ייעוץ בנושא להרגיש מאמין

אמונה

יש לי שאלות וספקות-מותר להתחיל כך שידוכים?

ולמה עכשיו היום זה כה מפריע? אני לא כל יום עדי כדי כך, ואף לא בחצי, דן עם עצמי בכך. אך כעת אני צריך לבחור. אני כבר הגעתי לגיל שידוכים, וחבריי כבר פניהם מועדים לשלב ב'. ואני מה? איך אבנה בית חרדי (שהוא בעיני, עדיין, חממה טובה לרוחניות. אף כל הצמצום,גזעות,מעמדות…) איך אשא אישה חרדית שרוצה בעל "צדיק" ואף אולי אברך שהוגה בתורה. איך אחנך ילדיי לאמונה ויראה שאני רחוק מכך.   ומי יודע אולי יום אחד אכפור ח"ו?!

שכחתי לציין שלפעמים שאני כלל לא צריך את כל התשובות המתחכמות שלי, ואני חוזר לאמונה הפשוטה ברוב הדברים(חז"ל שאמרו דברים נגד הטבע קשה לי לתרץ בלי התחכמויות).

להמשך »

בחירה מוכתבת מראש?

לדעתי האמונה של הבן אדם נקבעת בעיקר
איפה שנולדת (מוסלמי יהודי נוצרי)
בשילוב החינוך שקיבלת אם הוא אוהב או לא
(אם הוא אוהב תדבק בדרך של הוריך אם לא תחפש משהו אחר)

הבחירות של הבן אדם לדעתי קשורות
לאופי שהוא קיבל . לכמות החיבוקים. לחינוך ,ולטראומות שהוא עבר.

השאלה שלי היא כזו
1. איך אנשים חושבים שאפשר להאשים את הברואים לגבי משהו/עבירה שהם עשו, אם האשמה היא רק על הבורא שהכתיב להם טראומות, סביבה, הורים, וכן הלאה ושברור שהם אלו שהשפיעו על הבחירה שלו

להמשך »

אולי יש עוד אמת?

ראיתי ברמב"ם, שלאדם, אסור לתור אחרי לבבו ומחשבתו. כלומר- אסור לו לומר לעצמו: "שמא התורה אמת, שמא לא?
או, שמא אלוקים קיים, שמא לא? אלא על האדם להאמין באמונה גמורה, כפי שהורו לנו חז"ל וכו' ורק לאחר שיגדל ויחכים, רק אז יוכל לדרוש ולחקור (וגם אז, רק על מנת לקיים את מצוות "וידעת היום". ועליו לקחת בחשבון, שאין אפשרות שתצא מחקירתו מסקנה ששוללת את מציאות הבורא או התורה)
ואני שואל, מכוח מה אני מצווה שלא לחקור ולדרוש? כלומר, מדוע עליי להאמין לחכמי ישראל, שהתורה היא אמת וכו'
אם בגלל שהם חכמים ממני, הרי יש עוד הרבה חכמים בעולם, גם אצל דתות אחרות (כגון הבודהיזם). ועוד, שיש מדענים שהסיקו מסקנות שהינן בגדר "כפירה". ואם תאמר, שאותם מדענים ניסו להסיר מעליהם את עולו של הקב"ה, ולכן כפרו, הרי את אותו דבר אפשר לומר גם על הדתיים- שהינם דוגלים בדת, כיוון שהיא נותנת להם משמעות בחיים וקרקע יציבה לעמוד עליה. (כפי שאפשר לראות אצל הנוצרים והמוסלמים, שעל פי היהדות, דתם היא שקר, ובכל זאת רואים אנו מוסלמים שמקפידים להתפלל 5 תפילות ביום, ולצום חודש שלם. וכל זה, הוא רק בגלל שהם צריכים את הדת אשר נותנת להם משמעות ויציבות)
ושוב אחזור לשאלתי, מכוח מה אוסרים עליי לחקור ולשאול, ולקחת בחשבון שייתכן שיש עוד אמת חוץ מהיהדות?
מכוח מה אני חייב להאמין באמונה שלמה, בבורא, בתורה, ובחכמי ישראל?

להמשך »

שאלות באמונה שלא נותנות מנוח

כשהייתי צעירה יותר (בערך מגיל 15) צצו לי שאלות על היהדות והאמונה בה'. בדקתי המון את הנושא הזה ומצאתי הוכחות ששכנעו אותי שהיהדות היא האמת, וגם מבחינה רגשית אני מחוברת לדת ולאמונה.
הבעיה היא שאני לא מצליחה להרפות מהשאלות שהיו לי- למרות שיש לי תשובות. מידי פעם אני צריכה לעבור מחדש על התשובות ששמעתי ו"לשכנע" את עצמי מחדש שאני מאמינה (זה מרגיש לי כמו התנהגות מעט כפייתית), וזה מפריע לי מאוד.
ושאלה נוספת- איך אני יכולה לדעת שהרצון שלי להיות מאמינה לא משחד אותי? יש אפשרות לבדוק מה נכון בצורה אובייקטיבית?

להמשך »
אמונה

תהיות על אמונה

כבר תקופה ארוכה יש לי ספקות באמונה, שאני אומר תקופה ארוכה אני מתכוון לכמה שנים..
במשך כל הזמן הזה ניסיתי לברר את האמת ולקבל תשובות על השאלות שלי, אם זה על ידי התייעצות עם רבנים, קריאת חומרים בנושאים שקשורים, ספרים, אפילו יצא לי להיות בסמינר..
הגעתי לשתי מסקנות עיקריות בזמן החיפוש שלי אחר האמת:
1. קשה מאוד להכריע מה נכון- אפשר להפריך כמעט כל טענה של כל צד עם טענות רציונליאות.
2. זה נראה לי בלתי אפשרי להיות אובייקטיבי במצב הזה.. שהרי ההכרעה הזאת אמורה לקבוע מה יהיה הלך החיים שעל פיו אני אלך, לכן זה הופך את ההכרעה לעוד יותר קשה , כיוון שתציד עולה בי המחשבה שאני רוצה להכריע לכיוון מסויים כי יותר נוח לי בו ולא בגלל שזה מה שנראה לי הכי אמיתי ונכון.

להמשך »

מי מצליח להאמין

למה יש אנשים שלא מצליחים להאמין באלוקים ויש אנשים שמצליחים? וכולם צריכים לקיים את המצוות באותה מידה.

להמשך »

אני מאמין מספיק בשביל לקיים מצוות?

לפני כמה שנים התעוררו אצלי ספקות באמונה.. זה הוביל אותי לחקור הרבה על היהדות, כולל סמינרים, עיון בספרים שעוסקים בנושא, שאלתי שאלות ,חקרתי..
בסופו של דבר הגעתי למסקנה שאני לא יכול להכריע בדבר..
לא יכול להכריע שבאמת התורה משמיים והיא נתנה לנו בהר סיני, מצד שני אני גם לא יכול להפריך את זה בוודאות.
אני אוסיף שאני כן מאמין בכוח עליון, אמנם גם את זה אני לא בטוח שאפשר להוכיח ב100% אך בכל זאת באופן אינטואיטיבי אני יותר נוטה להאמין שכן.
כרגע אני עדיין שומר תורה ומצוות, אולי יותר בקטע של "על צד ש", אך אני לא חושב שאני יכול לחיות את כל החיים שלי במצב כזה של "על צד ש-" , אני לא חושב שאני אוכל לחנך את הילדים שלי לאמונה כשאני במצב כזה, ואני לא רוצה להתחתן עם אישה שתחשוב שאני איזה מאמין גדול או משהו כזה.. אני רוצה להיות כנה ואמיתי.
חוץ מזה אני מרגיש רע מאוד עם זה שאני לא הולך עם האמת שלי במאה אחוז..
אני מרגיש שהרמה הדתית שלי לא תואמת כרגע את רמת האמונה שלי וזה מאוד מפריע לי..
מצד שני אני כן מחובר לאלוקים, אני מדבר אתו הרבה, מתפלל אליו, אני פשוט לא בטוח שהאלוקים הזה נתן תורה
לעם ישראל.
בקיצור אני קצת תקוע ולא יודע מה לעשות, אם לעזוב או לא??
אני כן רוצה שתהיה לי משמעות בחיים, אבל אני רוצה שזה יבוא מתוך אמת ואמונה וכרגע ביהדות זה לא מה שקורה לי.

להמשך »

למה אלוקים ברא אותנו?

מהי הסיבה לבריאת הברואים? או בצורה הכי פשוטה: למה הקב"ה ברא את הברואים?
אקדים את נקודה אחת חשובה: הקב"ה אינו גוף ואין לו דמות הגוף, וכשאנו מתייחסים אליו הרבה פעמים אנו "מאנישים" אותו, ומייחסים אליו יתברך תכונות אנושיות, כמו "רצון להיטיב" "כעס" "חרון אף" וכו'. נעשית כאן רדוקציה למושגים של בני אדם. זה בערך כמו לחפש את המפתח שאבד תחת הפנס, כי זה המקום היחיד שאני יכול לחפש..
אני כלל לא בטוח שזה נכון, ואני לא יודע אם אפשר להשתמש בביטויים הללו כלפיו יתברך.

אם לנו בני האדם הנחותים אין דרך, אין יכולת ואין כלים לקלוט מיהו ומהו הקב"ה, זהו מעשה עניות לייחס לו את התכונות שאנו מוצאים בנו. אולי כל זה לא נכון? מנין לנו שיש בו את התכונות האלו? אולי יש משהו אחר שכלל לא בקטגוריה של "תכונות אנושיות" שהם המניע למעשיו?
אמנם ישנם אזכורים בתורה למידותיו של הקב"ה, אך איך אנו יכולים להשתמש בזה כדי להבין את כל מעשיו ודרכיו?

ומכאן נבעה שאלתי: אם אנו מתייחסים אליו בתכונות אנושיות, קיימת בעיה לוגית, שהרי הוא מושלם, ומדוע ברא את הנבראים?
הדוגמה של אדם חכם הנותן עצה לילד, אינה דומה, כי אנו עוסקים כאן במעשה הבריאה עצמה, מדוע יש צורך לברוא?
אדם בורא, ויוצר לעצמו הרבה דברים במהלך החיים, חברויות, הכנסה וכו', את כל אלו הוא צריך בגלל חיסרון שקיים בו (היקשרות וצורך בחברה- צרכים פסיכולוגיים, כסף- מתווך לצרכים פיזיולוגיים ולא רק..)
אבל אדם שלא יהיה לו כלל חיסרון, הוא לא יברא לעצמו כלום. אני חושב ש"לברוא בשביל הכיף" גם נובע מחיסרון, וסיפוקו גורם ל"כיף".

ואם כן, אני לא מצליח להבין את התשובה לשאלתי.
ומכאן אני ממשיך: אם אין היגיון לוגי בבריאתו אותנו, זה אומר שאנו לא יכולים להשתמש בכלים לוגיים ושכליים הנתונים לנו על מנת להבין את דרכיו יתברך. ואכן כן, אולי באמת אין מטרה לעולם? כי אולי לא נבראנו למטרה מסוימת? הרי אין לנו את הכלים להבין את כל זה..
עד כאן בעניין שאלתי הראשונה.

רציתי להרחיב את הנידון לגבי הוכחות לוגיות ושכליות לקיומו של הקל, ולאמיתות הדת היהודית.

אתחיל בזה שעל נושא דילוגי האותיות בספר בראשית התקיים כבר פולמוס שלם באוניברסיטה העברית אם אני לא טועה (דורון ויצטום, פרפ' אומן ועוד) איך שהבנתי התוצאות אינן מובהקות. ואני ממש לא חושב שכדאי להיכנס לעניין המתודולוגי שם, כי אף צד לא יוכל לטעון בוודאות שהוא הצודק.

אשמח לקרוא את דבריך, ולהוסיף ולשאול.

להמשך »

חוסר אמונה משווע

אני די בטוח שאני "כופר". אמנם אני לא אומר שאין אלוקים, אבל אני גם לא אומר שיש אלוקים.
שמעתי כמה וכמה סיבות לאמונה, וכולם לא שיכנעו אותי.

למדנו בבית הספר שה' הראה שליטתו בבריאה במכות מצרים, אבל אני לא רואה בזה שליטה בבריאה, אלא פשוט קומץ יכולות שהוא קטנטן ביחס לכל היכולות שבבריאה (על אף מימדי הענק של המכות,הם,בבירור, לא מראים יכולת על כל הבריאה…).

למדנו בבית הספר שבני ישראל האמינו בה' על סמך התגלות שהייתה בהר סיני, אבל זה לא אמין אפילו יותר ממכות מצריים! הרי יכול להיות שפשוט בני ישראל התרשמו ממראות "הוד" שהם ראו בחיזיון נבואה. נראה לי שאם חושבים קצת, אין יותר מדי שייכות בין אמונה ש-'משהו כל יכול ובורא העולם יש מאין' לבין נבואה…

להמשך »
דילוג לתוכן