ייעוץ בנושא עם ישראל

שיעור במגילת איכה

אני אברך חרדי נשוי בעל השכלה חרדית ישיבתית,
מנהל מרכז תורני ייחודי שממומן ע"י גופים ממשלתיים ורשותיים וב"ה מצליח.
במהלך עבודתי אני נדרש להשתתף בימי הכשרה ארציים עם מנהלי מרכזים ואנשי צוות נוספים שלחלקם יש זיקה לדת אך רובם חילונים גמורים.
ימי ההכשרה הללו מתקיימים בתורנות במרכזים השונים ברחבי הארץ, והפעם הגיע תורי… לפי בקשת הבכירים עלי, אני נדרש למסור שיעור בפני המשתתפים (לבקשתם נבחר הנושא של "מגילת איכה", בגלל שזה נופל בתשעת הימים).
למרות שב"ה אני מנוסה במסירת שיעורים בפני בני ישיבות, ולא חסר לי תוכן על מגילת איכה, אין לי ניסיון בלימוד משותף עם חבר'ה חילוניים…
חשוב לי לשמוע טיפים / עקרונות / תובנות שיכולים להדריך ולעזור לי לפני מפגש כזה, בתקווה שלא תצא תקלה תחת ידי.

להמשך »

חבלי משיח? האם יש יותר צרות מדורות קודמים?

אני לא יודעת מה המקור לזה בדיוק – אבל ידוע שכתוב שבדור שלפני ביאת המשיח יהיו צרות גדולות ורבות יותר מהדורות הקודמים.
שאלתי היא – נראה שבדור שלנו אנשים חיים הכי טוב שאפשר, יש שפע שכמוהו לא היה והתמותה ירדה בהרבה כי הרפואה השתכללה, אף אד לא רעב ללחם וגם מבחינה דתית אנחנו מקיימים את המצוות ללא פחד, בנינו ובנותינו פורחים ברוחניות ובגשמיות בארץ ישראל וברחבי העולם. ילדים משחקים ברחובות ללא פחד.
למרות שאומרים שיש היום הרבה יתומים ואלמנות – פעם היו פי כמה וכמה… נשים היו מתות בלידה, תינוקות וילדים היו מתים מכל עליית חום… מן הסתם אנשים היו רעבים יותר ללחם ואפילו יכולים למות בגלל הרעב… אלו צרות פרטיות, אך יותר מזה – בדורות הקודמים היו גם פרעות בקהילות שלמות של יהודים, היו רוצחים כפרים שלמים, היו גירושים והגליות של המוני יהודים לארצות אחרות כשבדרך אבידות רבות…
אז נכון שיש הרבה צרות גם בימינו, אבל בפירוש הרבה פחות מהדורות הקודמים.
איך זה מסתדר?

להמשך »
כללי

צריך לאהוב יהודים שמתנהגים כרשעים?

כבר הרבה זמן שאני מנסה לאהוב את כלל ישראל, שכמו שאומרים, זה יותר חשוב ממצוות של בן אדם למקום. הבעיה היא שקשה לי, קשה לי לאהוב אנשים שלא מכבדים את הדת ומזלזלים בה, וקשה לי לאהוב אנשים שמפגינים נגד ישראל ואנשים שיש להם דעות קיצוניות שמאלניות. אני לא מבינה איך אפשר לאהוב אנשים כאלה שמתנהגים כמו האוייבים שלנו…

להמשך »

הלל ביום העצמאות?

מספר שנים הטרידה אותי השאלה למה החרדים אינם אומרים הלל ביום העצמאות ובימים כו׳ אייר עד ב׳ סיוון (למעט ראש חודש) זכר לניסים שקרו לנו ולאבותינו בימים ההם
לתומי חשבתי שזה בגלל שאנחנו כחרדים איננו רואים את עצמינו כחלק ממדינת ישראל ובוודאי שאיננו מזדהים/מזוהים עם המדינה וערכיה ממילא לא שייך להודות לה׳ על דבר שאין לנו חלק בו
השנה חשבתי על זה יותר הרי ככלות הכל הקמת מדינת ישראל הינה נס גלוי של קיבוץ גלויות שכמוהו לא היה מאז חורבן בית שני ובוודאי שהימים כו׳ אייר עד ב׳ סיוון (הימים שבהם היתה מלחמת ששת הימים) אלו הם ימי נס ופלא (לדעתי אפילו יותר מהקמת המדינה) ואם כן ראוי להגיד הלל שלם או לכה״פ חצי הלל בימים האלה (חוץ מר״ח שגם ככה אומרים הלל)
גם אם נניח שלצערנו נהרגו הרבה יהודים בגלל המלחמות הרי גם בימי החשמונאים נהרגו יהודים (אלעזר המכבי חנה ושבעת בניה ועוד) ובכל זאת איננו נמנעים מלהגיד הלל בחנוכה ועוד אומרים הודאה על מלחמת החשמונאים…
לאור כל זאת מתעצמת השאלה למה באמת אין אומרים הלל ביום העצמאות ובששה הימים שמתחילים בכו׳ אייר ונגמרים בב׳ סיוון?
אשמח למענה מהיר

להמשך »

התורה נשכחה מעם ישראל ?

בהרבה מקומות בתנ"ך מציינים שהתורה נשכחה מעם ישראל. למשל בדברי הימים" וְיָמִים רַבִּים, לְיִשְׂרָאֵל: לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת, וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה, וּלְלֹא תוֹרָה.ים:
וגם פה:וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה אָבִיו.וַיֵּלֶךְ בְּכָל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלַךְ אָבִיו וַיַּעֲבֹד אֶת הַגִּלֻּלִים אֲשֶׁר עָבַד אָבִיו וַיִּשְׁתַּחוּ לָהֶם. וַיַּעֲזֹב אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו וְלֹא הָלַךְ בְּדֶרֶךְ יְהֹוָה.
עכשיו איך אפשר לסמוך על המסורת של התורה שבעל פה, אם התורה נשכחה… בעצם, כל התורה נשכחה, אז אנחנו יודעים שהפירוש של חז"ל הוא הפירוש הנכון?

להמשך »

לא מצליח להכיל את הרוע בעולם

אני לא מצליח להכיל באמת את הרוע שיש בעולם זה פשוט מתסכל אותי כל פעם שאני נפגש/חווה איזה שהוא מקרא של אגואיסטיות חולנית. אני מבין שזה קיים אך לא מסוגל להכיל את זה ולחיות בשלום עם אותם אנשים. חיצונית זה לא יראה אך בפנים אני ממש מרגיש סלידה מהם. אולי זה בסדר ואולי לא. רציתי לשמוע חוות דעת נוספת. כנ"ל גם במלחמות היצר שיכול להפיל את האדם לקרשים, איפה הרחמים, דחיפה קלה לא מספיק כדי ליצור התנגדות כדי שנלחם בו?. בין היתר אני ספרדי וכנ"ל היתיחסות מזלזלת של אשכנזים, אולי זה מנקודת המבט שלי לפרש מקרים שונים בחיים ולתייג אותם "אתה ספרדי" אבל גם יכול להיות שלא. אשמח לשמוע היסתכלות שונה

להמשך »

העם הנבחר זו התנשאות?

אני נתקלת הרבה בשאלה הזאת שחילונים שאני פוגשת שואלים אותי ואני לא יודעת לענות, אני למדתי על כך שבכל יהודי יש נשמה אלוקית ושיש לו פוטנציאל שעליו לממש וכו, מה בקשר לגויים?, האם הם נולדו עם נשמה אלוקית?, והאם זה לא יוצא קצת מתנשא להגיד לפעמים שהם נחותים מאיתנו כי אנחנו העם הנבחר?, קצת קשה לי עם זה כי זה גם קצת סותר את מידת הענווה, שהרי אנחנו מתגאים על חשבונם שאנחנו עם ה'. סליחה אם השאלה שלי נשמעת ילדותית קצת.

תודה מראש

להמשך »

אולי אני טורח לחינם?

אני מאמין באלוהים ובתורה. אבל פעם אחת בא לי לשוחח עם נוצרי מאמין גדול. הוא שומר את דת הנוצרות מאה אחוז, בכל פרטיה ודקדוקיה. הוא באמת מאמין שיקבל שכר על כל דבר של הדת הנוצרי שהוא עושה, ושיהא לו עונש על כל דבר נגד הדת שהוא עושה. בקיצור הוא מוסר את נפשו על דת הנוצרי.

אני כמובן לא מאמין בדת הנוצרי. אז פשוט רחמתי עליו. הוא מוסר את נפשו על שטיות. הוא משקיע כוחות לקיים את הדת שלו, בטוח שיקבל על זה שכר, ולבסוף יתאכזב כשיתגלה שהכל סתם בולשיט. הוא פוחד לעבור על דת הנוצרי, חושב שיענש, ולבסוף עוד יראה שהכל הבלים ולחינם הצטער את כל חייו לא לעבור על הדת. אני כמובן לא מאמין בדת הנוצרי, אז חשבתי ככה…

אבל אחר כך התחלתי לחשוב, רגע איך אני בטוח שאני לא גם כזה? אני משקיע כוחות לשמור תורה ומצוות, אולי לבסוף אתאכזב שלחינם טרחתי, בדיוק כמו שאני חושב על הנוצרי… גם הוא מאמין מאה אחוז בדת שלו, אבל אני פשוט מרחם עליו שהוא סתם טורח לחינם והכל הבל… אז איפה אני יודע שאני לא כזה? אולי גם אני טורח לחינם? אולי יום אחד גם אני אתכזב כשאראה שכל כך טרחתי כל החיים לחינם, כמו שאני בטוח שהנוצרי טורח לחינם, יתכן גם שאני טורח לחינם… איך אני יכול לדעת???

אני חייב להודות שאני לא בטוח לגמרי שאני טורח לחינם. כשאני חוטא עדיין באים לי מחשבות שאולי כן הכל אמת ועוד אשרף בגיהנום על זה… אבל מצד השני אני עדיין דואג שמא אני כמו נוצרי הזה שטורח לחינם… ואני חושש אולי לבסוף אתאכזב על כל החיים שטרחתי לחינם.

מחשבות אלו מפריעים לי מאוד……… מה עלי לעשות?

להמשך »

חביב כל אדם?

לאחרונה קראתי מדרש שאומר שחם לקה בעורו בעקבות תשמישו בתיבה-שנאסר,ולכן הפך לשחור כפחם ויצא ממנו כוש.הבנתי מזה שכל הכושים-שחורים כאילו נולדו בחטא וצבעם מורה על חטאם,הכוונה שהאידיאל הוא צבע לבן והשחור לא היה אמור להיות אלא זה כתוצאה מחטא וזה עונש. התובנה הזו מאוד מפריעה לי בעבודת ה,תפילה ומצוות,אני אדם שמאוד תומך בשיויון כל אדם שחביב כל אדם שנברא בצלם ואני פשוט לא מסוגל לקבל תפיסה כזו שיש גזע עליון וגזע נחות.זה פשוט לא מסתדר לי חוץ מזה אבל הזוהר כותב שהאקלים קובע את צבע עור האדם אז מהי כווונת המדרש?בכל מקרה אשמח שתיישבו דעתי ושאמשיך לעבוד את ה במסירות כי התובנה הזו והיחס הזה לאדם פשוט לא מסתדר לי ומפריע לי אני רוצה לעבוד את ה מתוך נאמנות ומסירות שכולנו שווים ואין דבר כזה אדם נחות חייב את עזרתכם!!

להמשך »
דילוג לתוכן