצום,גזעות,מעמדות…) איך אשא אישה חרדית שרוצה בעל “צדיק” ואף אולי אברך שהוגה בתורה. איך אחנך ילדיי לאמונה ויראה שאני רחוק מכך.   ומי יודע אולי יום אחד אכפור ח”ו?!

שכחתי לציין שלפעמים שאני כלל לא צריך את כל התשובות המתחכמות שלי, ואני חוזר לאמונה הפשוטה ברוב הדברים(חז”ל שאמרו דברים נגד הטבע קשה לי לתרץ בלי התחכמויות).

 

ואלי אני סתם “משוגע” ולא יעזור לי כלום, כפי שהזכרתי למעלה אני אוהב ויודע לראות שני צדדים של אותו מטבע.  ואז מה?? אלך לפסיכולוג שרק יסבך אותי יותר?אקח כדורים? ובכלל אין לי אמצעים כספיים לכך, ולא זמן לכך (אני בישיבה ולא יכול להבריז פתאום כל שני וחמישי) לשתף רבנים בישיבה? חחח זה לא יעזור, וזה רק יהרוס לי את כל השידוכים.

בינתיים אני שורד, ואף יותר משורד, אני די מסתדר, ולעיתים מצויין, אך הבעיה היא אחרת.

כרגע אני בפרשת דרכים, הגעתי לגיל שידוכים, לצאת לשידוכים? אם כן, מי אמר של אתחרט פתאום עוד לפני החתונה או אחרי ח”ו.מה גם שלא תמיד יהיה לי אינטרנט להשביע את שאלותיי.

תמיד (יותר נכון אם לא אתחתן עם חרדית) אני יכול לעבור לדת”ל , שם הכל יותר קל ולא מחייב, ואני תמיד יכול להטיל לעצמי ספק בכל, כי הדת לא תדרוש ממני הרבה, אני אשתדל להיות דתי טוב, לא אצטרך כל הזמן לחשוב על ה’ ועל השגחתו ועל דברי חכמיו. (ח”ו שאני סובר שדת”ל פחות דתיים, אלא כוונתי אחרת, אם נרצה נקרא לכך במקום דת”ל “בעלבעתיות”) איך איני מוכן לוותר כי בשבילי ,עדיין, החרדים יותר מצליחים במצוות (החיצוניות ואכמ”ל), מה גם שאני די אחוז בהשקפה החרדית.

בקיצור, אני רוצה להיות חרדי עובד ה’, איך אני לא מרגיש יכולת לחתום על חוזה של חתונה עם חרדית וגידול צאצאים כך.

מה לעשות?!

תודה רבה!! וסליחה שוב על האריכות.

 

תשובה:

שלום שואל יקר,

מרתק לקרוא את השאלה/ שאלות שלך, ניכר שאתה בחור מעמיק, ומאד מאד אמתי, ולא מוכן לפשרות, וזה מאד מרשים. קראתי את דבריך שוב ושוב, ונהנתי מכל רגע. יש משהו מרתק משהו מאתגר בכתיבה שלך. אז קודם כל יישר כח, הכנסת אותי לאתגר מחשבתי. אך האמת שכתבת על המון נושאים וקשה קצת למקד את התשובה למה שאתה באמת רוצה, ואני מקווה שאתן לך מענה לשאלותיך, ואם לא אתה יודע שכאן באקשיבה אנחנו תמיד לשירותך.

עיקר שאלתך אם הבנתי נכון זה כיון שמתעוררים אצלך פה ושם ספיקות בענייני אמונה, אמונה בה’, אמונה בתורה ובחז”ל, אינך יודע איך תוכל לגשת לשידוכים, האם תוכל להינשא לבחורה חרדית, הלא לך תדע מה ילד יום ושמא לפתע תחליט לעזוב את החרדיות.

ולגוף שאלותיך, קשה לך עם ענין ההשגחה, קשה לך עם דברי חז”ל בפרשנות התורה ואפילו עם התורה עצמה פעמים רבות אתה לא מאמין לגמרי.

נתחיל עם הדילמה הגדולה שלך, האם אתה יכול לגשת לשידוכים בצורה כזו. אז כך, אתייחס קודם לשאלה באופן כללי, ואחר כך אתייחס למצבך האישי ממה שנראה מצבך מתוך מכתבך. אם השאלה האם אפשר לגשת לשידוכים כשאדם לא בטוח בדעותיו. ובכן באמת כבר אמרו חז”ל אל תאמין בעצמך עד יום מותך, ואצל כל אדם חושב יכולים להתעורר פה ושם שאלות באמונה. אף אחד לא יכול לחתום שהוא תמיד יחשוב כך או אחרת. אלא אם כן הוא מחליט לא לחשוב יותר, שזו גם החלטה שאי אפשר להחליט, כי מי יכול להחליט לשים סוגר על המוח שלו. אחד ששינה את דעותיו פה ושם יכול להתחתן, ולא צריך לחשוש שמא ישתנו דעותיו שוב, אפילו שמבחינה סטטיסטית לפי מנין שנות חייו והפעמים שהוא שינה את דעותיו, הוא עלול לשנות שוב את דעותיו, וזה גם קורה. אבל זו לא סיבה לא להתחתן, חתונה זו לא הסכם על שותפות, הכולל סך של סעיפים הנמנים בחוזה השותפות, אשר בני הזוג צריכים לעמוד בו. חתונה היא ברית של אהבה בין בני הזוג, הברית הזו כוללת דבר אחד בלבד מציאת חן של בני הזוג זה לזו וזו לזה. כאשר בני הזוג מצאו חן והחליטו כי הטבע של שניהם מתאים לכריתת ברית של אהבה, שוב השינויים שאולי יחולו אצל השניים, לא משנים מאומה בברית. כי זו היא מהותה של כריתת הברית, כורתים ברית בכדי לומר, כי החלטנו שניהיה יחד יהי מה. אף אם יחולו אי אלו שינויים לא צפויים אנו ביחד. בין אם יחולו שינויים בגוף חלילה, בין אם יחולו שינויים בנפש חלילה, ובין אם יחולו שינויים בדת חלילה. כמובן שיש יוצאים מן הכלל, יש שינויי נפש ויש שינויי דת שהזוגיות לא יכולה לעמוד בהם, שעליהם לא חלה הברית. אבל באופן כללי הברית לא מושתתת על הבטחה של בני הזוג שכל החיים הם ישארו אותו דבר, אלא להיפך, שחייהם ימשיכו ביחד גם אם יהיו אי אלו שינויים. ולכן ברית הנישואים לא מחייבת ידיעה ברורה מה יהיה עתיד האמונה שלי עד עולם, אך מה שנכון שאתה צריך לשוחח עם המיועדת באופן פתוח על דעותיך ומחשבותיך ולמצוא אחת שמתאים לה סוג התהיות שאתה תוהה בהם, וישנם בהחלט בחורות כאלו.

אמנם הנושא האמתי הוא לא אם יתעוררו אצלך שאלות באמונה או לא, הנושא האמתי הוא מה קורה אתך באופן אישי, אני לא חושב שהבעיה שלך זה בחירת בת זוג, אני חושב שהבעיה שלך זה שאתה לא מסודר מספיק במחשבותיך, ואתה חייב לסדר אותם, אני חושב שעם תנועות כל כך חדות של שינויים בחשיבה, מכפירה ממש, עד רצון לחיי דת ברמה הגבוהה ביותר, קשה לחיות, ואלו הם שינויים שזקוקים לסדר, בשביל השקט הנפשי שלך, בשביל מנוחת הדעת שלך, וגם בשביל החיים הדתיים שלך. ואני חושב שטרם שתסדר את זה עם עצמך, לא כדאי שתיגש לשידוכים, כי אי אפשר לגשת לשידוכים במצב מבולבל כל כך. הפנייה לחיי נישואים היא פנייה לשלב ב’ של החיים, שלב שהאדם בנה את עצמו, אמנם לא לגמרי אלא במובן מסוים כמובן, כי הבנייה ממשיכה כל החיים, אך אם נדמה זאת לבנייה, אדמה זאת לבניית השלד של הבנין, רק אחר שיש קרקע יציבה תחת רגליך אתה יכול להיות פנוי לשילוב של אשה שתחיה איתה בהרמוניה, וכך חייכם ישתלבו זה בזה. ולכן אני חושב שאתה חייב לעמול לסדר את מחשבותיך.

לפני שאני יפנה קצת לשאלות העיקריות שנראה שמציקות לך. אני רוצה להקדים לך שני דברים חשובים, לדעתי אתה פשוט טועה בגישה שלך, אני חושב שאתה חייב למצוא מישהו שתוכל לשטוח לפניו את שאלותיך, השאלות שאתה מציג כאן הם שאלות מאד כלליות שנערמו מהמון שאלות קטנות. אם היה לך מישהו שאתה יכול לשטוח לפניו את שאלותיך כאשר אתה נתקל בהם, הם לא היו נערמות לשאלה אחת גדולה שגורמת לך תחושה שאתה והדת לא מסתדרים. אם אתה חושב שבישיבה בה אתה לומד אין מישהו מתאים לזה, תחפש במקום אחר, יש ב”ה אנשים רבים שאפשר לדבר אתם באופן קבוע, ללכת לשמוע מהם שיעורים בנושאי אמונות ודעות, הם יפרסו לפניך את משנתם ואתה תוכל לשאול אותם ולברר אצלם את השאלות שמציקות לך. אנחנו כאן באקשיבה יכולים לעזור לך סיוע כללי, ואתה יכול תמיד לשלוח אלינו את שאלותיך ואנו ננסה לסייע לך בשמחה. אבל איננו עומדים לידך כל עת, כשאתה לומד סוגיא ויש לך שאלה, הגמרא נראית לך משונה, דברי חז”ל לא מסתדרים על לבך, אתה חייב למצוא רב שאליו אתה יכול לפנות ולשאול אותו. פעמים רבות ואתה צריך פשוט להיחשף לשיטה מסוימת של הבנה ואז הכל יראה לך אחרת.

לדוגמה, אני מעודי לא הסתדרתי עם הגמרות של דברי האגדה הפזורים בש”ס, לא הגוזמאות המוזכרות, וגם לא הרבה מן הסיפורים. עד שזכיתי וגיליתי את משנתו של המהר”ל מפראג, המהר”ל שופך אור חדש על כל דבר חז”ל, מי שלא למד מהר”ל לא מתחיל להבין בכלל מה חז”ל התכוונו בדברי אגדה שלהם, אחרי שלומדים מהר”ל שוב גם חזלי”ם שלא פורשו על ידו מקבלים מקום אחר של הבנה. אני נוהג להגיד כי בגמרות של דברי אגדה, אין פשט כפשוטו, שם הפשט הוא הדרש. כשנחשפים לעומק חכמתם של חז”ל שוב הרבה מן השאלות לא קיימות, מעבר לכך שהתפיסה כי דברי חז”ל עמוקים כל כך, נותנים לאדם מנוע של רצון להבין ואז הקושיות הרבות שמוצפות על ידי הלומד לא נשארות במין חוסר אמון בדברים חלילה או הסתייגות חלילה, אלא בתפיסה עמוקה יותר המביאה את השואל לחתור ולהבין דברים עמוקים מאד שחז”ל התכוונו בדבריהם.

אם תשאל למה חז”ל התבטאו באופן כזה, ולא באופן ברור וחד, התשובה לכך היא פשוטה, הגמרא נכתבה מלכתחילה באופן שבשביל ללמוד אותה צריך לחשוב, חז”ל לא רצו שהאדם יבין את הדברים ללא העמקה, כי אם דברים כתובים באופן ברור מידי אי אפשר לתפוס את הסיבתיות של הדברים, לעומת זאת כאשר האדם עמל ומעמיק הוא תופס את סיבת הדברים הוא תופס את המהות של הדברים, ואז הוא יכול לדון לפי דברים אלו גם למקרים אחרים, הוא יודע לדון על פי היסודות שנגלו לו מההעמקה בדברי חז”ל למציאות של ימינו. וכיון שדברי תורה נכתבו להתקיים לעד, והדברים שבדברי חז”ל אקטואליים גם לימינו, לכך צריך היה לכתבם באופן שבכדי לתפוס אותם צריך להגיע למהות של הדברים, ולא רק להשלכות היוצאות מן המהות.

דבר נוסף שחשוב שתדע. הבסיס לחתירה של ידיעת האמת בכוונת חז”ל הוא הכבוד שאתה רוחש לדבריהם. הרמב”ם בהקדמה להלכות תלמוד תורה כותב כך, ‘הלכות תלמוד תורה. יש בכללן, שתי מצות עשה. וזהו פרטן: (א) ללמוד תורה. (ב) לכבד מלמדיה ויודעיה’. הלכות כבוד כמו הלכות כבוד אב ואם מקומם בהלכות ממרים, מדוע קבע הרמב”ם את הלכות כבוד תלמיד חכם/ כבוד רבו, בהלכות תלמוד תורה? התשובה לכך, כי טרם שמתחילים ללמוד תורה צריך לרחוש כבוד אל מלמדיה. רק אדם שמאמין בתורה מן השמים, שמכבד את המורשת הגדולה המסורה לנו מדור דור, שמבין להעריך את המסורת הזו והכבוד שרחשו לה כל כך הרבה דורות, יכול בכלל לגשת ולהפיק את הידע הנכון מדברי חז”ל, מי שניגש ביוהרה ובחשיבה כי האמת מתחילה ממחשבתו לבד, הוא לא יוכל להגיע לחקר האמת. כי הוא יסלף ויטעה בדברי חז”ל ובאמת גם דבריהם פעמים יראו לו לא נכונים או מוזרים. ישנה בעיה שמי שבא אל המקום של התורה ממקום שהוא לא הכיר את הכבוד הזה, הוא תמיד שב אל הנקודה ההתחלתית של חוסר הכבוד של גישה מזלזלת, של גישה מסתייגת אל הדברים. לכן מאד חשוב להכיר את הדורות הקודמים להכיר מי הם אלו שהתעסקו בתורה מי היו חכמינו, כאשר נכנסת לתודעה כמות האנשים וגדלות האנשים שהאמינו ודקדקו בתורה שנים מרובות כל כך, כל היחס משתנה, הגישה רצינית יותר ואז אפשר גם להגיע לחקר האמת.

הדבר הזה לא פשוט בכלל, זה נוגד את כל המציאות הנושבת מחכמי המדע. המדע בשונה מן התורה עבר תהפוכות רבות, ובכל דור מגלים עד כמה המשנה בה נקטו בדורות מסוימים היא לא נכונה. בין אם מדובר בפילוסופיה ובין אם מדובר ברפואה ובכל תחום שרק יהיה הגיעו תגליות חדשות השמות את המדע הישן ללעג וקלס, ולכן התרבות המערבית דוגלת בכך שהחכמה של הדורות האלו גדולה יותר, האמון בחכמי הדורות הקודמים הוא קטן מאד. לעומת זאת אנו שמאמינים בתורת משה אשר זאת התורה לא תהא מוחלפת אמונתנו הפוכה, אנו יודעים שככל שהיו יותר דבקים ויותר מובדלים מדעות זרות, הייתה יכולת של חתירה לאמת יותר גדולה, והיה להם תבונת הלב יותר גבוהה בכדי לחתור לאמת. הסתירה הזו שבין הלך הרוח הנושב בין חכמי המדע, לבין הלך הרוח הנושב בבית מדרשה של היהדות, גורם לקושי גדול לאדם בן ימינו להגיע לחקר האמת בלומדו את דברי התורה הקדושה וחכמיה.

אני חושב שאם תפנים היטב את מה שכתבתי לך, תוכל לסדר היטב היטב את מחשבותיך, כשכל שאלה שתעמוד לפתחך תתייחס אליה ברצינות יתר, ותבין שבשביל לעמוד על התשובה עליך לעבוד ולעמול, זריקת השאלה לאוויר, ללא עמל ויגיעה לניסוי ישוב הקושיה לא יביא אותך לחשיבה מסודרת. לדוגמה, הנושא שמעיק עליך כל כך, והוא הידע שנראה שידעו חז”ל בענייני מדע, השתנות ההלכות על פי שינוי הטבעים, וכל כיוצא באלו, זו לא שאלה שאפשר לתת לה אפילו פתח של תשובה במסגרת של תשובה באקשיבה. צריך פשוט לקרוא על כך חומר רב, אני יכול להפנות אותך לכמה מאמרים שיועילו לך בענין זה, ראה ספר ‘תורה שבעל פה’ (פרק ו) של הרב יהושע ענבל, ראה בספר ‘השתנות הטבעים בהלכה’ של הרב נריה משה גוטל. אחר שתקרא בספרים אלו, ויהיו לך השגות על דבריהם, נוכל לשבת על הסוגיא ולדון בה באופן רציני.

כלפי השאלה שלך לגבי השגחה פרטית, אתה כותב:

השגחה-מצטער, אך אני לא רואה ממש השגחה פרטית ברמה של כלים סטטיסטים לא אצלי ולא אצל אחרים. אני פשוט אסביר זאת כחוק מרפי. (היינו, שבעולם יש דברים שמהם משמחים אותי ויש שלא, כולם קוראים בכל מיני צירופי מקרים, ואם היה קורה אחרת אז הייתי מוצא צירופים אחרים- היינו אם נדמה זאת לזריקת כמה קוביות, בסופו של דבר יווצר צירוף שאותו אני רוצה, ובעולמנו יש אינספור זריקת קוביות של מצבים היכולים להסב לי שמחה/עצב). (אם נעשה ניסוי שניתן לכל עמ”י להתפלל על קבוצת גויים באיזה עיירה בגרמניה שיחלו, אכן נראה תוצאות?).

עוד אתה כותב:

הם מאמנים בהשגחה פרטית בכל, שמבקשים לה’ ונענים, אני נאלץ לומר שבד”כ אצל הבינוניים שולט הטבע ורק אצל הדבקים ישנה השגחה פרטית, או לחילפון שה’ משגיח בכללי על קבוצות ורק לצדיקים אז ה’ משגיח בפרטי. אז איך אני יכול לבטוח בה’ שיפרנסני, אף בלי להיות אברך, איך אדע שאם לא ארבה בהשתדלות ואעבוד שעות סבירות ואקבע עיתים לתורה מ”מ אקבל את הפרנסה שאני צריך? איך יהיה לי חשק להתפלל לה’ ג’ תפילות, ואף לדבר איתו במשך היום ולבקש ממנו. איך אודה לו על מה שעובר עליי ביומיום, אם זה סתם טבע?! , עד כאן דבריך.

ובכן, החלטת שאתה אמור לראות בעיניך ולהבחין בכלים סטטיסטיים שיש השגחה. ואתה שואל מדוע אינך רואה זאת. החלטת שאם כל עם ישראל יתפלל על קבוצת גויים באיזו עיירה שכולם יחלו זה אמור לעבוד, החלטת שהשגחה פרטית הכוונה שמבקשים ונענים. דבר נוסף החלטת שאם תלמד תיהיה לך פרנסה. צר לי לומר לך אבל אין בין זה להשגחה כלום. השגחה פרטית זה שהבורא משגיח על האדם לתת לו את צרכיו לפי מעשיו, לא כל אדם זוכה להשגחה פרטית, אלא הכל לפי מעשיו של האדם. אדם שלא עובד את ה’ אינו זוכה בהשגחה פרטית אלא בהשגחה כללית כי כל קיומו הוא רק להיות כלי למי שעובד את ה’. מדברי הרמב”ם בהקדמה לפירוש המשניות לסדר זרעים נראה כי רוב בני האדם מתקיימים בכדי לשמש את עובד ה’, אנשים אלו אין עליהם השגחה פרטית אלא השגחה כללית. וראה דבריו הנפלאים של הרמב”ן בפירושו לאיוב (פרק לו פסוק ז) והרמב”ם במורה נבוכים (חלק ג פרק נא) שגם בדבריהם שם מבואר כל הענין הזה. כמו כל דבר, גם ענין ההשגחה הפרטית אינו מושג שטחי, יש הרבה מה להעמיק בו לדון בו ולחקור בו. אך דבר אחד ברור, אין לנו תמיד את היכולת לבאר את צירופי המקרים, ובהחלט פעמים רבות אנשים רואים בצירופי מקרים השגחה פרטית ולא תמיד זה ההסבר הנכון. [במקרה מה שכתבת מאד נכון ‘אני נאלץ לומר שבד”כ אצל הבינוניים שולט הטבע ורק אצל הדבקים ישנה השגחה פרטית, או לחילפון שה’ משגיח בכללי על קבוצות ורק לצדיקים אז ה’ משגיח בפרטי’, אלו הם הדברים המבוארים בדברי הרמב”ם והרמב”ן ואין לזה שום סתירה עם האמונה בהשגחה פרטית שמאמינים כל החרדים, משום מה נראה לך שאמונתך שונה משל השאר].

כלפי מה שכתבת על תפלה, ובכן התפלה לא אמורה תמיד להתקבל, לא כל מה שאדם מבקש צריך באמת להיעשות. פעמים ואדם מבקש דבר לא נכון ואין טעם שהוא יקרה. למה שתפלתם של כל עם ישראל תתקבל אם הם יבקשו שבני עיירה במקום כל שהוא בעולם יחלו, אין שום טעם שזה יתקבל. וכך לא כל בקשותינו ראויות לא כל מה שאנו מבקשים ראוי שנקבל, רק דברים שמצד מידת הרחמים ראוי שנקבל מתקבלים על ידי בקשתינו בתפלה, כמבואר בדברי המהר”ל (נתיבות עולם, נתיב העבודה פרק ב, ועוד), אך מה שגם על פי מידת הרחמים לא ראוי שנקבל לא נקבל על ידי התפלה. באופן כללי התפלה לא קיימת רק בכדי שבקשתינו תתקבל, יש תפקיד עליון מאד לתפלה ויש הרבה להעמיק ולהרחיב בנושא הזה, אולי כדאי שתלמד נתיב העבודה של המהר”ל שם המהר”ל מסביר בהרחבה את תפקידה של התפלה [כמובן שיש עוד ספרים רבים וחשובים המבארים את עניינה של התפלה הבאתי לך דוגמה של ספר אחד שהוא מספרי היסוד של המחשבה היהודית].

על שאלתך איך תודה על הטבע? לא הבנתי כלל, למה על הטבע שאת כולו ברא הבורא ואותו הוא מנהל כל רגע לא מגיע לו תודה? רק על השגחה פרטית או נסית מגיע להודות?

כללו של דבר, בשביל להאמין באמת צריך אחד מהשניים או לחשוב ולהעמיק ולבדוק היטב ולחפש תשובות. או לא לחשוב כלל. להפריח שאלות באוויר ולסיים בחוסר אמון זה שטחי מאד, וזה לא מוביל לשום מקום.

מתוך דבריך ניכר כי אתה איש מעמיק, ואוהב לחשוב [לא ‘סתם משוגע’ פשוט איש חושב וזה דבר נהדר]. בכדי שתהא לך מנוחת הדעת כדאי לך להעמיק יותר ולחפש תשובות לשאלותיך, יש ב”ה ספרים לרוב, יש ב”ה אנשי תורה לרוב המלמדים שיעורים מסודרים בכל ענייני עבודת ה’. אם אתה מעוניין שאמליץ לך על רבנים כאלו תוכל לפנות אלי. אבל באופן כללי אתה נמצא בדרך הנכונה, ההתלבטויות שלך קלאסיות, ויש להם מענה ברור, רק צריך העמיד וללמוד. אני מרגיש שאתה נהגת עד היום בסוג של בריחה, השאלות ניקרו במוחך וחששת שמא אם תתעסק בהם תאבד את אמונתך חלילה, ולכן לא עסקת בהם מספיק. חבל, כי אני בטוח שהיית היום נמצא במקום מאד בטוח אילו היית בודק ומחפש תשובות לכל שאלה שמזדמנת לפניך. אילו היית נוהג כך, גם אם היו שאלות שלא היית מוצא להם תשובות ברורות, הקרקע שתחת רגליך לא הייתה בוערת כל כך, כי כאשר רוב הדברים מובנים לא קרה כלום אם יש שאלה שממתינה בצד ובבוא היום תקבל עליה תשובה.

אני יודע שלא כתבתי לך תשובות על הכל יש עוד הרבה על מה לדבר, אני לשירותך, אתה יכול לפנות עם כל מה שמעיק עליך פשוט אני חושב שהארכתי די, ואחר שיתיישבו על לבך הדברים שכתבתי כאן נוכל להמשיך, אחרת נצא מבולבלים.

בברכה שתצליח מהר למנוחת הדעת שתמצא מזור לשאלותיך, ותוכל להרגיש קרקע יציבה תחת רגליך, ומשם תוכל לצאת למסע של מציאת בת זוג שמתאימה לבחור מעמיק וחושב כמוך.

בברכה ובהערכה

שלמה

sh4101199@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. אני מבין מה אתה עובר … אני פחות או יותר עובר מצב מאוד דומה.
    אני חושב שלגבי כל העניין עם דברי חזל התשובה פה אמורה לתת לך כלים רציניים להתמודד עם זה.. גם אני ממליץ בחום על הספר של הרב יהושוע ענבל ‘תורה שבעל פה’ ספר חשוב מאוד שלדעתי כל יהודי שומר מצוות עם חוש ביקורת מפותח צריך שיהיה לו אותו.
    הייתי ממליץ לך להכנס לאתר החדש של ערכים, פשוט תכתוב בגוגל ‘רציו ערכים’ ותמצא את זה, אתה יכול לקבל שם הרבה תשובות.
    הייתי שמח אם נוכל לדבר על העניין, אז אם צוות האתר יוכל להעביר לך את האימייל שלי אני אשמח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

האם כשאתארס אצליח להיות יותר שמחה?
גמרתי סמינר מהמצוינים בארץ. כיום עובדת מעט במשרה חלקית. גרה בבית שלא קל לשהות בו. כבר כחצי שנה בשידוכים. רב החברות שלי נשואות. פעם היו אומרים עלי שאני בת שמחה. כיום אני רוב הזמן בעצבות, מרגישה שהחיים קשים. בימים שלא הולך טוב בעבודה אני מרגישה בזבוז בעולם, למה לחיות סתם...
בשביל מה הסבל בעולם הזה?
יש לי כמה שאלות באמונה שמתעוררות לי בתקופה האחרונה והחלטתי להעלות אותם כאן. תודה מראש על האפשרות לשאול ולקבל מענה, זו באמת זכות אדירה! אני אישה חרדית שחונכה בבית מאמין מאד, במוסדות מהשורה הראשונה ואני בהחלט מרגישה שהאמונה הבסיסית מושרשת בי כמו שצריך. אבל משהו בה התערער לי לאחרונה ב-2...
ספקות איומים באמונה שמטלטלים את חיי
אני חוזר בתשובה מלפני כ20 שנה, נשוי עם אישה טובה וילדים. במשך שנים הכל הלך למישרים ואז השטן נכנס. פתאום אני מוצא את עצמי משוטט במחשבות- מי אמר לך שכל זה נכון? אולי הכל בלוף? יום הצטרף ליום ומחשבה רודפת מחשבה ואני אומר לעצמי עזוב אתה מכיר את זה, תשחרר...
אם אצא ללימודי מקצוע זה יתקע את השידוכים שלי?
אני לומד בישיבה ליטאית נחשבת ובזמן האחרון הרגשתי תחושת מיצוי וחוסר סיפוק ורצון להוציא את היכולות שלי בתחומים נוספים והחלטתי בשיתוף עם ההורים לצאת ללימודים להשלים בגרויות ואני מאד שמח עם ההחלטה ורוצה את זה אבל הפחד הגדול הוא שידוכים כי הורגלתי וחונכתי בממסד לחשוש משידוכים (גם אם לא אומרים...
רוצה להתחתן אבל מפחדת להתנתק מהבית ומההורים
יש לי בעיה מצד אחד אני רוצה להתחתן ומצד שני אני ממש מפחדת להתנתק מהבית ומההורים אף פעם לא ישנתי מחוץ לבית ותמיד הייתי עם ההורים שלי בקשר מאד קרוב לא נעים להגיד אבל אני מפחדת לישון בלי שאני יודעת שהם בבית אני אוהבת ממש להיות קרובה אליהם ומפחדת מנישואין...
מחפש את עצמי אחרי כמה שנים בישיבה
אני בחור מתחזק כבר 5 שנים לומד בישיבה והתחזקתי מאוד וכרגע אני נמצא במצב שאני לא הולך לישיבה ומחפש את עצמי כי דיי נמאס לי מהישיבה ואני רוצה לעשות דבר שיתן לי סיפוק וייתן לי פרנסה כי ללמוד כל היום זה דבר שמקשה עליי מנטלית כי אני לא מאמין בזה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן