שולחן חג השבועות לאברכים בלבד?

987

שלום רב,
בעוד שבוע נחגוג את חג השבועות. בישיבות ועוד לפני כן, חונכנו שלחג שבועות אין כל משמעות מלבד היותו יום מתן תורה כשהפירוש הוא לימוד התורה. כאדם שיצא לעבוד, ומתקשה אף בקביעת עתים לתורה, קשה לי מאוד לחזור לאווירה הישיבתית שהעמידה על נס את לימוד התורה והתמדתה, זה דוקר ומצער אותי מאוד.
יותר מכך, אני מטבעי אדם תורני שמקפיד לדבר בבית דברי תורה מענייני פרשיות השבוע והחגים, על מה אוכל לדבר בשולחן החג בלי שנרגיש פספוס, שהחג הזה לא בדיוק קשור אלינו, אני ובעיקר אשתי שמצידה לא התייאשה ממני…?
אני מחפש מראי מקומות לספרים או מאמרים בהם אוכל למצוא הרחבה נאותה אודות החג בלי שאצטרך להיזכר במשגיח מהישיבה וברומנטיקה המחשמלת שנוצרה מתי שהוא על "יום הדין על תיירה". אבל אפילו הרמב"ם במורה מציין את חג זה כיום מתן תורה ולא כחג הקציר… אם כי פשוט שהכוונה לכל התורה כולל כל מצוותיה (והרי החג שייך גם לנשים…), אבל תורה היא ולמצוא אותה אני צריך.

תשובה

שואל יקר.
שאלתך נוגעת לנימי הלב, ואני מלא הערכה לך על רצונך הכנה לעבוד את ה' ממקומך האישי.
הדיון שנגעת בו אכן נוגע ביסוד היסודות של קיומנו - מה זו תורה בעצם?
בהר סיני הקב"ה לא אמר לעם ישראל: "עשו שטייגען". הוא אמר: "אם שמוע תשמעו בקולי ושמרתם את בריתי".
שמירת הברית עם ה' מתבטאת בקיום המצוות, ולימוד התורה הוא הדרך הטובה ביותר להתחבר לקיום המצוות.
בגמרא (ב"ק יז. ועוד מקומות) נאמר "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה". בפשוטו מבואר כאן שמטרת לימוד התורה היא לקיים את המצוות. כך מתבאר גם מהמשנה במסכת אבות המציגה את הלומד על מנת לקיים כעומד בדרגה הגבוהה ביותר של לימוד התורה.
יש בלימוד מטרה נוספת, והיא - החיבור אל רצון ה' על ידי הבנתו והעיסוק בו, כמבואר בב"ח סימן מ"ז ובעוד מקומות רבים, אבל אין לשכוח את קומת הבסיס.
מי שיוצא לעבוד - לכאורה נדרש ללימוד תורה מסוג שונה מסוג הלימוד שבישיבות. הלימוד הישיבתי עוסק ברמת העקרונות, בניתוח הסברות ושורשי הדינים, בחלק התיאורטי של התורה. לעומת זאת, כשמתחככים בחיים הלימוד עשוי להיות מחובר אל השטח, לשאלות המציאותיות, "לימוד על מנת לקיים" פשוטו כמשמעו.
בחג השבועות אנחנו שמחים על היותנו לעם ה', ממש לא על מצוות תלמוד תורה, אלא על היותנו יהודים החיים על פי הנהגתו של הקב"ה.
במעמד הר סיני לא הוזכרה מצוות לימוד התורה, ואף לא בעשרת הדיברות. לימוד התורה הוא קומת הבסיס המחברת אותנו אל הקב"ה על ידי הכרת רצונו ולימוד הוראותיו, כי "תלמוד מביא לידי מעשה".
צא וראה את פיוט האקדמות הנאמר לפני קריאת התורה בחג השבועות. מה הנושא שם: הברית עם ה', המשמעות של היותנו יהודים, הטוב הצפון לנו וקרבתנו אליו.
שאלתי פעם מישהו מה התפילה המגדירה ביותר את חג השבועות? התשובה הצפויה היתה כמובן "אבינו אב הרחמן המרחם רחם עלינו ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל". אמרתי לו שלדעתי התפילה המרכזית של חג השבועות היא: "עלינו לשבח לאדון הכל, לתת גדולה ליוצר בראשית, שלא עשנו כגויי הארצות".
שנה אחת בליל חג השבועות, כשכולם סביבי ישבו ולמדו גמרא עם אחרונים, למדתי תנ"ך. פשוט רפרפתי עליו מלמעלה, על קטעים נבחרים המספרים את הסיפור של עם ישראל המקבל את התורה, יעודו ומסלולו במהלך ההיסטוריה. היתה זו חוויה מכוננת, מפעימה. ממליץ לך בחום לעשות זאת. זוהי לדעתי מהותו של היום הזה.
מחפש אתה מאמרים לחג השבועות שאינם חוזרים על שיחות המשגיח בישיבה אלא נותנים ממד אחר.

בעיקרון אתה יכול פשוט לדבר על לימוד התורה ולהסביר מה זו תורה בעצם ואיך היא מתחברת לחיים של כל אחד מאיתנו. בכך אתה מרויח בכפלים: גם אתה משדר לילדים שלך הבוגרים (אם יש לך) על אותו תדר שהם שומעים בישיבות רק עם קצת יותר עומק, וגם אתה מחבר את אשתך לרעיון של לימוד התורה שהוא בעצם שייך גם לה.
הרבה הצלחה, וחג מתן תורה שמח!
יעקב צבי

[email protected]

התשובה עזרה לך?
לא עזרלא משהועזר ליתשובה טובהתשובה מעולה!
שולח...
השארת תגובה

שאלות נוספות:

>